Hjälp med vattennivå

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Wedge

Re: Hjälp med vattennivå

Inlägg av Wedge »

Eftersom /TE är inverterad och sänder när man ger den logisk nolla (jordar) så blir logiken omvänd. Du vill ha en puls som går låg (jordar) när insignaler ändras.
Tag 74HC266 istället, skippa dioden, och koppla sista grinden till /TE.

Edit: Pulstiden bestäms av R,C och kretsens omslagsspänning. Höfta till med att omslagsspänningen är ca halva matningsspänningen (kanske inte 100% rätt, men ungefär), så får du en faktor 0.7 att räkna med ( ln(2) );
R*C*0,7 = pulstid. R i Ohm, C i Farad, tid i sekunder.
T ex 100k och 22uF ger en tid kring 1,5 sekunder. Öka/minska värdena så får du proportionell ändring av tiden.
Senast redigerad av Wedge 21 juni 2016, 13:46:08, redigerad totalt 1 gång.
Stridfish

Inlägg av Stridfish »

Men vad skulle dioden göra. Strömen går ju ändå inte bakåt
Användarvisningsbild
Wedge

Inlägg av Wedge »

Dioden skulle sänka ström och stoppa oscillatorn i HT12x när grinden ger låg utsignal. Vid hög utsignal skulle ingen ström passera dioden, och oscillatorn skulle svänga. Kanske.
Med omvänd grindlogik, och dess open drain, kopplad till /TE så är det helt "korrekt" kopplat.
Stridfish

Inlägg av Stridfish »

Tack så jättemycket för alla svar :) nu ska ja se om jag kan få det att funka
Skönt att ha ett ställa man kan vända sig till när problemen kommer. Ni är fantastiskt duktiga tack igen
Stridfish

Inlägg av Stridfish »

En liten fråga till bara. Kan man göra en komparator utav lite komponenter. Tänkte om det fanns ett simpelt sätt att jämföra olika spänningar
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Javisst, allt är bara en massa transistorer, leta bland datablad för många kretsar har ritningar hur det är kopplat inne i kretsar och det är bara att ta det och realisera i lösa komponenter.
Praktiskt och ekonomiskt, nä

Protte
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det beror ju lite på vad man kan acceptera för ingångsimpedans och vad man vill ha för utgång.

En ren komparatorkrets är väl bara två transistorer och några motstånd?

Men om man inte vill att kretsen ska belasta den signal man mäter på så behöver man ingångssteg (1-2 transistorer per ingång). Och vill man inte att den ska påverkas av lasten så behöver man ett utgångssteg (tror man åker på minst 3 transistorer om man inte nöjer sig med open collector-utgång). Så 7-10 transistorer kanske det går åt.

Sen är jag lite osäker på om det krävs matchade transistorer eller matchade motstånd?
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Matchning krävs om man har lite högre krav på precision.
En LM2901 i DIL kåpa kostar i stycketal 10,50 + moms hos ELFA och då har man 4 st komparatorer.
Med "garanterade" värden på offset och inström.

Visst kan man bygga själv men då det finns färdiga byggblock.

Protte
Stridfish

Inlägg av Stridfish »

Nu har jag börjat testa allt. Märkte att när strömmen gick på så sände sändaren i 1,5 sekund precis som väntat. Men sen när jag skulle dra ena ingången till jord så hände ingeting. Jag förmodar att kondisatorn inte laddar ur som den borde. Jag kopplade exakt som ni visade mig med xnor gate. Jag använder en poliserad kondisator så har testat att vända på den och då gick det lite bättre. Dock så funkade bara sändaren sända en gång efter start sen gick det inte. Har ni några smarta idéer?
Stridfish

Inlägg av Stridfish »

Nån som vet?
Glömde läggs upp schemat
image.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Vad är det för värde på motståndet och kondensatorn?
Har du pullup motstånd till brytarna?

Sedan heter det polariserad och kondensator enligt språkpolisen.

Protte
Stridfish

Inlägg av Stridfish »

Jag har 100 kohm och 22 uf.
Jag har testat pull up alltsåcmotstånd från brytaren till plus. Det funkade inte bättre det. Men eftersom det är en xnor så borde jag väll dra kondensatorn mot plusset?
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Har ingen betydelse om kondensatorn är kopplad till plus eller minus.
Beroende på insignal (brytarna) så kommer det ut signal i hälften av fallen när man slår på strömmen.
Mät att brytarna ger signal, noll eller drivspänning och att signal kommer ut ur xnor grindarna allt eftersom.
Sedan vad gör dioden X1 på slutet?

Protte
Stridfish

Inlägg av Stridfish »

Dioden ska inte va med. Så testade med bara den första xnor till sista xnor och la ett motstånd till plus från den ingången som inte kondensatorn går in. Och gör en pull down på brytarna. Jag testade mäta allt och det är i din ordning. Det funkar bara att hålla inne ena brytaren i någon sekund tills lampan släcks och sen hålla inne den lite till och sen när jag släpper den så lyser den lite igen. Kan det vara fel på Chippet eller på kondensatorn. Jag använder detta chipp

http://www.electrokit.com/74hc266n.43074

Står något om "open collector output" i titeln på sidan som jag inte förstår.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Vem föreslog den kretsen?
Open kollektor kräver att det ska vara motstånd på alla utgångar till plus och det har du inte råd med då det ska vara batteridrivet.
Byt till 74HC86 exklusive-or så kommer det att funka bättre.
Då kommer du att få en positiv puls ut för att starta sändaren, nu tror jag att du har en negativ puls.

Protte
Skriv svar