Chip amp med prylar från skrotlådan

Berätta om dina pågående projekt.
opampen

Re: Chip amp med prylar från skrotlådan

Inlägg av opampen »

Trevligt att du vidarutvecklar den! Intressanta möjligheter. Verkar vara en klar förbättring av kretsen också jämfört med de gamla TDA2040/50. Har byggt med den urgamla TDA2020 som var av dilkappseltyp. Man fick hänga på en stor kylfläns. Men det funkade!
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Då ska vi se här..
Jag impulsköpte en Bluetooth högtalare på Biltema när jag var över till Gotland. Tanken med köpet var att slakta den öch använda BT modulen ur den.
Ebay hade ju då klart varit billigare.. Men men.. :)

Sagt och gjort, jag skruvade isär högtalaren, klippte kablarna och slet ur kortet.
Den var kopplad till mono internt, så jag fick löda loss själva BT modulen och skrapa av ledningsbanan som bryggade de båda kanalerna. Lite dumt att bara koppla ihop dom direkt så..

Sedan lödde jag dit en ljudkabel rakt på BT modulen och testade. Det fungerar hur bra som helst! Det låter även helt okej. Bättre än jag hade förväntat mig. Så det var ju lite bonus.

Tanken är då att detta kort ska monteras i förstärkaren.

Jag funderar på att göra en liten udda lösning till val av källa (extern line in(Bluetooth)
Det är så att BT modulen har ett par LED utgångar, varav en blinkar när ingen enhet är ansluten, och lyser fast när en enhet är ansluten.
Och eftersom att denna förstärkare jag lite smart styrelektronik så kan jag då välja att slå över till BT automatiskt när en enhet ansluts, samt slå på/ta förstärkaren ur standby när en enhet ansluts.
Så det räcker att koppla ihop valfri enhet med BT modulen så startar förstärkaren och ingångsväljaren slår över. Rätt så smidigt.

Bilder och så kommer i helgen, när jag har ork och tid att göra det. :)
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Jahapp.. så bra gick det.
Note to self: Tro aldrig på Kinesiska datablad.
BT modulen skulle tydligen tåla 5V direkt. Och det gjorde den ju, i typ 40 sekunder.

Så för tillfället läggs dett på is.. Jävla skit.
opampen

Inlägg av opampen »

Aj! Aj! Sådant är tråkigt när det händer...Ja, kinesgrejer kan i vissa fall vara luriga!
Skriv svar