Radial fläkt 2 farter ?
Re: Radial fläkt 2 farter ?
Dessutom är detta en standard EBM-fläkt, och de är alltid försedda med hjälplindning och huvudlindning.
Kondensatorn skall alltid kopplas till hjälplindningen.
Kondensatorn skall alltid kopplas till hjälplindningen.
- FormerMazda
Koppla fläkten som det är tänkt enligt TomasL.
Köp sen en fläktdimmer/motordimmer/varvtalsregulator/kärtbarnharmånganamn, och reglera med den.
Typ: http://www.clasohlson.com/se/Varvtalsregulator/36-1664
Köp sen en fläktdimmer/motordimmer/varvtalsregulator/kärtbarnharmånganamn, och reglera med den.
Typ: http://www.clasohlson.com/se/Varvtalsregulator/36-1664
Den verkar ju heta R4E200 AS 73-12
R står för fläkt och motor ihopbyggt
4 står för 4-polig (stator)
E står för 1-fas
200 är diametern
AS 73-12 hittar jag ingen förklaring av, modellen R4E200 finns inte i den länkade PDF:en men det går att hitta R4E200-AL03-05 på deras hemsida
http://www.ebmpapst.com/en/products/pro ... ?pID=38216
Där nämns inget om att den skulle kunna ha två hastigheter, men det kan ju vara skillnad på AL03-05 och AS73-12.
Men då det är en 4-polig asynkronmotor så är väl det enda enkla sättet att få den att gå långsammare att göra den svagare (vilket man normalt gör med ett seriemotstånd om det ska vara enkelt).
E står för 1-fas
200 är diametern
AS 73-12 hittar jag ingen förklaring av, modellen R4E200 finns inte i den länkade PDF:en men det går att hitta R4E200-AL03-05 på deras hemsida
Där nämns inget om att den skulle kunna ha två hastigheter, men det kan ju vara skillnad på AL03-05 och AS73-12.
Men då det är en 4-polig asynkronmotor så är väl det enda enkla sättet att få den att gå långsammare att göra den svagare (vilket man normalt gör med ett seriemotstånd om det ska vara enkelt).
Resterande bokstäver/siffror talar om huruvida det finns ett inbyggt motorskydd, hur det är kopplat, typ av fläkthjul mm.
Om det nu är som du säger vilket det låter som. Motståndet. Måste det vara skräddarsytt? Eller funkar tex en fläkt dimmer som är köpt till kanalfläkt? Om den skall ligga i serie gissar jag på att den ska in på primär lindningen? Borde inte vara så lyckat att sätta den innan kondensator tänker jag.Nerre skrev:Den verkar ju heta R4E200 AS 73-12
E står för 1-fas
200 är diametern
Jag ger mig. Det måste ha vart ett riktigt bra dålt motstånd på kretskortet har mätt motorn och det är en primär och en hjälp lindning. Nu försöker jag bara klura ut på vilken sida av kondensatorn jag skall montera fläkt controllern. Så jag kan få motstånd. Antingen direkt in typ i kontakten eller mellan primär lindningen men det känns långsökt.
Kan inte en trafo med två (eller fler) uttag på sekundärlindningen vara ett bättre alternativ än att bränna upp effekt över ett motstånd ?
- prototypen
Mina kunskaper om reglering av varvtalet med en dimmer säger att hela motorn ska regleras.
Anslut kondensatorn som den ska sitta och sätt varvtalsregulatorn på sladden.
Protte
Anslut kondensatorn som den ska sitta och sätt varvtalsregulatorn på sladden.
Protte
- prototypen
Motstånd är fel men trafo eller en dimmer är bättre.LeCanard skrev:Kan inte en trafo med två (eller fler) uttag på sekundärlindningen vara ett bättre alternativ än att bränna upp effekt över ett motstånd ?
Jag har två fläktar med trafo och det är det mest skonsamma då motorn får sinus, surrfritt är det också.
Protte
I korrekt ordning, billigast och sämst till dyrast och bäst:
Motstånd, funkar alldeles utmärkt för småfläktar.
Motordimmer, funkar hyffsat på lite större fläktar, oftast finns de en lägsta reglerbar motoreffekt, kan ge oljud i motorn.
Stegtransformator, ojämförligt det bästa sättet.
Motstånd, funkar alldeles utmärkt för småfläktar.
Motordimmer, funkar hyffsat på lite större fläktar, oftast finns de en lägsta reglerbar motoreffekt, kan ge oljud i motorn.
Stegtransformator, ojämförligt det bästa sättet.
Nu fungerar allt som tänkt iallafall.
Tackar Ödmjukast för att ni har ståt ut med mig 

- SeniorLemuren
Ja iumed att jag inte hade kvar kretskortet så var ju original motståndet ingen lösning och räkna ut exakt vilken storlek jag behöver. Är för mig lite krångligt utan att fördjupa mig yterligare. Så jag tog en motordimmer jag hade låg sedan tidigare. Sen kopplade jag via ett relä så 2 termostater kan switcha mellan motordimmer och full fart. Vet inte exakt hur motordimmern tar den smällen i längden. Men det är så det blev.SeniorLemuren skrev:Vore ju på sin plats då att beskriva vilken lösning det blev.
Edit:
Om jag skulle andvända motstånd. Skulle ett efektmotstånd vara rätt väg att gå då? (jag gissar på det) Jag kom på att jag har en hel låda säkert 50 st i varierande storlekar. Inte keramisk utan den guldfärgade aluminiumkapslade varianten. Märkta med max efekt och ohm. Vet inte om dom har ett särskilt namn.