Retro Boombox
Re: Retro Boombox
Du gör rätt, Hasse! Som du säger en sådan klenod från Eskilstuna byter man inte ut! Det är ju jätte roligt med denna, ett stycke teknikhistoria, nostalgi och tänk vad Sverige hade mycket kunnande inom så olika områden. Sverige var ju känt för sin höga kvalitet inom teknik överhuvudtaget.
Men visst om det är så att elementet har "lämnat in" så klart att du ska sätta i ett annat. Visst rolig ide´att hitta en till att köra stereo! Bra val med TDA2008. Den är stabil och smidig att jobba med. Ska blir intressant att se hur det kommer att utveckla sig.
Men visst om det är så att elementet har "lämnat in" så klart att du ska sätta i ett annat. Visst rolig ide´att hitta en till att köra stereo! Bra val med TDA2008. Den är stabil och smidig att jobba med. Ska blir intressant att se hur det kommer att utveckla sig.
Om högtalaren fungerar så ger det ju också frekvensrespons såsom orginalet.
- hassefikonkasse
- EF Sponsor
Så, då har jag snickrat ett kretskort till förstärkardelen. Formatet är 50 X 70mm. Löder nu dit allt och testar drivspänning och volym sen är det dags för en radiodel.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- hassefikonkasse
- EF Sponsor
Tack
Vi får hoppas att det är lika snyggt när elektronerna skall vimsa omkring där. Men det brukar funka. Ta i trä. Det var ju inte det svåraste att tampas med precis, blev väl bara 10 komponenter eller så. Jag har faktiskt börjat kolla lite på Diptrace men tycker det är svårt faktiskt. Enkla kort som detta gör jag med ett gammalt program som heter Micrografx Picture Publisher men är det mer komplicerat använder jag Photoshop och då tänker jag alltid från kopparsidan annars från komponentsidan. Har ju iaf slutat använda gnuggsymboler.
Självklart skulle det vara kul att kunna köra ett riktigt CAD-program och beställa snygga kort från Kina men mina gamla hålmonterade komponenter finns nog inte med i biblioteken. Nu är allt så smått.

Ja, det blir säkert bra. När det gäller CAD program så finns det väldigt mycket hålmonterat i komponentbiblioteken i dessa program. Man behöver inte kör ytmonterade kort, av den anledningen. Har ritat en del i Excel och det går utmärkt bra om man nöjer sig med ett lager och jordplan.
Men jag är intresserad av ett CAD-program från Cadint. Verkar bra!
Men jag är intresserad av ett CAD-program från Cadint. Verkar bra!
- hassefikonkasse
- EF Sponsor
OK då är förstärkaren färdig och testad med enligt mig godkänt resultat. Testat lite olika matningsspänning och kommer nog välja 16 -18 V då äter den 125 mA som mest vid tung rock. Momentant kan det stiga lite till men nu vet jag tillräckligt för att designa nätagget. Låter tillräckligt bra för lite smålyssnande på Spotify när man kokar spagetti och helt klart för P1. Skall nu rota i gömmorna och se vilka kretsar jag har till en FM-radio, tror det finns tre fyra stycken men jag vill ha en som man trimmar med en pot. helst. Glömde bort att nämna tempen efter att spelat med nästan maxvolym som högtalaren orkar med ok ljud. Aldrig över 35°C på kretsen mätt med IR. Klart godkänt, trodde det skulle vara mer med 20 ohms belastning.
Edit: Hittade inga 1R och 2R2 kvartswattare så det fick bli 2W där.
@ Blueint smart kommentar, det tänkte jag inte på men så blir det ju. Min tanke att hålla mig till originalkomponenterna var ju mer en känslogrej. Det är klart att det låtit bättre med ett modernt element men nu kan man gå in på SR-Play och lyssna på gamla inspelningar och höra hur det lät på 70-talet!
Som en tidsmaskin!
Jag är grymt nöjd hittills.
Edit: Hittade inga 1R och 2R2 kvartswattare så det fick bli 2W där.
@ Blueint smart kommentar, det tänkte jag inte på men så blir det ju. Min tanke att hålla mig till originalkomponenterna var ju mer en känslogrej. Det är klart att det låtit bättre med ett modernt element men nu kan man gå in på SR-Play och lyssna på gamla inspelningar och höra hur det lät på 70-talet!

Det ser snyggt ut, trevligt!
Ja, visst är det fint med 70-tals musiken.
Kommer du att placera nätdelen i högtalaren? Eller så kan du ha trafon separat och elektroniken i högtalaren? Det är väl lika bra då att köra stabbad spänning, eller vad tycker du? Den dra ju inte så mycket ström ändå.
Ja, visst är det fint med 70-tals musiken.
Kommer du att placera nätdelen i högtalaren? Eller så kan du ha trafon separat och elektroniken i högtalaren? Det är väl lika bra då att köra stabbad spänning, eller vad tycker du? Den dra ju inte så mycket ström ändå.
- hassefikonkasse
- EF Sponsor
Jag har inte ännu helt klart för mig hur nätdelen slutligen blir, troligen måste den ha två spänningar, 18 och 9? V. Har ju ännu inte letat upp någon krets till radion men dom brukar ligga på "batterispänning". Helst skulle jag vilja ha allt i lådan men agget kanske stör så mycket så det kan vara nödvändigt att ha det avskilt typ väggvårta och bara dra upp dom olika spänningarna i lådan. Det blir väl någon lösning med 7818/7809 eller LM317 skulle jag tro, beror på vad jag har liggande. Har byggt ett par FM-radio genom åren och tycker dom kan vara lite knepiga att få till med spolar, skärmning och jox men det löser sig nog.
Ja, det finns risk för att trafon kan störa radion i värsta fall, så det är klokt att bara dra in likspänningen i lådan. LM317 funkar ju alltid. Det här med avskärmning kan var lite jobb med. Har byggt en del HF-förstärkare och i några fall med tillhörande delare till frekvensräknare och ett bra alternativ är att bygga in i en skärmlåda på kretskort med jordplan. Spolar kan ibland vara lite puliga att linda, men det kan funka med att etsa spolarna på kortet. Men det har du kanske redan provat?
- hassefikonkasse
- EF Sponsor
Har börjat tänka igenom radion och jag tänker välja TDA7000 till att börja med. Vilken krets jag än väljer så saknar jag komponenter och till Philipsen fick jag beställa kapacitansdioden BB106 på ebay. Det valet gör att agget skall lev. 9V och 18V så jag har letat upp två lämpliga trafos. Stabbas med 7809 och 7818. Fortsättning följer.
- hassefikonkasse
- EF Sponsor
Idag kom varicap dioderna S167D/BB106 från Skottland. Ebay har verkligen förenklat inköp av vissa saker om man inte råkar ut för förfalskningar förstås men det har jag inte råkat ut för hittills, ta i trä.
Det är bra att man kan lite på dom, nej det är nog inte så vanligt med förfalskningar där ifrån. Då får vi se vad som händer...
- hassefikonkasse
- EF Sponsor
OK kretskortet till FM-radion klart med lite tur funkar det oxå. Skall börja cadda nätdelen nu men jag har fortfarande lite funderingar om den.