Jonas ROV

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
korp

Re: Jonas ROV

Inlägg av korp »

Toffie, grumligt vatten? Då är du på fel sida av Sverige :lol:
mod-img_1134.jpg
Ok, visst bilden ovan är inte från havet, utan en tjärn :wink: Men det är riktigt bra vatten här i kring.
http://xsub.se/Dykbilder/index.html
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Skämtar du med mig? :shock:
Lätt att det där är utomlands! :p haha

Va häftigt, jag har aldrig sett något sånt vatten i Sverige.. Kan du peka ungefär på en karta vart det finns så fint vatten?
Överallt där jag varit så har vattnet som sagt varit grumligt och minst sagt ogästvänligt :P

Nej, inte hemma i badkaret :roll: ;)
Användarvisningsbild
korp

Inlägg av korp »

Du kom på mig, det är utomlands. Det är en liten tjärn utanför Halden, Norge, några minuter från landsgränsen :) Det händer att vi tar en tur över och fridyker lite. Tjärnen verkar helt död, vilket resulterar i den sjyssta sikten. Vissa dagar får man nästan svindel.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Det borde vara lika bra sikt i nästan vilket dagbrott/stenbrott som helst runt landet... Brukar finnas i närheten av större byggnationer som vägar, broar eller liknande.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Alger och sånt börjar väl växa rätt snabbt om miljön är vettig? (Vi har fått problem med algväxt i flaskor med koksaltlösning om de stått för länge på labbet efter att de öppnats.)

Så det gäller nog att det är ett stenbrott där det finns ämnen som gör att alger inte trivs.
Användarvisningsbild
ahlsten

Inlägg av ahlsten »

Oligotrofa klarsjöar kan också ha otroligt bra siktdjup, fast plaskar man runt för mycket drar man nog upp lite dy från botten.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Bra körning! :bravo:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Mycket kul att se! :)

(Det hade varit lättare att se filmningen av skärmen om du vinklat skärmen neråt,
så den inte träffats av lika mycket solljus.)
Användarvisningsbild
JonasJ
Kontakt:

Inlägg av JonasJ »

Tack för era kommentarer! Jag kan erkänna att ett kom ett litet glädjetjut när jag satte mig i bilen för att åka hem efter dykning :)

toffie: Jag vet inte riktigt, kanske någon timme. Jag filmade inte allt. Den läckte ingenting denna gången heller. Idéer finns det gott om men de flesta sparar jag till ROV II. Jag måste först skaffa en svarv så att jag kan inte behöver leja bort allt arbete. Det blir så dyrt i längden. Men innan dess ska jag ha hunnit dyka med den i havet åtminstone en gång.

laban12: Jo, jag ska se om jag får igång styrprogrammet på laptopen. Då kan jag lägga in texten programmeringsmässigt på videon och spara det direkt till hårddisken. Annars kanske det blir en BOB4.

korp: Fina dykbilder, där försvann en timme :)

Jimmy: Jo, jag vet att bilden inte är den bästa. Skärmen går inte att vinkla utan att väskan slår ihop och stativen jag hade med mig var antingen för långa eller för korta. Nästa gång placerar jag väskan i bagageluckan och då blir det nog bättre bild.

För att prova ROV:en vore en bra med en kristallklar sjö men sedan får det gärna finnas något att titta på också :)
PatrikB

Inlägg av PatrikB »

Känns som en uppdatering vore på sin plats ;).

Har själv blivit intresserad av att försöka bygga en ROV tackvare de trådarna som finns här i forumet.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Ja, nu innan kylan sätter sig så måste du ut och köra lite mer Jonas! ;) hehe

Bara av en slump så tittade jag till på DX nyinkommet och såg detta
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.45655

Bild

Kanske inget för dig, men tänkte det kunde va bra bara att länka i tråden för andra att se, och för dig Jonas också förstås ;)

Jag har däremot fortfarande inte förstått hur man kan köra dessa under vatten? :humm:
Eller på flygfarkoster när det regnar..
Virror
Kontakt:

Inlägg av Virror »

tja, det är ju inget i motorn som kan bli kortslutet av vatten, lindningarna är ju lackade och det finns inga borstar eller nått, bara "magnetisk kontakt", iaf som jag har förstått det. Dock mår kanske inte lager så bra om man använder "vanliga" borstlösa.
Användarvisningsbild
JonasJ
Kontakt:

Inlägg av JonasJ »

Tja, det finns tyvärr inte så mycket att uppdatera helt enkelt. Vi väntar vårt tredje barn vilken dag som helst (12 dagar över tiden) så det är svårt att planera något. Så för tillfället får jag hålla mig hemma och jobba på andra projekt (en fjärrkontroll med time-elapse för Canon kameror).

Men jag blir allt mer sugen på att prova den i havet så det tänkte jag försöka få till så fort det går att börja planera sina kvällar och helger igen. Och så funderar jag på att köpa en ny lins till kameran, en som är mer ljuskänslig. Jag tror att det var netrunner som tipsade om linsen men nu hittar jag förstås inte inlägget. Jag har också hittat några projekt på nätet som lägger in text direkt i monitorn och det ser inte helt svårt ut. Det kanske kan bli vinterns ROV projekt.

Tottie: I en outrunner motor har du inget elektriskt som roterar. Själva lindningar är alltså stilla och istället är det motorhuset som roterar runt lindningarna. Det gör att det inte finns något som ligger öppet (rent elektriskt alltså) i vattnet. Lindningarna är koppartråd som har ett tunt lager lack över sig (annars skulle de ju vara kortslutna) och därför vattentäta.

Edit: Virror hann före. Lagerna är förstås ett problem, iallafall i saltvatten. Mina fungerar bra än så länge men den har ju inte varit allt för många timmar i vattnet.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Ja ja, är det så det fungerar :D
Har funderat på att bygga mig nåt skoj, typ tricopter eller så.. men inte kommit till skott, men nu har man ju lärt sig nåt
nytt som kan vara bra att veta när man ger sig på det sen ;)
Användarvisningsbild
JonasJ
Kontakt:

Inlägg av JonasJ »

2010-08-30 -- 2010-09-29
Sådärja, då har livet börjat lugna ner sig igen och väntan är över.

Igår var det ett strålande väder och de större barnen var på dagis så jag passade på att åka till Öresjön som ligger några minuters bilfärd från Kinna.

En video finns upplagt på YouTube. Denna gång slarvade jag med stativet så det blev ganska skakiga bilder. Hoppas ni står ut!

Några noteringar:
* Lampor är väldigt svaga i vattnet, jag såg faktiskt ingen skillnad mellan släckta resp. tända lampor
* Den driver något hejdlöst i vattnet. Det är nästintill omöjligt att ligga still och titta på något. Gäller både djupled och rotationsmässigt. Djupled är det svårt att göra något åt då djupmätaren har såpass kass upplösning men rotationen borde man kunna kompensera för genom att utnyttja kompassen och någon typ av PID reglering för sidomotorna.
* Eftersom ROV har positivt flytkraft behöver man hela tiden aktivera Z-motorn om man vill ligga stilla på botten. En automatiskt sådan funktion vore trevligt och skulle underlätta en hel del då man bara vill pan & tilta kameran.
* Min djupmätare verkar inte riktigt fungera. Den rapportera 0.5 - 1 meter oavsett. När jag lodade med ett rep uppskattade jag djupet till 1.5 meter precis vid bryggan så jag gissar att det rätta djupet var närmare 2 meter, kanske t.o.m. 2.5 meter då jag var en bra bit ut.
* Läckage i slutet men långt ifrån tillräckligt för att vattensenorna skulle reagera. Jag kunde inte se var detta kom in men jag tror det kan vara genom en av kabelgenomföringarna. Jag noterade nämligen att en kabel var väldigt vriden och antagligen så gjorde vridningen att kabelgenomföringen vreds tillbaka.
* En bättre kamera vore inte fel med ett större skärpedjup.
* En svaghet med min ROV är att det finns en risk att man råkar lägga sig på en sten på botten och att stenen är tillräckligt liten för att gå mellan "fötterna" och på så sätt orsaka en spricka eller läcka i kroppsröret. Kanske något att tänka på för den som vill göra en liknande ROV?

Så även om jag inte såg så mycket (inga djur) och sikten var kass var det ändå ett trevligt dyk som gav mig ganska mycket feedback. ROV var i vattnet ungefär 2 timmar totalt fördelat på två pass.
Skriv svar