Toppeffekten från slutsteg vid "jobbiga" laster kan vara rätt hög.
Den som är sugen på att göra lite experiment kan rigga upp nåt som påminner om ett högtalarhorn (exempelvis ett bakladdat speglande horn går rätt lätt att simulera med lite möbler eller annat jox) och sen ta en vanlig sluten högtalarlåda och köra testton/brus i basområdet in i den och ha impedans/strömmätare kopplad till den, och knuffa in högtalaren i hornet, och se impedansen sjunka rejält. Ungefärliga mått på ytterdelen av ett horn kan vara som på de klassiska "martinbottnarna". Jag har själv testat just att på en halvfärdig sån låda (där den "inre lådan" byggdes mot bottenstycket och den "yttre lådan" mot toppstycket före allt skruvades ihop slutgiltligt) skjuta in en sluten låda med ett 8"-element, egentligen för hemmabruk. Först hade jag två sådana lådor seriekopplade och resultatet blev att ljudet mest bara förskjöts över till den lådan som inte stod inne i hornet, därav impedansiaktagelsen. När jag sen gjorde om övningen med bara lådan inne i hornet så blev det rejät mycket högre ljud när lådan skjöts in i hornet

En rent subjektiv gissning är att hornmontering nog faktiskt halverar impedansen jämfört med sluten låda.