2010-08-30 -- 2010-09-29
Sådärja, då har livet börjat lugna ner sig igen och väntan är över.
Igår var det ett strålande väder och de större barnen var på dagis så jag passade på att åka till Öresjön som ligger några minuters bilfärd från Kinna.
En
video finns upplagt på YouTube. Denna gång slarvade jag med stativet så det blev ganska skakiga bilder. Hoppas ni står ut!
Några noteringar:
* Lampor är väldigt svaga i vattnet, jag såg faktiskt ingen skillnad mellan släckta resp. tända lampor
* Den driver något hejdlöst i vattnet. Det är nästintill omöjligt att ligga still och titta på något. Gäller både djupled och rotationsmässigt. Djupled är det svårt att göra något åt då djupmätaren har såpass kass upplösning men rotationen borde man kunna kompensera för genom att utnyttja kompassen och någon typ av PID reglering för sidomotorna.
* Eftersom ROV har positivt flytkraft behöver man hela tiden aktivera Z-motorn om man vill ligga stilla på botten. En automatiskt sådan funktion vore trevligt och skulle underlätta en hel del då man bara vill pan & tilta kameran.
* Min djupmätare verkar inte riktigt fungera. Den rapportera 0.5 - 1 meter oavsett. När jag lodade med ett rep uppskattade jag djupet till 1.5 meter precis vid bryggan så jag gissar att det rätta djupet var närmare 2 meter, kanske t.o.m. 2.5 meter då jag var en bra bit ut.
* Läckage i slutet men långt ifrån tillräckligt för att vattensenorna skulle reagera. Jag kunde inte se var detta kom in men jag tror det kan vara genom en av kabelgenomföringarna. Jag noterade nämligen att en kabel var väldigt vriden och antagligen så gjorde vridningen att kabelgenomföringen vreds tillbaka.
* En bättre kamera vore inte fel med ett större skärpedjup.
* En svaghet med min ROV är att det finns en risk att man råkar lägga sig på en sten på botten och att stenen är tillräckligt liten för att gå mellan "fötterna" och på så sätt orsaka en spricka eller läcka i kroppsröret. Kanske något att tänka på för den som vill göra en liknande ROV?
Så även om jag inte såg så mycket (inga djur) och sikten var kass var det ändå ett trevligt dyk som gav mig ganska mycket feedback. ROV var i vattnet ungefär 2 timmar totalt fördelat på två pass.