DrLove's hemautomatisering
Re: DrLove's hemautomatisering
Skall kolla på demon.
Hur styr du stereo mm? Man kan ju säkert komma undan på både TV och förstärkare med RS-232, men det blir alltid någon enhet till som behövs som inte har något annat än IR. Såg att det finns enheter för IR för runt en tusing.
Hur styr du stereo mm? Man kan ju säkert komma undan på både TV och förstärkare med RS-232, men det blir alltid någon enhet till som behövs som inte har något annat än IR. Såg att det finns enheter för IR för runt en tusing.
Både stereo och projektor styrs via rs232. Finns plugin till homeseer för lan oxå om enheterna snackar tcpip. Ir har jag dock inte testat men ska inte vara ngt problem.
Det brukar vara om man har en satelitbox som det inte finns RS-232. Nu blir det fiber här snart, förmodligen via Telia. Vette fasen om de har någon vettig lösning.
Jag var förbi hos gröna hus, tänkte att det var lite som en butik. Men så var det inte. Och ingen av de som var ansvariga för Z-Wave-grejerna var där heller. Jag hade hoppats att få med mig iaf nån enhet att styra och så stickan att styra med från PC. Men jag fick lägga beställning på mobilen och hämta imorgon bitti. Synd, jag hade velat sitta och testa ikväll.
Jo de som kan bäst har semester. Jag beställde hem en hel hög tidigare så jag har till husbygget 

Du DrLove, vet du om det finns någon bra lösning för om man vill kombinera vanlig dimmer med styrning? Jag har några ställen där jag har en dimmer på ett ställe och knapp på ett annat trappkopplat. Där kan jag tänka mig att det går. Men om jag bara har en vanlig dimmer, går det då att kombinera det på något smart sätt med styrning?
Sätt dit en knappstyrd dimmer så kan du styra från hur många ställen som helst... 

Ja det var mitt förslag också. Men tjejen tycker att vriddimmern är så konkret. Så jag jobbar på båda fronterna. Dels att försöka hitta en lösning med vriddimmer, men ärligt talat så vette fasen hur det skulle kunna fungera ens, och dels på att övertala tjejen att knapptryckningar är en tillräckligt bra lösning.
Mitt förslag var att sätta dubbelknappar där det finns dimmer. Så ena knappen slår av och på och den andra är återfjädrande och trycker man in ökar ljuset, klickar man och trycker in så minskar ljuset. Det är den bästa lösningen jag kommit på. Men det var det här med det konkreta med vriddimmern.
Mitt förslag var att sätta dubbelknappar där det finns dimmer. Så ena knappen slår av och på och den andra är återfjädrande och trycker man in ökar ljuset, klickar man och trycker in så minskar ljuset. Det är den bästa lösningen jag kommit på. Men det var det här med det konkreta med vriddimmern.
Jag tycker att en varning i trådens rubrik vore på sin plats!
!! Varning denna tråd väcker starkt vill ha begär !!
Mycket spännande tråd, kommer att följas...
@ Agwan +1 på vriddimmer
!! Varning denna tråd väcker starkt vill ha begär !!

Mycket spännande tråd, kommer att följas...
@ Agwan +1 på vriddimmer

Knappstyrda dimmers brukar ofta klara en 0-10V signal eller trimpot. Kanske en lösning som ger 0-10V styrd via encoder kan konstrueras? Det vill säga pulser vid vridning från ett eller flera ställen som stegar en 0-10V generator... 

Dokumentation för RS-232 på de där enheterna brukar väl vara ett svart hål?drlove skrev:Både stereo och projektor styrs via rs232. Finns plugin till homeseer för lan oxå om enheterna snackar tcpip. Ir har jag dock inte testat men ska inte vara ngt problem.
Ofta står det bara något om "service" ovanför uttaget..
Nä, det brukar inte vara så lätt. Jag hade en YSP1000 som hade RS-232. Den koden lyckades jag knäcka efter lite strulande. TVn jag har just nu gick också till slut, men det är en 8 år gammal plasma, så den har gjort sitt snart.
Att lösa det med IR borde vara absolut enklast.
Att lösa det med IR borde vara absolut enklast.
Problemet med IR är att man får svårt att bekräfta att kommandot har genomförts samt att ingen större felkontroll finns (CRC).
Oj vad diskussionen tog fart
Kul!
Jag har fullt upp med husbygget så hann inte kika in i tråden förrän nu.
Det finns vad jag vet ingen vriddimmer för zwave men Merten har gjort en som iaf ser ut som en vriddimmer men som är en mobil knapp och när knappen sitter i sin hållare ser den ut som en vriddimmer

Inte vad du söker förstår jag men iaf
Vad vi behöver är som redan poängterats ngt som skickar pulser till ett kontrollsystem (t.ex. Homeseer) som talar om att dimmern ska upp/ned. Blir ju svårt med en potentiometer som har ändlägen om man även vill kunna styra via andra vägar. En encoder absolut, men att få in signalen i Homesser (eller liknande) kan bli trixigt, jag tror inte zwave-nätet är snabbt nog för att hinna med en normal vridningshastighet heller.. Ta en titt på Fibaros nya enhet, RGBW controller, den har 4 ingångar men jag är osäker om dem dyker upp i homeseer som enheter. OM dem gör det kanske den kan vara ngt tsm med en encoder.
Ang RS232 så hade jag turen att alla koder stod i manualerna för både stereon (DENON) och projektorn (InFocus). Min erfarenhet är att lite tyngre hembioprylar ofta är avsedd för att integreras med styrsystem så dem ta med koderna i manualen.
Nu åter till husbygget.
//L

Jag har fullt upp med husbygget så hann inte kika in i tråden förrän nu.
Det finns vad jag vet ingen vriddimmer för zwave men Merten har gjort en som iaf ser ut som en vriddimmer men som är en mobil knapp och när knappen sitter i sin hållare ser den ut som en vriddimmer

Inte vad du söker förstår jag men iaf

Vad vi behöver är som redan poängterats ngt som skickar pulser till ett kontrollsystem (t.ex. Homeseer) som talar om att dimmern ska upp/ned. Blir ju svårt med en potentiometer som har ändlägen om man även vill kunna styra via andra vägar. En encoder absolut, men att få in signalen i Homesser (eller liknande) kan bli trixigt, jag tror inte zwave-nätet är snabbt nog för att hinna med en normal vridningshastighet heller.. Ta en titt på Fibaros nya enhet, RGBW controller, den har 4 ingångar men jag är osäker om dem dyker upp i homeseer som enheter. OM dem gör det kanske den kan vara ngt tsm med en encoder.
Ang RS232 så hade jag turen att alla koder stod i manualerna för både stereon (DENON) och projektorn (InFocus). Min erfarenhet är att lite tyngre hembioprylar ofta är avsedd för att integreras med styrsystem så dem ta med koderna i manualen.
Nu åter till husbygget.
//L