Kan kondingarna i micron vara farliga? Försökte ladda en med 10V-500V, men den självtömmde direkt. Kollade lite nogrannare på den, och det ser ut som en resistor i parallel. Tänkte kortistesta den lite

, men det gick inte

. Lite olika spänningar från 0V-500V. Får bli en annan komding. Elyt stor och hög märkspänning... Sedan skulle jag övervolta en datorfläkt. Har 2 trafo med likriktare och 230V sladd i ett. Den ene ger ca 18V växelspänning, men knappt mer i likspänning hmmmm. Likriktarbryggan är nog trasig

. Har en till med 2 spänningar, ca 12V likspänning och en som är högre kanske 24V likspänning. 12V var lödat till likriktaren och den andre lös. Så jag lödade av, och satte dit 2 flatstifts honor. Så nu kan jag välja vilka jag vill sticka in. Fick lite mer ös i fläkten, men inte mycket. Jag skall prova 2 fläktar i vippgunga, och styra på nått intelligent sätt (dator mikrokontroller tilt PWM m.m) .
Alt körs via vridtransformator med skyddstransformator och V A mätare samt aut säkring. Gör skyddstransformatorn att det blir ett strömrus vid start? Även från 0V ut? Ibland löser aut säkringen i proppskåpet ut, utan större anl.