AKUT hjälp!! hastighetsmätare bil (specialbygge)
Re: AKUT hjälp!! hastighetsmätare bil (specialbygge)
Variable reluctance.
http://en.wikipedia.org/wiki/Variable_reluctance_sensor
Hittade lite om Hall och VR: http://www.megamanual.com/ms2/pickups.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Variable_reluctance_sensor
Hittade lite om Hall och VR: http://www.megamanual.com/ms2/pickups.htm
http://www.ebay.com/itm/OUTPUT-SPEED-SE ... 92&vxp=mtr
denna sitter i växellådan va är de för givare då? med bara två stift..
denna sitter i växellådan va är de för givare då? med bara två stift..
Jag tror det är en VR givare och är det en sådan behöver du endera byta ut den mot en Hallgivare med tre anslutningar, byta den mot en induktiv givare med elektroniken inbyggd eller bygga en krets som omvandlar utsignalen till pulser istället för en sinusvåg.
Nja, jag lurade nog dig där.
Ska du använda en Hall givare måste du sätta fast en/flera magneter på axeln du ska läsa varvtalet på.
Borde gå att koppa in en HEI modul till din befintliga givare och ta ut signalen från modulen alt. byta ut givaren till en 12v induktiv givare men då måste den vara ganska smal för att kunna läsa tandhjulet i lådan, den bör nog vara hälften av diametern av den befintliga givaren.
Ska du använda en Hall givare måste du sätta fast en/flera magneter på axeln du ska läsa varvtalet på.
Borde gå att koppa in en HEI modul till din befintliga givare och ta ut signalen från modulen alt. byta ut givaren till en 12v induktiv givare men då måste den vara ganska smal för att kunna läsa tandhjulet i lådan, den bör nog vara hälften av diametern av den befintliga givaren.
men de hall givaren skulle fungera då den är Normal open? men skulle jag behöva ha minst 40magneter på kardan som hall givaren får mäta på då? med tanke på att kugghjulet har 40 kuggar och de va den lägsta pulskoden som gick att programmera
På CPMS wiki-länk fanns tre förslag på lämpliga kretsar för att förstärka VR-signalen till något mer användbart:
MAX9924 to MAX9927 (finns tydligen lite varianter av denna)
LM1815
NCV1124
Kollade lite snabbt på LM1815, och förutom kretsen behövdes ~10 externa komponenter (resistorer o kondingar). Inget märkvärdigt, om man bara får tag på kretsen...
/J
MAX9924 to MAX9927 (finns tydligen lite varianter av denna)
LM1815
NCV1124
Kollade lite snabbt på LM1815, och förutom kretsen behövdes ~10 externa komponenter (resistorer o kondingar). Inget märkvärdigt, om man bara får tag på kretsen...
/J
Då kanske en 4-polig HEI är enklare som förstärkare, dom 4-poliga har ingen inbyggd dvell eller förtändning/retardation om jag inte kommer ihåg fel.
Minus till höljet/plåten, givaren in på W-G, plus 12v på B, signal ut på C. Nu blir det som en NPN givare, dvs. att signalen är minus men det kanske hastighetsmätaren klarar av.
Minus till höljet/plåten, givaren in på W-G, plus 12v på B, signal ut på C. Nu blir det som en NPN givare, dvs. att signalen är minus men det kanske hastighetsmätaren klarar av.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ja hastighetsmätaren klarar av minus som singal så en hei module ger samma "frekvens" som en hall effekt?
Skulle tro det, HEI används för att ta signalen från en VR givare som sitter i en fördelare och driva en tändspole. Utsignalen från HEI är en till och från signal i samma frekvens som sinusvågen från VR givaren. Det blir ju samma sak som en Hall givare.
Problemet kan bli om det blir mycket störningar på signalen men det problemet kan bli oavsett givare eller kretsuppbyggnad, HEI är iallafall fabriksbyggd så den borde vara ganska bra på att filtrera störningar.
Prova att mät givaren först så får vi se vad du får för resultat.
Problemet kan bli om det blir mycket störningar på signalen men det problemet kan bli oavsett givare eller kretsuppbyggnad, HEI är iallafall fabriksbyggd så den borde vara ganska bra på att filtrera störningar.
Prova att mät givaren först så får vi se vad du får för resultat.
hur ska jag mäta menar du? har ju mätt med "summer" med multimeter på den och den är 800-850-800-850 när de rör sig
ska se om jag kan hitta någon hei modul imorn och testa
tack på förhand!
ska se om jag kan hitta någon hei modul imorn och testa
tack på förhand!
Dåligt närminne eller?
Läs tråden en gång till så ser du nog.
Läs tråden en gång till så ser du nog.
Japp de har jag sorry.. :/
ah testar de imorn
ah testar de imorn
Ähhh, det är nog bara koncentrationsförmågan i din ålder som inte är riktigt utvecklad ännu. 

heheh 
kollade idag, om man kör i ca 2-5km/h så visar den 8,5v-8,2v,8,5v och om man öka till ca 15km/h så visar den 20,5v-20,2v,20,5v osv

kollade idag, om man kör i ca 2-5km/h så visar den 8,5v-8,2v,8,5v och om man öka till ca 15km/h så visar den 20,5v-20,2v,20,5v osv