Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
norlin

Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer

Inlägg av norlin »

Tec7?
Har ingen egen erfarenhet men det blir mitt val den dagen jag ska limma/täta på fordon.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Tec 7 lät intressant jo. Igår köpte jag en infravärmare från biltema. Jag ska använda denna för att värma bilen då jag målar, för att torka färgen mellan lager:
https://www.biltema.se/bygg/el/infravar ... 2000023281
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Sidospår: Är det bara jag som tycker att diverse värmare av olika slag känns lite läskiga om de inte har något inbyggt sätt att hålla nere maxtemperaturen?

Om jag hade gjort detta (vilket jag aldrig gjort för jag orkar nog aldrig renovera så bra) så hade jag nog byggt ett litet "tält" av plast och sen ställt ett par kupévärmare för att värma upp. Typ klassiska från förr utan termostat men med överhettningsskydd. Garanterat långt under alla temperaturer som kan ge brandrisk ihop med målarfärg, men ändå rejäl effekt.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Jag vet inte om jag är så oroad just nu, den kommer stå utomhus och lysa på bilens baklucka. Lite annorlunda scenario om man ska behöva nyttja den inomhus nån gång och det är tajt, ska inte lämna den ensam utan bevakning. Vet inte om den saknar övehettningsskydd heller? Inte kollat...

Men jag tycker definitivt IR är bättre än fläktar. Luftrörelse vill jag minska på så mycket som möjligt, har inte så ren verkstad så damm och skräp som landar på våt lack är en stor risk.

Med IR värmaren så förhoppningsvis torkar den innan damm landar och det minskar risken för rinningar.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Aha... Just ja, tänkte inte på det där med luftrörelse.

Ja utomhus lär det väl inte vara nån större risk att det blir för varmt. Kanske får vara försiktig med gummi/plastdelar på luckan?

Annars så gällande damm osv så kan det kanske vara värt att sätta t.ex. bil-kupéfilter eller typ pandemi-andningsmask över luftintag på fläktar som får blåsa in luft i garaget? Och/eller på fläktar som blåser in frisk luft i en "lackbox" av plast?
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Jo en lackbox vore ju bäst men det är ganska mycket jobb (och pengar) så det har inte blivit av. Speciellt det där med att få en passlig fläkt nånstans är en svår fråga för mig.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Fläktar kan man nog ta från värmepumpar som folk byter ut?

Dels stora relativt lågvarviga från utedelen för luft-luft-värmepumpar, och dels små högvarviga med högt flöde från frånluftvärmepumpar. Och tysta med halvlågt flöde från inomhusdelen för luft-luft-värmepumpar.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Jag har inte den blekaste aning hur man skulle få tag i nånting sånt där. Folk som byter värmepumpar har väl en servicekille som fixar det och tar med sig allt skräp.

Sen är det många andra faktorer utöver det som jag inte berättat om, men det är inte så enkelt löst för mig. Jag håller utkik ibland på begagnat sidorna bara, det är också den mängd mental energi jag har till övers just nu. Det kommer inte att gå om det är något som kräver mycket mek heller, jag orkar liksom inte. Jag är på gränsen till utbrändhet som det är.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Kanske skillnad mellan olika länder, men här verkar det som att folk river ner den gamla luft-luft-värmepumpen själva fast de inte får, och sen anlitar nån att installera en ny, och så säljer de den gamla på Marketplace eller liknande. "Behöver ny gas" står det = den har läck nånstans och/eller så är kompressorn kass... Dock antagligen oftast lätt att prova fläktar före köp.
De äldsta luft-luft-värmepumparna har 230V-ingångar direkt för fläkt, kompressor och växelventil på utedelen så bara att mata på 230V för att provköra fläkten, och inomhusdelen kan normalt köras i fläktläge med fjärrkontrollen osv även om utedel saknas.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

IR värmaren sådär proffsigt monterat

Bild

Jag trodde kanske jag skulle komma undan spacklandet men nä det behövdes ett varv med spackel också, egentligen borde jag gått några varv till.

Bild

Nytt lager med primer igen
Bild

Behöver jobba på avgasröret också snart, ska byta ut ändan av det.
Bild

Hängarens krokar vänder åt fel håll och upphängningen behöver vara på botten. Tror jag tar loss kroken och svetsar den med rätt orientering istället.
Bild

Idag lyckades jag få både färgen och klarlacken fixad. Ville få det denna helg för jag åker bort över veckan så det blir inga framsteg nu på några dar.
Bild
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Jag avundas dina talanger. Otroligt snyggt om du frågar mig.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Snyggt!

Detta får mig åter igen att undra om Volvo ändrade på rostskyddet, och/eller ändrade designen på små detaljer som påverkar rostande, i övergången från 850 till S70/V70?

Jag har nog skrivit detta för många gånger redan, men på min S70 så ser bultarna till dragkroken ut som om bilen legat på en strand viden saltvattensjö i många år, med tidvatten som dränkt och runnit undan ideligen. Samtidigt ser i stort sett resten av bilen ut att vara nästa ny, såklart med undantag för kanske delar till bromsarna och liknande.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Ja.. du kommer ju ha den finaste 850n på den här planeten snart...! Otroligt inbjudande, mysig färg på den sista bilden. Tror det verkligen var värt att gå över med spackel, annars hade du säkert inte blivit nöjd. Det ser ju otroligt bra ut!

Men vad menar du med "Ville få det denna helg för jag åker bort över veckan så det blir inga framsteg nu på några dar."... ska vi bara sitta här och inte göra någonting? Inga uppdateringar.. inga bilder..? Vi kommer dö! :D

Det är nog bra att ta en liten paus från projektet också, så du får bygga upp energin igen och ta nästa del i jobbet. Du gör ett superbra jobb tycker jag!
Skriv svar