Lizerd´s Bevattningsprojekt
Re: Lizerd´s Bevattningsprojekt
skaraborgare: pneumatiskt är en bra tanke, men dock inte så intressant för det här systemet.
Re: Lizerd´s Bevattningsprojekt
Vridventil med stegmotor? (eller servo)
Intressant att det är att föredra att pumpa upp vatten underifrån samt avrinning. Tänkte att växterna behövde lite fukt på sina blad och därmed sprinkler.
Hur är det löst med elektrisk kraft till modulerna? lokal AC/DC adapter eller central distrubution av t.ex 24 V DC ?
Hur många MHz går ARM processorn på? vad slags miljö utvecklar du program till den med? det där med att få till en bootloader mm kan ju vara knepigt och inte minst att få igång multitask/user läge.
Intressant att det är att föredra att pumpa upp vatten underifrån samt avrinning. Tänkte att växterna behövde lite fukt på sina blad och därmed sprinkler.
Hur är det löst med elektrisk kraft till modulerna? lokal AC/DC adapter eller central distrubution av t.ex 24 V DC ?
Hur många MHz går ARM processorn på? vad slags miljö utvecklar du program till den med? det där med att få till en bootloader mm kan ju vara knepigt och inte minst att få igång multitask/user läge.
Re: Lizerd´s Bevattningsprojekt
Vet inte hur det är med vatten på bladen, tror inte det är så viktigt i en kortare tidaspekt.
man kan låta en kanal/modul ta hand om sprinkler funktion som bara går en gång på kvällen så blommornas blad blir fuktade minst en gång om dagen.
Jag vill hitta färdiga solonoid lösningar, inte behöva tillverka 20-40st, gaah vad mycket jobb
dagens solonoider går på 24v DC, modulerna klarar 24v DC, men just nu så körs dom på 12v DC.
mainboard Cortex-M3 går på 72Mhz
externa moduler med Cortex-M0 går på 48Mhz, helt onödigt egentligen, men så är det just nu iaf.
Bootloader kommer, dock inte det viktigaste just nu.
multitask har jag redan skrivit ett bibliotek för så det finns och används i alla enheter.
users, den strukturen som redan används funkar utmärkt, enda begränsning är Ram/Flash för profil data.
Edit.. Mainboard har redan bootloader fixad kommer jag på då USB sitter med UART1 som har de inbyggt.
samma gäller dom externa modulerna som har UART1 kopplad med RS485 nätverket.
Och jag kan skicka HW reset kommando från huvudenheten, så de skulle kunna funka redan nu.
Dock så har jag inte testat detta
man kan låta en kanal/modul ta hand om sprinkler funktion som bara går en gång på kvällen så blommornas blad blir fuktade minst en gång om dagen.
Jag vill hitta färdiga solonoid lösningar, inte behöva tillverka 20-40st, gaah vad mycket jobb

dagens solonoider går på 24v DC, modulerna klarar 24v DC, men just nu så körs dom på 12v DC.
mainboard Cortex-M3 går på 72Mhz
externa moduler med Cortex-M0 går på 48Mhz, helt onödigt egentligen, men så är det just nu iaf.
Bootloader kommer, dock inte det viktigaste just nu.
multitask har jag redan skrivit ett bibliotek för så det finns och används i alla enheter.
users, den strukturen som redan används funkar utmärkt, enda begränsning är Ram/Flash för profil data.
Edit.. Mainboard har redan bootloader fixad kommer jag på då USB sitter med UART1 som har de inbyggt.
samma gäller dom externa modulerna som har UART1 kopplad med RS485 nätverket.
Och jag kan skicka HW reset kommando från huvudenheten, så de skulle kunna funka redan nu.
Dock så har jag inte testat detta
Senast redigerad av lizerdboy 9 augusti 2013, 13:20:21, redigerad totalt 1 gång.
Re: Lizerd´s Bevattningsprojekt
Är GUI:n C++ eller C# ? samt finns det några begränsningar vid användning av C# ?
Gillar projektet starkt !
Gillar projektet starkt !

Re: Lizerd´s Bevattningsprojekt
Tack
allt är i C# och GUI biten är i WPF.
Det kan bli problem när man använder allt för många bindningar till gui element, de e de enda som jag har uppmärksammat hittills, resultatet blir att GUI blir segt.
Edit..
Allt är lite för drastiskt att säga.
PC koden är i C# med WPF för GUI
och sedan så kör jag C till MCU

allt är i C# och GUI biten är i WPF.
Det kan bli problem när man använder allt för många bindningar till gui element, de e de enda som jag har uppmärksammat hittills, resultatet blir att GUI blir segt.
Edit..
Allt är lite för drastiskt att säga.
PC koden är i C# med WPF för GUI
och sedan så kör jag C till MCU