DIY Boombox

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Electricguy

Re: DIY Boombox

Inlägg av Electricguy »

Hmmm, är bygget inspirerat av en Nokia MD-6 kanske? :D
Bild
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Haha, skulle man kunna tro, men jag har inte sett den där saken innan om ja ska vara ärlig!
Tanken är att lådan ska vara tålig att frakta! Och fördelen med att kunna placera ut högtalarna om man så vill!
Ska bli intressant att se hur gångjärnen funkar som ledare! Gjorde ett snabbt test med ett gångjärn och de spraka minimalt när man vicka på de, men de kan även varit krokodilklämmorna!
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Finn ett fel på bilden, som gör de hela lite förvirrat :D http://www.clasohlson.com/se/Excenterl% ... r212689000
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

HEHE Dom har ju vänt själva låsdelen åt fel håll. :doh:
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Idag vart de lite mer filandes på lådan!
Hann med att dela lådan där elektroniken ska in, fälla in ett pianogångjärn för dörren, och slipa hela lådan!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Vad är det för tillfällen som skall få ljud? ;)

Ett lite radikalt förslag, använd excenterförband mellan högtalarna och en bit sladd som kan dras ut så att det blir mer separation?
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Dels är de väl när man hänger vid grillen, eller på nån klippa i skärgården.. Eller fest in på natten utomhus.. ja de finns många tillfällen!

Precis, högtalarens gångjärn går att lyfta av, därför jag valde dom där i mässing, annars hade jag kört pianogångjärn där också!
Genom mässingsgångjärnen går även plus och minus för högtalaren! :wink: Funderar på ifall jag ska tillverka dummiegångjärn på en bit sladd så när man vill koppla isär och ställa högtalaren längre ifrån så kopplar man sladden på gångjärnen, eller om jag ska köra nån typ av kontakt de är inte bestämt! :wink:
Har även funderat på en sladdvinda likt såna på dammsugare, skulle va riktigt smidigt ifall man kunde få förlängningssladden att rulla upp sig själv. Då är den bara dra ut och plugga in. Hur brukar dessa se ut, är de för integrerade i chassit på dammsugaren eller går de att plocka ur något användbart?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Det brukar väl sitta någon mekanisk mojäng innanför som säkert går att montera bort. Dock är frågan vart man hittar en rund högtalarkabel med nog ledararea.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

vanlig 230 kabel funkar ju kanonbra till högtalare också..
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Precis, 230V kabeln funkar ypperligt som högtalarkabel som oftast är platt vad jag sett, koppar som koppar! Man kan ju slänga på ett gristryne som kontakt för att koppla in de hela hahah, blir jobbigt bara ifall man råkar ta sladden och stoppa i ett riktigt el-uttag.. :tumner: Nä men de blir nog Speakon eller XLR eller liknande i sånt fall..
zealotry

Inlägg av zealotry »

Jag tyckte det lät roligt att ha ett gångjärn i änden på kabeln också, kör på det! =)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Tänkte iofs på att ha utan kontak övh. Så att man bara kan dra isär enheten och trycka på play.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Ja de hade också varit något.. Rullen får ju förmodligen plats i en av högtalarlådorna.. Får se ifall jag kan fynda en dammsugare att slakta!
En annan tanke är också att man ska kunna skita i ta med sig en av högtalarna ifall man vill att den ska ta mindre plats.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Fiiiin damsugare du har där, är sladden kraftig? ;)
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Om jag hittar en damsugare när jag letar efter en dammsugare så ska jag ge den till dig blueint!

Hur blir de med högtalarsignalen om sladden ligger upplindad i en spole?
Sladden borde väl räcka till, dom brukar väl ändå vara på 0.75mm2??
Skriv svar