Radial fläkt 2 farter ?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 46905
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Radial fläkt 2 farter ?

Inlägg av TomasL »

Dessutom är detta en standard EBM-fläkt, och de är alltid försedda med hjälplindning och huvudlindning.
Kondensatorn skall alltid kopplas till hjälplindningen.
Användarvisningsbild
FormerMazda
Inlägg: 6438
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Asby (Östergötland)

Re: Radial fläkt 2 farter ?

Inlägg av FormerMazda »

Koppla fläkten som det är tänkt enligt TomasL.

Köp sen en fläktdimmer/motordimmer/varvtalsregulator/kärtbarnharmånganamn, och reglera med den.
Typ: http://www.clasohlson.com/se/Varvtalsregulator/36-1664
Nerre
Inlägg: 27177
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Radial fläkt 2 farter ?

Inlägg av Nerre »

Den verkar ju heta R4E200 AS 73-12

R står för fläkt och motor ihopbyggt
4 står för 4-polig (stator)
E står för 1-fas
200 är diametern

AS 73-12 hittar jag ingen förklaring av, modellen R4E200 finns inte i den länkade PDF:en men det går att hitta R4E200-AL03-05 på deras hemsida
http://www.ebmpapst.com/en/products/pro ... ?pID=38216

Där nämns inget om att den skulle kunna ha två hastigheter, men det kan ju vara skillnad på AL03-05 och AS73-12.

Men då det är en 4-polig asynkronmotor så är väl det enda enkla sättet att få den att gå långsammare att göra den svagare (vilket man normalt gör med ett seriemotstånd om det ska vara enkelt).
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 46905
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Radial fläkt 2 farter ?

Inlägg av TomasL »

Resterande bokstäver/siffror talar om huruvida det finns ett inbyggt motorskydd, hur det är kopplat, typ av fläkthjul mm.
bil_experten

Re: Radial fläkt 2 farter ?

Inlägg av bil_experten »

Nerre skrev:Den verkar ju heta R4E200 AS 73-12

R står för fläkt och motor ihopbyggt
4 står för 4-polig (stator)
E står för 1-fas
200 är diametern

AS 73-12 hittar jag ingen förklaring av, modellen R4E200 finns inte i den länkade PDF:en men det går att hitta R4E200-AL03-05 på deras hemsida
http://www.ebmpapst.com/en/products/pro ... ?pID=38216

Där nämns inget om att den skulle kunna ha två hastigheter, men det kan ju vara skillnad på AL03-05 och AS73-12.

Men då det är en 4-polig asynkronmotor så är väl det enda enkla sättet att få den att gå långsammare att göra den svagare (vilket man normalt gör med ett seriemotstånd om det ska vara enkelt).
Om det nu är som du säger vilket det låter som. Motståndet. Måste det vara skräddarsytt? Eller funkar tex en fläkt dimmer som är köpt till kanalfläkt? Om den skall ligga i serie gissar jag på att den ska in på primär lindningen? Borde inte vara så lyckat att sätta den innan kondensator tänker jag.
bil_experten

Re: Radial fläkt 2 farter ?

Inlägg av bil_experten »

Jag ger mig. Det måste ha vart ett riktigt bra dålt motstånd på kretskortet har mätt motorn och det är en primär och en hjälp lindning. Nu försöker jag bara klura ut på vilken sida av kondensatorn jag skall montera fläkt controllern. Så jag kan få motstånd. Antingen direkt in typ i kontakten eller mellan primär lindningen men det känns långsökt.
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2432
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: Radial fläkt 2 farter ?

Inlägg av LeCanard »

Kan inte en trafo med två (eller fler) uttag på sekundärlindningen vara ett bättre alternativ än att bränna upp effekt över ett motstånd ?
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11105
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Radial fläkt 2 farter ?

Inlägg av prototypen »

Mina kunskaper om reglering av varvtalet med en dimmer säger att hela motorn ska regleras.
Anslut kondensatorn som den ska sitta och sätt varvtalsregulatorn på sladden.

Protte
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11105
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Radial fläkt 2 farter ?

Inlägg av prototypen »

LeCanard skrev:Kan inte en trafo med två (eller fler) uttag på sekundärlindningen vara ett bättre alternativ än att bränna upp effekt över ett motstånd ?
Motstånd är fel men trafo eller en dimmer är bättre.
Jag har två fläktar med trafo och det är det mest skonsamma då motorn får sinus, surrfritt är det också.

Protte
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 46905
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Radial fläkt 2 farter ?

Inlägg av TomasL »

I korrekt ordning, billigast och sämst till dyrast och bäst:
Motstånd, funkar alldeles utmärkt för småfläktar.
Motordimmer, funkar hyffsat på lite större fläktar, oftast finns de en lägsta reglerbar motoreffekt, kan ge oljud i motorn.
Stegtransformator, ojämförligt det bästa sättet.
bil_experten

Re: Radial fläkt 2 farter ?

Inlägg av bil_experten »

Nu fungerar allt som tänkt iallafall. :) Tackar Ödmjukast för att ni har ståt ut med mig ;)
Användarvisningsbild
SeniorLemuren
Inlägg: 8380
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Radial fläkt 2 farter ?

Inlägg av SeniorLemuren »

Vore ju på sin plats då att beskriva vilken lösning det blev. :)
bil_experten

Re: Radial fläkt 2 farter ?

Inlägg av bil_experten »

SeniorLemuren skrev:Vore ju på sin plats då att beskriva vilken lösning det blev. :)
Ja iumed att jag inte hade kvar kretskortet så var ju original motståndet ingen lösning och räkna ut exakt vilken storlek jag behöver. Är för mig lite krångligt utan att fördjupa mig yterligare. Så jag tog en motordimmer jag hade låg sedan tidigare. Sen kopplade jag via ett relä så 2 termostater kan switcha mellan motordimmer och full fart. Vet inte exakt hur motordimmern tar den smällen i längden. Men det är så det blev.

Edit:
Om jag skulle andvända motstånd. Skulle ett efektmotstånd vara rätt väg att gå då? (jag gissar på det) Jag kom på att jag har en hel låda säkert 50 st i varierande storlekar. Inte keramisk utan den guldfärgade aluminiumkapslade varianten. Märkta med max efekt och ohm. Vet inte om dom har ett särskilt namn.
Skriv svar