RC-styrd plog (Multiboten) Robotarmsbygge
Re: RC / Arduinostyrd gräsklippare/plog (Multiboten)

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mja, jag hade egentligen inte tänkt använda flaket på vintern, utan mest på sommaren som en "skottkärra", men det var ingen dum idé, kanske att det blir svårt att få till rätt vinklar på länken för at kunna lyfta och tilta skopan så den kan tippa ur innehållet i flaket... Om jag känner mig själv rätt så blir det nog både plog och snöslunga med ett snabbfäste 

Nu har jag börjat med ramen, den är i stort sett färdig bortsett från komplettsvets och några tvärstag för batterihylla och aggregatsfäste.
Har funnit lite sprängskisser på den typen av snöskyffel som jag tittat på, att döma av remhjulens storlek så ser drivhjulet på motorn ut att vara ca fem ggr mindre än remhjulet på skoveln. Skoveln är specad till 2350 RPM, och om jag räknat rätt så borde motorn göra runt 10.000 RPM, finns det ens 24v motorer som lämnar 1kW med sådana hastigheter?
Är du säker på att de skrivit specen rätt då? De kan ju a tagit (det oväxlade) varvtalet från motorn och skrivit in i manualen/specen.
När det gäller sådana här kinaprylar så är jag nog mer säker på att specarna är felaktiga än korrekt angivna. Det som jag kunde utläsa var att vartalet var 2350rpm under ingen last... om nu det säger något. Skoveln skall iaf vara 23cm i diameter, är det rimligt med såpass höga varv på en snöskyffel? Jag såg att trademax.se sålde dessa för 675kr inkl frakt så det är ju ingen större förlust att köpa och plocka isär... om det skulle skita sig så har man ju iaf en häftigare snöskyffel än grannen 
Ang. batterier så kanske någon kan bekräfta/demetera mina tankar om parallellkopplingen; Jag har nu två st 10A 12v täta blyackar samt ett 30A 12v ventilerat syrabatteri och hade tänkt köpa ett till 30A 12v, men med tanke på att de har såpass olika ström och konstruktionstyp, är det då en dålig idé att parallellkoppla de två typerna och sedan seriekoppla "packen" (2x2)?

Ang. batterier så kanske någon kan bekräfta/demetera mina tankar om parallellkopplingen; Jag har nu två st 10A 12v täta blyackar samt ett 30A 12v ventilerat syrabatteri och hade tänkt köpa ett till 30A 12v, men med tanke på att de har såpass olika ström och konstruktionstyp, är det då en dålig idé att parallellkoppla de två typerna och sedan seriekoppla "packen" (2x2)?
Att koppla ihop olika stora är inget problem, men frågan är om kemin är samma. JAg har för mig att det är lite olika mellan slutna och öppna batterier. Om det är en skillnad där så kan det vara olämpligt att koppla ihop dem.
Nu trillade pwm-styrningen till klippaggregatsmotorn in:
Har skissat lite på ett elschema, kom gärna med synpunkter om ni ser att något är galet 
Edit, såg att jag glömt signal från RC-mottagaren till Syren och aggregats-PWM'en

Edit, såg att jag glömt signal från RC-mottagaren till Syren och aggregats-PWM'en
Nu har jag pulat lite mer med roboten, fått dit motorerna samt ändrat lite på ramen för att framhjulen skulle gå fritt, har även flyttat ut framhjulen för att få hjulen att gå i samma spår (mer estetiskt tilltalande samt något bättre stabilitet. Dock så är markfrigången något begränsad men där jag skall köra så är det inget hinder... om jag behöver en redig terrängrobot så får jag kanske låna Stefandens bandvagn som skymtar i bakgrunden på ena bilden 
Jag lade även dit klippaggregatet för att se ungefär hur litet det blev, eller hur stor roboten blev :/ hursomhelst så börjar verision 1.1 ta form

Jag lade även dit klippaggregatet för att se ungefär hur litet det blev, eller hur stor roboten blev :/ hursomhelst så börjar verision 1.1 ta form

Ja,det lär bli svårt att klippa med roboten om inte klippaggregatet är lika bred som roboten. Hjulen är ju det som du kommer att "sikta" med när du styr maskinen sedan. Snyggt bygge förövrigt.
Nu är i stort sett ramen färdig bortsett från en sträva som skall fast inuti ramen för fastsättning av all elektronik. Även lyftarmarna är kvar att fixa.
Tackar 
Nu har jag börjat så smått med elen. Fick hem säkring/distributionsblock idag och skall montera fast all el på en aluskiva som sedan fästs i ramen med gummibussningar för att få bort lite av vibrationerna iaf. Jag har även beställt Radio och mottagare (Dx6i)

Nu har jag börjat så smått med elen. Fick hem säkring/distributionsblock idag och skall montera fast all el på en aluskiva som sedan fästs i ramen med gummibussningar för att få bort lite av vibrationerna iaf. Jag har även beställt Radio och mottagare (Dx6i)
Ingen bilduppdatering denna gången men en liten snabb redogörelse för vad som har hänt;
Ramen är färdigställd, det som nu påbörjats är lyftarmarna och uppmätning av lämpligt ställdon.
Ramen är färdigställd, det som nu påbörjats är lyftarmarna och uppmätning av lämpligt ställdon.