En simpel mini-laptop för studiebidraget

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Re: En simpel mini-laptop för studiebidraget

Inlägg av hanzibal »

Tackar för det men tänkte som sagt lägga ut den till hbj på köp/sälj här på forumet om TS inte nappade så välkommen att lägga 1a budet - kan ju bli det enda.

Lägger ut sen senare ikväll med fast sluttid.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

En sak man bör tänka på om man tänker köpa en bärbar för att använda på bussen m.m. är att oavsett hur bra den begagnade datorn är, så kan man aldrig veta när batteriet lägger av. Det är inte så himla kul att köpa en dator för 500 spänn för att någon vecka senare förstå att batteriet som kostar 900 spänn, lagt av.

Hur länge ett batteri håller i en laptop är inte kopplat till tid, utan beror helt på hur datorn har använts.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Har en HP-laptop på jobbet, redan efter ca 1 år var batteritiden nere i ca 10 - 15min. Stod på dygnet runt och alltid på nätspänning. Troligen alla fel man kan göra.

Batteriet får kanske laddningsgympa men värmen dödar Litiumet, åldras mycket fortare, blir visst reaktivt.

Orkar inte lägga ut min eeePc ikväll, nyss hemkommen från släktkalas :-)
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

MiaM skrev:
hanzibal skrev:Tja, skulle nog vilja ha en 5-hundring för den i alla fall. En svart eeePC 901 i bra skick som nedan med WinXP, 4 + 12 = 16Gb SSD och uppgraderad till 2Gb RAM
Intressant, jag trodde att alla 901'r som sålts med XP hade 0+16GB flash, d.v.s. en enda halvlångsam flash. Så är iaf min (fast det är en 901GO, d.v.s. med 3G istället för blåtand), fast 16GB-flash'en är iaf inte lika långsam som den som satt i äldre Eee PC.
hanzibal skrev:Hittar den inte på Prisjakt.nu men tror ny kostar ca 2.500 kr eller strax därunder. De är strömsnåla och kan gå 8 - 10h på en laddning.
900-serien har slutat säljas för ett bra tag sen. Egentligen rätt synd för det var verkligen en bra kompromiss gällande storlek.

Men nog var väl 6 timmar max batteritid?
Har nu lagt ut till fösäljning med utropspris om 500 kr + frakt:

http://elektronikforumet.com/forum/view ... 11&t=63321

4 + 8 Gb är det enligt Windows (XP Home) och SSD enligt spec (är väl i princip samma sak som flash, solid state är det ju oavsett). Stämmer att batteritiden är upp till 6h och inte 10 som jag skrev tidigare.
Skriv svar