Min gamla bil med 6V-system
Re: Min gamla bil med 6V-system
Viken effekt har den befintliga likströmsgeneratorn ?
Vad jag vet brukar effekt på 6[V] bilsystem inte var något att tala om.........
Kan vara enklare att byta generatorn 12[V] växelström och 12[V] batteri.
Att köra 6[V] startmotorer på 12[V] brukar gå bra.
Att byta lampor till 12[V] är troligen inget problem.
För instrument är 12[V] omvandlare till 6[V] billiga standar delar att köpa.
https://www.google.se/search?client=ope ... gws_rd=ssl
http://www.ebay.com/bhp/12v-to-6v-converter
Vad jag vet brukar effekt på 6[V] bilsystem inte var något att tala om.........
Kan vara enklare att byta generatorn 12[V] växelström och 12[V] batteri.
Att köra 6[V] startmotorer på 12[V] brukar gå bra.
Att byta lampor till 12[V] är troligen inget problem.
För instrument är 12[V] omvandlare till 6[V] billiga standar delar att köpa.
https://www.google.se/search?client=ope ... gws_rd=ssl
http://www.ebay.com/bhp/12v-to-6v-converter
Re: Min gamla bil med 6V-system
Jag vill behålla bilens original elsystem som det är.
Att bygga en liten krets och koppla in tycker jag nog är mindre besvär än att byta generator, alla lampor och relän.
Så länge generatorn ger lite mer än att hålla igång 6V-systemet räcker det. Det blir alltid några mil i transportsträcka till evenemangen så någon laddning blir det till 12V.
Det kommer att dröja ett par månader innan jag gör något åt det här. Prio nr ett nu är att åtgärda de sista sakerna innan besiktning.
Att bygga en liten krets och koppla in tycker jag nog är mindre besvär än att byta generator, alla lampor och relän.
Så länge generatorn ger lite mer än att hålla igång 6V-systemet räcker det. Det blir alltid några mil i transportsträcka till evenemangen så någon laddning blir det till 12V.
Det kommer att dröja ett par månader innan jag gör något åt det här. Prio nr ett nu är att åtgärda de sista sakerna innan besiktning.
Re: Min gamla bil med 6V-system
Om jag mins rätt brukar 6 V generatorn vara 7 Volt 50 ampere för den typen av bilar - dvs. man kan inte ta ut mycket mer än 300 Watt och är det en två-spole regulator - ännu mindre (spänningen sjunker ju mer ström som dras ut pga. dess idiotiska konstruktion med kombinerad ström och spänningsspole...) - där lönar det sig att byta till en tre-spoles regulator om man inte har det redan innan.
Vid lite högre varvtal ( typiskt drygt dubbla tomgångsvarvtalet) så skulle en sådan generator kunna ge både 12 -14 Volt och mer därtill vid högre motorvarv om man håller magnetiseringslindningarna vid sin maxström (7 volts matning på dessa...) - om man håller koll på maxströmmen (max 50 Ampere) och inte grillar på med för hög spänning på fältlindningen så kan man köra en sådan generator på 14 Volt och 50 ampere utan att den 'slits' mer men spänningen kommer inte nå upp till 14 Volt förrän motorvarvet är runt 2000 rpm eller så - men i det läget kan den ge dubbla uteffekten kring 600 Watt.
Vid lite högre varvtal ( typiskt drygt dubbla tomgångsvarvtalet) så skulle en sådan generator kunna ge både 12 -14 Volt och mer därtill vid högre motorvarv om man håller magnetiseringslindningarna vid sin maxström (7 volts matning på dessa...) - om man håller koll på maxströmmen (max 50 Ampere) och inte grillar på med för hög spänning på fältlindningen så kan man köra en sådan generator på 14 Volt och 50 ampere utan att den 'slits' mer men spänningen kommer inte nå upp till 14 Volt förrän motorvarvet är runt 2000 rpm eller så - men i det läget kan den ge dubbla uteffekten kring 600 Watt.
Re: Min gamla bil med 6V-system
Nu när vinterhalvåret börjar närma sig är det inte så mysigt ute i kallgaraget. Då tänkte jag att man får ägna sig åt lite teoretiskt arbete.
Det jag nu skulle vilja ha lite hjälp med är att designa en krets som med en LED varnar för när en lampa är trasig.
Jag tänkte mig att det bör gå med en krets som på något sätt mäter strömstyrkan över en lampkrets.
Bilen är kopplad så att v. positionslampa (bland folk kallad parkeringsljus) och v. bakljus är parallellkopplad. Likadant på höger sida.
Just nu har jag inte aktuella värden på lamporna, men om vi säger att det sitter 5W fram och 15W bak blir det totalt 20W=3,333 A. Om 5W-lampan är trasig sjunker strömstyrkan till 2,5 A.
Då vill jag att en LED tänds vid ca 2 A.
Är det någon som kan ge mig lite tips om hur jag kan gå tillväga för att få en sådan funktion?
Det jag nu skulle vilja ha lite hjälp med är att designa en krets som med en LED varnar för när en lampa är trasig.
Jag tänkte mig att det bör gå med en krets som på något sätt mäter strömstyrkan över en lampkrets.
Bilen är kopplad så att v. positionslampa (bland folk kallad parkeringsljus) och v. bakljus är parallellkopplad. Likadant på höger sida.
Just nu har jag inte aktuella värden på lamporna, men om vi säger att det sitter 5W fram och 15W bak blir det totalt 20W=3,333 A. Om 5W-lampan är trasig sjunker strömstyrkan till 2,5 A.
Då vill jag att en LED tänds vid ca 2 A.
Är det någon som kan ge mig lite tips om hur jag kan gå tillväga för att få en sådan funktion?
Re: Min gamla bil med 6V-system
Ett enkelt sätt är att använda ett tungelement med en spole som lampströmmen går igenom.
Går lampan sönder så släpper tungelementet. Sen får man invertera signalen förstås.
Exempel på tungelement:
http://www.electrokit.com/tungelement-1 ... i3v1.50570
I databladet så ska det finnas en uppgift om "AT" = Amperé Turns för att kunna beräkna
formeln "ström * antal varv" som krävs för att tungelementet ska dra.
Går lampan sönder så släpper tungelementet. Sen får man invertera signalen förstås.
Exempel på tungelement:
http://www.electrokit.com/tungelement-1 ... i3v1.50570
I databladet så ska det finnas en uppgift om "AT" = Amperé Turns för att kunna beräkna
formeln "ström * antal varv" som krävs för att tungelementet ska dra.
Re: Min gamla bil med 6V-system
Det kanske fungerar med ett tungelement, men jag tänkte det kanske skulle gå på nåt sätt med några motstånd med rätt värden och liksom tappa av en signal till LEDen när strömstyrkan sjunker. Är de en möjlig lösning?
Re: Min gamla bil med 6V-system
Apropå färdiga lösningar så kom jag att tänka på husvangsägare och båtägare
Dom har också två batterier med en frånskiljare i mellan.
Hur det fungerar kan man kanske googla
Bara en IDÈ
Dom har också två batterier med en frånskiljare i mellan.
Hur det fungerar kan man kanske googla
Bara en IDÈ
Re: Min gamla bil med 6V-system
Njaa, frågan om batterierna är väl redan löst?
Det är andra funderingar jag har nu. Med tiden dyker säkert andra frågetecken upp, om olika kopplingar.
Det är andra funderingar jag har nu. Med tiden dyker säkert andra frågetecken upp, om olika kopplingar.
Re: Min gamla bil med 6V-system
Jag tror som flera andra att det blir svårt att få effekten att räcka, likströmsgeneratorer är tämligen usla, och det var alltid svårt att få dom att räcka till, ÄVEN om det var 12V.
6V med likströmsgenerator var ett riktigt helvete, man fick både problemet med att en likströmsgenerator laddar dåligt (speciellt vid låga varvtal) OCH det allmäna 6V-problemet med spänningsfall.
6V med likströmsgenerator var ett riktigt helvete, man fick både problemet med att en likströmsgenerator laddar dåligt (speciellt vid låga varvtal) OCH det allmäna 6V-problemet med spänningsfall.
Re: Min gamla bil med 6V-system
Är det nåt fel på den jag länkade till i mitt andra inlägg i tråden?
Re: Min gamla bil med 6V-system
Jag förstår absolut viljan att ha allt så original som möjligt - men om det finns en modernare 12V växelströmsgenerator som passar hyggligt enkelt i befintliga fästen så kan det kanske vara en idé att byta laddningssystem, fortsätta på ditt spår med dubbla batterier och istället skaffa en omvandlare som tar 12-14V in och ger 6-7V ut? Det blir förvisso en till grej som kan gå sönder så att du i värsta fall kan bli stående, men som nöd-nöd-lösning så kan du kanske ha en 12V-tändspole i verktygslådan om du är rädd för att råka ut för detta.
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: 13 september 2007, 19:03:17
- Ort: sverige
Re: Min gamla bil med 6V-system
Alla ni som propagerar för att byta generator till 12v-har ni inte tänkt på hur mycket annat som ev måste bytas/byggas om då?
Torkarmotor,värmefläkt,motstånd till d:o,blinkersrelä,hel o halvljusrelä,laddningsrelä,tändspole,bensinmätare o do givare,tempmätare med spänningsstab,alla lampor,ev radio,signalhorn,klocka,övriga reläer osv...
Sånt görs inte på 5 minuter och det kostar också en hel del.
Vintern 63-64 hade jag en gammal sliten VW med delad bakruta(tror att det var en -53:a)med inget nytt på.Jag klarade mig utan ett enda problem med den gamlingen.Den startade så snällt så...
Däremot trodde man att man skulle frysa ihjäl i den bilen,men det är en annan historia.
Torkarmotor,värmefläkt,motstånd till d:o,blinkersrelä,hel o halvljusrelä,laddningsrelä,tändspole,bensinmätare o do givare,tempmätare med spänningsstab,alla lampor,ev radio,signalhorn,klocka,övriga reläer osv...
Sånt görs inte på 5 minuter och det kostar också en hel del.
Vintern 63-64 hade jag en gammal sliten VW med delad bakruta(tror att det var en -53:a)med inget nytt på.Jag klarade mig utan ett enda problem med den gamlingen.Den startade så snällt så...
Däremot trodde man att man skulle frysa ihjäl i den bilen,men det är en annan historia.
Re: Min gamla bil med 6V-system
Struntprat.Glenn skrev:likströmsgeneratorer är tämligen usla
Jag har likströmsgenerator i åtskilliga fordon och det är sällan några problem.
Faktum är att växelströmmarna är mindre tillförlitliga.