Starta en tråd i EL-delen på byggahus-forumet så kommer säkert någon med alla slags pekpinnar, både behövliga och ej behövliga.
Jag är tveksam till CEE-don-lösningen. Den kostar ju ändå säg en femhundring i material (om det inte ska vara allra sämsta skräpet), en hel del arbete, och ska ändå bara priskriga med en godkänd omkopplare för 4kkr.
Exempel:
http://www.lantbutiken.se/butik/tillbeh ... lverk.html
För DIN-skena exklusive resten av alla grejer, inte så fasligt dyrt:
http://www.elbutik.se/product.html/rese ... ry_id=1916
P.S. var inte dumsnål - köp den fyrpoliga även om det bara behövs trepolig idag!
Man kan förvisso tycka att det är bra dyrt för en sån burk, men det får väl skyllas på den låga kvantiteten.
Tänk på att om du inte väljer en reservkraftomkopplare så behöver du minst en bra huvudströmbrytare. Jag skulle inte slita på de som är gamla i befintliga elcentraler och jag skulle absolut inte bara rycka CEE-kablarna utan att bryta först.
P.S. sätt gärna någon kontaktorlösning som ljuder någon summer ifall det finns inkommande spänning på båda matningarna, som påminnelse att det är dags att växla tillbaka.
P.S. vad gäller kapaciteten på generator o.s.v. så är det väl att anläggningen ska klara "utlösningsvillkoren". Om inte generatorn är rejält stark så är nog tumregeln att man behöver ha jordfelsbrytare på hela anläggningen. Det duger säkert med 300mA ("brandskydd", ej personskydd). Poängen är ju att vid kortslutning fas-skyddsjord längst bort i anläggningen så ska något bryta strömmen snabbt nog. Medan kortslutningen varar så har man ju 115V vid kortslutningspunkten (spänningsdelare fas-jord med kabelns ledare som seriemotstånd) varpå allt skyddsjordsanslutet är strömförande relativt äkta jord (och relativt annat som är jordat via annan kabel).
Sidospår angående utlösningsvillkor: Jag har råkat ut för att något djur eller liknande gnagt sönder en rätt lång kabel. Vid anslutning till vanligt uttag avsäkrat 10A i stugan så märks det på lyset att det går en rätt rejäl ström någon halv sekund, sen brinner de gnagda kardelerna av men proppen håller!