Routa kretskort, vilken konst..
Re: Routa kretskort, vilken konst..
Som sagts tidigare, det är lite av ett hantverk och det finns alltid något att förbättra. Varje gång man öppnar projektet så ser man något nytt som man kan "fixa till" - vilket ofta drar med sig något annat osv. När det är "behagligt" att titta på så är man ofta på rätt väg - om det inte är väldigt kritiska signaler etc, men det är inget jag personligen pysslar med.
Bidrar här med mitt senaste alster, har lagt alldeles för mycket tid på finjusteringar så för 20 minuter sedan gick Gerber-filerna till PCBWing. När jag tittar på det imorgon ser jag garanterat något nytt som "sticker i ögonen", men nu får det vara bra. Kortet är 100*76.5mm, gjort för att passa i en halv 1455L1601 från HAMMOND (länk direkt till .pdf).
Bidrar här med mitt senaste alster, har lagt alldeles för mycket tid på finjusteringar så för 20 minuter sedan gick Gerber-filerna till PCBWing. När jag tittar på det imorgon ser jag garanterat något nytt som "sticker i ögonen", men nu får det vara bra. Kortet är 100*76.5mm, gjort för att passa i en halv 1455L1601 från HAMMOND (länk direkt till .pdf).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Det där tyckta jag var proffsigt.
Även om jag har lite svårt för 45-gradiga komponenter.
Sen ser jag någon enstaka sak som "Sticker i ögonen" på mig med, men det är så
mycket lättare att "se med nya ögon" på andras saker än sina egna.
Därför tycker jag det är kanon att få synpunkter från detta forum exempelvis.
Prova bara att skriva "jag har gjort det perfekta kretskortet" som rubrik så skall du se på fan vad folk börjar leta fel.
Även om jag har lite svårt för 45-gradiga komponenter.
Sen ser jag någon enstaka sak som "Sticker i ögonen" på mig med, men det är så
mycket lättare att "se med nya ögon" på andras saker än sina egna.
Därför tycker jag det är kanon att få synpunkter från detta forum exempelvis.
Prova bara att skriva "jag har gjort det perfekta kretskortet" som rubrik så skall du se på fan vad folk börjar leta fel.
Här är mina senaste verk, inte speciellt komplicerat egentligen:
Första kortet tog en vecka, typ, främst komponentplacering, då allt skall få plats.
Andra kortet ett par tre dagar, samma med det sista
Webservern är enbart 0605 (i princip), de övriga 0805.
Med schemor osv tog det runt 2 månader
Första kortet tog en vecka, typ, främst komponentplacering, då allt skall få plats.
Andra kortet ett par tre dagar, samma med det sista
Webservern är enbart 0605 (i princip), de övriga 0805.
Med schemor osv tog det runt 2 månader
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Helt klart att det är en konst att rita snygga kort, de krävs en hel del övning innan man ser mönstret när man ska börja med ett kort.
Speciellt när det ska vara "rätt designat" inom konstens alla regler.
Jag har routat ett par hundra kort lätt räknat och jag har fortfarande massa att lära mig.
Dock så var det länge sen man routa något som inte var ett stress jobb
Skulle vara riktigt kul att få lägga ner lite tid på ett flerlagers (4-6lagers) kort, speciellt med blinda vias. har aldrig gjort mer än 2 lagers.
Dock så kan man vara lite snål när man gör åt sig själv så de blir ett större kort ist än dyrare 4lagers
Hoppas man hittar på ett projekt som man vill lägga ner lite pengar på ett flerlagers, o så var det där med tiden

Speciellt när det ska vara "rätt designat" inom konstens alla regler.
Jag har routat ett par hundra kort lätt räknat och jag har fortfarande massa att lära mig.
Dock så var det länge sen man routa något som inte var ett stress jobb
Skulle vara riktigt kul att få lägga ner lite tid på ett flerlagers (4-6lagers) kort, speciellt med blinda vias. har aldrig gjort mer än 2 lagers.
Dock så kan man vara lite snål när man gör åt sig själv så de blir ett större kort ist än dyrare 4lagers
Hoppas man hittar på ett projekt som man vill lägga ner lite pengar på ett flerlagers, o så var det där med tiden
- prototypen
Man blir aldrig fullärd på caddning av MÖNSTERKORT (kretskort blir det först när det sitter komponenter på). Har handtejpat och sedan 93 caddat. Det går aldrig att säga att ett kort är klart, varken schema eller routning. Jag konstruerar ofta saker som jag någon gång i framtiden kan använda på annat sätt. Det kan gälla att sätta en kontakt på en strategiskt signal.
Tyvärr är jag mest kreativ när jag caddar och schemat består av en massa lappar med krumelurer på.
Senaste stora caddningen hade jag räknat ut allt, räknaren skulle räkna upp när jag skannade från vänster till höger och vände jag på kortet skulle den räkna ned.
Efter caddat runt första MUXen så gick alla ledare i kors så det var bara att låta räknaren räkna åt andra hållet och räkna om startvärdena.
De som gör ett absolut komplett schema kan fastna i en konstruktion som blir svårcaddad.
Nu finns det komplexa konstruktioner, stora kretsar som bara har en enda möjlig koppling och då får man lägga mer på en bra routning.
Protte
Tyvärr är jag mest kreativ när jag caddar och schemat består av en massa lappar med krumelurer på.
Senaste stora caddningen hade jag räknat ut allt, räknaren skulle räkna upp när jag skannade från vänster till höger och vände jag på kortet skulle den räkna ned.
Efter caddat runt första MUXen så gick alla ledare i kors så det var bara att låta räknaren räkna åt andra hållet och räkna om startvärdena.
De som gör ett absolut komplett schema kan fastna i en konstruktion som blir svårcaddad.
Nu finns det komplexa konstruktioner, stora kretsar som bara har en enda möjlig koppling och då får man lägga mer på en bra routning.
Protte
Förresten hur ser det ut med jobbmöjligheter, finns det något behov av personal bland svenska företag som är duktiga på säg Cadence OrCad/Allegro?
psynoise: Söker du jobb? 
Verktyg går alltid att lära sig nya, det är grunden i elektronikkonstruktion som är det svåra och viktiga.
Verktyg går alltid att lära sig nya, det är grunden i elektronikkonstruktion som är det svåra och viktiga.
Jag funderade mest om det är lönt att lära sig något av de stora programmen. Själv kan jag mest verktygen runt Geda och Open Circuit Design men detta är inget som används kommersiellt i någon större utsträckning misstänker jag. Sedan står jag inför valet nästa höst om jag ska läsa master eller börja jobba. Har pluggat till och från ganska många år nu. Dock har jag aldrig haft något kvalificerat jobb inom elektronikindustrin. Tänkte enklare uppdrag framför Cadence kunde vara en mjukstartare inför en karriär.
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Tips till Tomas
Kör bredare ledarbanor där du ansluter till kontakter. Om du skulle behöva ta loss något
så är chansen bra mycket större att kortet överlever jämfört med att ha 10mil ledare
till pinnarna. Det behövs inte många mm med bredare....
Swech
Kör bredare ledarbanor där du ansluter till kontakter. Om du skulle behöva ta loss något
så är chansen bra mycket större att kortet överlever jämfört med att ha 10mil ledare
till pinnarna. Det behövs inte många mm med bredare....
Swech
Swech, det är 0,2mm på de övre korten, det nedre finns inga kontakter av den typen.
Dessutom genompläterat med 4 lager och paddar i alla lagren, så jag tror nog att det kommer att sitta.
Dessutom genompläterat med 4 lager och paddar i alla lagren, så jag tror nog att det kommer att sitta.
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Att det sitter fast då du lödat dit det tvekar jag inte en sekund på....
OM du däremot tar tennsugen och tar bort en kontakt av någon anledning så kan
de små banorna gå åt helvete.. Alltså vid en eventuell framtida reparation....
Swech
OM du däremot tar tennsugen och tar bort en kontakt av någon anledning så kan
de små banorna gå åt helvete.. Alltså vid en eventuell framtida reparation....
Swech
- prototypen
Vem idag reparerar ett sådant kort?
Kontakter är väl det minsta som brukar gå sönder.
Att då loss en 20 polig med tennsug är väl näst intill omöjligt om det är PTH.
Protte
Kontakter är väl det minsta som brukar gå sönder.
Att då loss en 20 polig med tennsug är väl näst intill omöjligt om det är PTH.
Protte
Nä, det är fullständigt meningslöst att ens fundera på att reparera.