Borde man inte koppla bort sig från elnätet

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
säter

Re: Borde man inte koppla bort sig från elnätet

Inlägg av säter »

MiaM skrev:Den enkla, något tveksamma och rätt amatörmässiga budgetlösningen är att ha ett tillräckligt stort trefas CEE-uttag direkt efter elmätaren. Ett CEE-intag av samma storlek sitter strax invid och det är kopplat till husets elsystem. En kort kabel ansluter normalt dessa med varandra. Ett annat CEE-uttag strax invid kan vara kopplat till en fast monterad kabel till elverket (för eftersom det spyr ut avgaser o.s.v. så vill du nog inte ha det i samma rum som elcentraler o.s.v.). Det finns fortfarande krav på jordtag men i detta läge är det "bara" för att skydda mot farligheter i den egna anläggningen men inte för att skydda matande elnät.
Jag har faktiskt tänkt tanken att göra på detta vis.
Jag antar att det är helt lagligt?
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Som svar på hur man ska plocka in reservkraft till ens hus så har jag precis en pågående konversation med mitt elnätsbolag.
Följande svarade han på frågan hur jag skulle gå tillväga om jag vill ha reservkraft:
Installation av generatoraggregat som alternativ till matning från distributionsnät (reservkraft) ska utföras av en Elinstallatör.
[Min elnätsleverantör] kan bistå Elinstallatören med mätning av jordtagsresistans, kostnad 485 kr/tim + moms (ca 1 timmes jobb)

Elinstallatören ska till [Min elnätsleverantör] Lämna för/färdig anmälan.

Installation av generatoraggregat som reservmatning ska vara utförda enligt Elsäkerhetsverkets föreskrifter ELSÄK-FS 2008:1
samt Svensk Standards Elinstallationsregler SS 436 40 00 utgåva 2. Där sägs i stora drag att

- Generatoraggregatet ska vara CE-märkt, dess kapacitet ska dimensioneras efter max belastning för anläggningen den ska försörja. Alternativt ska åtgärder vidtas för automatisk frånkoppling om generatorns belastningsförmåga överskrids.
Generatorn måste också ge tillräckligt hög kortslutnings- och jordslutningsström så att säkringar och andra skydd i anläggningen löser ut vid fel i elinstallationen.

- Reservkraftsomkopplare av godkänd typ ska installeras för att säkerställa att inte bakmatning till distributionsnätet kan ske vid reservmatning från generatorn.

- Eget jordatag ska finnas, jordtagsresistansen ska mätas och dokumenteras, lämpligen med märkskylt eller i gruppförteckning. Jordtagsresistansen får vara max 100 ohm vid djupjordtag och max 50 ohm vid ytjordtag.
Jordtagsresistansen ska också kontrollmätas vart 8e år.
Det enda jag inte gillade var att generatorn måste klara att leverera minst vad man har avsäkrat med hemma.
I mitt fall 16A. Ska man leka med enkla siffror så översätter det till 11kW aggregat, och det är dyrt med så stora. Känns som att efter 7kW så stegrar priset enormt?
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Generatoraggregatet ska vara CE-märkt
Det låter konstigt.
Det skulle ju diskvalificera merparten av alla elverk.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Starta en tråd i EL-delen på byggahus-forumet så kommer säkert någon med alla slags pekpinnar, både behövliga och ej behövliga.

Jag är tveksam till CEE-don-lösningen. Den kostar ju ändå säg en femhundring i material (om det inte ska vara allra sämsta skräpet), en hel del arbete, och ska ändå bara priskriga med en godkänd omkopplare för 4kkr.

Exempel: http://www.lantbutiken.se/butik/tillbeh ... lverk.html

För DIN-skena exklusive resten av alla grejer, inte så fasligt dyrt:
http://www.elbutik.se/product.html/rese ... ry_id=1916

P.S. var inte dumsnål - köp den fyrpoliga även om det bara behövs trepolig idag!

Man kan förvisso tycka att det är bra dyrt för en sån burk, men det får väl skyllas på den låga kvantiteten.

Tänk på att om du inte väljer en reservkraftomkopplare så behöver du minst en bra huvudströmbrytare. Jag skulle inte slita på de som är gamla i befintliga elcentraler och jag skulle absolut inte bara rycka CEE-kablarna utan att bryta först.

P.S. sätt gärna någon kontaktorlösning som ljuder någon summer ifall det finns inkommande spänning på båda matningarna, som påminnelse att det är dags att växla tillbaka.

P.S. vad gäller kapaciteten på generator o.s.v. så är det väl att anläggningen ska klara "utlösningsvillkoren". Om inte generatorn är rejält stark så är nog tumregeln att man behöver ha jordfelsbrytare på hela anläggningen. Det duger säkert med 300mA ("brandskydd", ej personskydd). Poängen är ju att vid kortslutning fas-skyddsjord längst bort i anläggningen så ska något bryta strömmen snabbt nog. Medan kortslutningen varar så har man ju 115V vid kortslutningspunkten (spänningsdelare fas-jord med kabelns ledare som seriemotstånd) varpå allt skyddsjordsanslutet är strömförande relativt äkta jord (och relativt annat som är jordat via annan kabel).

Sidospår angående utlösningsvillkor: Jag har råkat ut för att något djur eller liknande gnagt sönder en rätt lång kabel. Vid anslutning till vanligt uttag avsäkrat 10A i stugan så märks det på lyset att det går en rätt rejäl ström någon halv sekund, sen brinner de gnagda kardelerna av men proppen håller!
qx5

Inlägg av qx5 »

Hur anordnas skyddsjord och nolla i en automatisk reservkraftsomkopplare så att man inte får en elshock under de millisekunder som omkopplingen tar?
Detta då egen skyddsjord inte får kopplas till nätägarens nät vad jag minns. Borde finnas någon metod..
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Tippar på gemensam jord och nolla, PEN, som aldrig bryts.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Tippar på gemensam jord och nolla, PEN, som aldrig bryts.
Då skulle det inte behövas eget jordtag.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Jodå. För har du luftledning mellan ditt hus och elnätets jordtag så är det lämpligt med eget jordtag.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

MiaM skrev:Jag är tveksam till CEE-don-lösningen. Den kostar ju ändå säg en femhundring i material (om det inte ska vara allra sämsta skräpet), en hel del arbete, och ska ändå bara priskriga med en godkänd omkopplare för 4kkr.
I mitt fall handlar det om 125A.
Då blir det dyrt.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Man bryter inte jorden. Nätbolaget kan därför räkna in den i sin jordning. Det uppskattas om de har lite dålig jordning själva.

Jordfelbrytare löser enbart vid överledning till jord. Det räcker inte för att klara utlösnings villkoren. Men ett underspänningsskydd kan vara lösningen på det problemet.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Vid fyrpolig brytning (då även nollan bryts) så torde väl brytaren vara sådan att faserna garanterat är brutna när nollan bryts, och då givetvis också så att nollan redan är sluten när faserna sluts?

P.S. Det blir inte så dyrt ens med 125A. Elbutik.se säger 2395 för en fyrapolig (och 2150 för en trepolig). Samma nätbutik tar en tusenlapp per styck för 125A CEE-handskar. Det lär alltså bli billigare med en riktig reservkraftomkopplare vid dessa höga strömmar!

Intag för reservaggregat kan givetvis vara klenare om reservaggregatet inte behöver orka driva lika mycket som ordinarie matning driver. Få har väl ett reservaggregat som orkar 125A?
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

MiaM = Intag för reservaggregat kan givetvis vara klenare om reservaggregatet inte behöver orka driva lika mycket som ordinarie matning driver.
Fast inte om det ska klara av kravet:
Generatorn måste också ge tillräckligt hög kortslutnings- och jordslutningsström så att säkringar och andra skydd i anläggningen löser ut vid fel i elinstallationen.

Alltså det måste finnas skydd som kopplar från generatorn vid fel. Och om nätet är avsäkrat 125A så måste generatorn orka minst detta för att dimensionerade skydd i bef. ska lösa rätt.
Annars måste det finnas andra skydd i reservkraftsanläggningen som löser på lägre strömmar på nåt vis.

Jag dividerade lite mer med tjommen jag mailade med om just detta, i mitt fall handlar det om att vilja använda en generator på runda 7kW mot annars minst 11kW.
Min idé var att helt sonika föregå reservkraftsintaget med en 10A säkring.
Svaret:
Som överlastskydd för generatorn kan man nog tolka det så att 10 A säkringar i matningspunkten räcker men man måste också kolla så att ett jordfel kopplas bort tillräckligt snabbt och det kan nog bli svårt med en sån liten generator. Inne i huset kan man lösa det med en jordfelsbrytare men när det gäller ledningen från generator till elcentral blir det svårare. Du får kolla med generator leverantören om det. Det kan kanske finnas ett inbyggt skydd i generatorn också.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Vet inte hur mycket reservströmkapacitet en större elverk har idag - men det är inte så mycket att det är 1.5 - 2 ggr mer än strömmen vid märkeffekt vilket innebär att smältsäkring på huvudmatningen är meningslös om inte generatorn kan avge minst 2-5 ggr märkeffekt på säkringen i ström. - alternativen är spänningsvakt (kanske i kombination med strömvakt) som slår av generatorn när spänningen sjunker för mycket pga. överlast.

läget är knepigt med brytvillkor när en generator inte kan simulera fasta nätets 250 - 400 ampere i kortslutningsström på en 10A uttag och en smältsäkring löser i princip aldrig ut om det är 1.5 ggr märkströmmen och typ 10 sekunder om det är dubbla märkströmmen. Skall det går fort inom delar av sekund så handlar det om 50 ampere och mer för en 10A säkring.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Håller helt med, mina ord handlar bara om en konversation med min nätleverantör och hur man ska kunna göra det lagligt och dokumenterat.
Då gissar jag att det är i teorin som det ska fungera på nåt vis liksom.
Nerre

Inlägg av Nerre »

danei skrev: Jordfelbrytare löser enbart vid överledning till jord.
Nja, ska man vara petig löser den när strömmen i faser+nolla inte blir noll (d.v.s. när strömmen tar en väg som går utanför jordfelsbrytaren). Det behöver inte vara via jord.

Fast det förändrar ju inte faktumet att den inte hjälper till när det gäller utlösningsvillkoret, utlösningsvillkoret handlar ju om vad som händer vid kortslutning och där går ju all ström fortfarande via jordfelsbrytaren så den löser inte.
Skriv svar