4-kanaligt Klass-D slutsteg

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Electricguy

Re: 4-kanaligt Klass-D slutsteg

Inlägg av Electricguy »

Vad spelar det för roll när den ändå inte kommer att synas? :D
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Hah, det var mest för att få någon styr på kabeln. Ska försöka dra den under kondensatorerna eventuellt sen :p

Efter en del dividerande så besluta jag att fläkten fick sitta på utsidan. Hade en lämplig temperaturreglerad 60x60x25 fläkt, och är ju ändå andra saker som sticker ut baktill så, fick bli så. Hade annars tänkt ha en mycket smalare 15mm innuti från början. Ska leta rätt på ett 60x60 fläktgaller bara med, trodde jag hade ett.

Bild

Bild

Har bara stoppat i de två svartkablade SpeakOn's mest för test, de är inte kopplade på insidan. Brytaren sidan om det vänstra uttaget blir bryggkopplings-switch för uttaget sidanom. När det är aktivt tänds blå LED på framsidan.
Användarvisningsbild
SkunkFunk

Inlägg av SkunkFunk »

maDa skrev:SkunkFunk: Mäter 401mm framme vid fronten på insidan. Hålprecision vet jag inte, men har inte råkat på bekymmer med att skruva i något än i alla fall.
Min känsla är att de rätt bra kvalité överlag.
Tack ska du ha! Beställde precis två stycken :)
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Så lite så, hoppas du blir nöjd! :)

Jag fick den andra modulen här om veckan, så har installerat den idag. Får ta och se över kabeldragningen någon dag sen.
Bild

Bryggkopplingen får vänta tills jag orkar få tag på en lämplig OP eller ska beställa annat.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Om jag vore dig så skulle jag löda in bryggkopplings-OP'n på båda förstärkarkorten permanent, men ändra kretskortsbanorna så att ingångarna fortfarande är i stereo.

Vid stereokörning så kommer ena kanalen vara fasvänd (och det fasvänder du på högtalarsidan igen, för att få rätt fas). Alla ljud som är hyggligt nära mono (men ändå återges som en stereosignal) kommer slippa bus-pumping.

För att köra bryggkopplad krävs då bara en omkopplare som kopplar ihop höger+vänster kanal, eller en Y-kabel för ljudet, och så behöver du givetvis ta ut ljudet på olika stift.

En idé kan vara att koppla 1+ och 1- till de båda utgångarna på ena modulen, och 2+ och 2- till högtalarjord. Detta alltså på den modul som "bara" får en speakon-kontakt. Då kan du i normalläget köra bryggkopplat mot 1+ och 1- som passar alla standardkablar, men om du vill köra stereo så kan du köra en specialkabel med ena högtalaren till 1+ och 2-, och andra högtalaren till 2+ och 1-.

Med en såndär fasvändning så kan du dessutom köra både stereo och bryggkopplat samtidigt på samma modul (!). Detta sät blev populärt på bilstereoslutsteg för drygt 20 år sen och kallades då simultankoppling. Det användes med passiva filter för att driva en monobas och två stereotoppar (fast det kallas ju inte toppar i en bil). Det var dock inte precis bilstereobranschen som kom på kopplingen, AMI (inte bios-tillverkaren utan jukeboxtillverkaren) använde kopplingen redan i början på 60-talet för att driva en stor monobas, två halvstora fullrangehögtalare för stereoljud och dessutom en liten diskant i mono. Exempel på burk kopplad så). Ursäkta urspårningen :)

Dum fråga men ska du verkligen ha RCA-ingångar på ett "PA-slutsteg"? Är det inte XLR, telepluggar eller liknande som gäller? Om du kör telepluggar så kan du använda brytjack som automatiskt kopplar ihop höger+vänster ifall bara en plugg stoppas in = automatiskt bryggkopplingsläge (ifall du följer min idé om att alltid fasvända ena kanalen i varje modul).
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Jag tror jag utrustar båda korten när jag ändå är igång faktiskt, när jag ändå håller på.

Det låter som en rätt bra idé faktiskt att alltid köra med andra kanalen inverterat. Vet dock inte hur detta fungerar med DC-skyddet och så, men borde ju fungera som det ska ändå. (enligt referens-pdf reagerar den på 4VDC> på CH_OUT+)
Måste dock fortfarande ha något som mono-kopplar modulen vid BTL (blir nog knas att köra stereo, och försöka plocka ut BTL) Det är ingen svår modifikation då det går en bygel i mellan på ovansidan av kortet för signalen.

Just nu behöver jag steget inom kort framtid, så kommer avvakta bygga om lite just nu.

Nu är det ju inget PA-slutsteg egentligen, trots SpeakOn-kontakterna. Faktum är att jag sitter på 6st fina XLR-uttag & kontakter, och jag övervägde det det med. Men dels så hanterar modulerna inte balanserad signal, dels har jag inte XLR på något av prylarna jag hade tänkt koppla in, och dels skulle det vara lite tajt rent mekaniskt att få plats med fyra. Hade jag nöjt mig med två kanaler hade jag kanske satt två mest för sakens skull (men de hade fungerat obalanserat). Tele-plugg har jag inte ens tänkt på faktiskt.

Tack för tipsen :)
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Oavsett om ljudet fasvänds eller inte så ska det ju inte vara nån likspänning nån stans så DC-skydd o.s.v. ska funka fint.

Du förstod det säkert redan från förra postningen, men jag upprepar för säkerhets skull att min idé på bryggkopplingen är alltså att bara montera fasvändning av en kanal på förstärkarkortet men fortfarande ha ingången i stereo. En fördel med kopplingen är att du kan sätta stereo/monoväxlingen direkt invid RCA-kontakterna och bara behöva korta trådar mellan omkopplaren och RCA-kontakterna. (Välj själv om monoläget ska växla så att en enda RCA per modul är aktiv eller om höger+vänster paralellkopplas.

Semi-PA-förstärkare då :) Men då håller jag helt med om att RCA är bäst, det är bara dumt att krångla med kontakter du inte har på "de flesta sladdarna".

Blir det nåt aktivt filter också före slutsteget?

(För hundra år sen när jag pysslade med discogrejer så byggde jag vårat aktiva filter själv, men körde med färdiga slutsteg. Jag byggde in fasvändare för bryggkoppling av basslutsteg i filtret, och just den signalen körde jag sen på 5-polig din. Ingen risk att koppla fel och tillräckligt många ben för stereobryggkoppling (alltså fyra slutstegskanaler))
Xynter

Inlägg av Xynter »

Jag har ett slutstegsbygge där jag använder XLR-don till inkommande signal. Det är dock inte standard för fem öre, utan jag har kopplat så att det är obalanserat och stereo. Den har även SpeakOn till högtalarna samt PowerCon till nätanslutning.

Det börjar nog bli läge på att färdigställa det bygget. Det påbörjades 2009 om jag inte minns helt fel...
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Jo, jag förstod konceptet och ska definitvt skissa på det lite :)

Nej, precis, det hade inte gett något direkt mer än att det hade sett tufft ut, men då hade ja behövt göra en massa XLR->RCA adaptrar.

Jepp, jag har ett lätt ombyggt (bättre spänningsfiltrering) delningsfilter från bil-världen. Inget speciellt alls, men gör vad det ska. 3-vägs, ger en extra ofiltrerad utgång, mono-subutgång och gott om inställningar. Använder det för basen bara egentligen.
Skriv svar