Litet bygge subwoofer

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Litet bygge subwoofer

Inlägg av MiaM »

Stora kondingar i audiokretar beror väl antagligen på två faktorer, dels vill man ha lägre rippel än i många andra kretsar (delvis för att det är svårt för att få en ostabbat matad krets immun mot rippel, idag drivs väl nästan allt audio utom just slutsteg via stabbar så få "kan" kanske konsten att göra rippelimmuna kretsar), dels är det väl en fråga om att klara effekttoppar som är klart högre än snitteffekten, och dels är det väl en fråga om hur mycket effekt man är sugen på att bränna upp i kylflänsarna. Effektförlustgrejen är iofs gemensam även med linjärreglerade nätdelar, men sådana nätdelar blir allt ovanligare.

Toppeffekten från slutsteg vid "jobbiga" laster kan vara rätt hög.

Den som är sugen på att göra lite experiment kan rigga upp nåt som påminner om ett högtalarhorn (exempelvis ett bakladdat speglande horn går rätt lätt att simulera med lite möbler eller annat jox) och sen ta en vanlig sluten högtalarlåda och köra testton/brus i basområdet in i den och ha impedans/strömmätare kopplad till den, och knuffa in högtalaren i hornet, och se impedansen sjunka rejält. Ungefärliga mått på ytterdelen av ett horn kan vara som på de klassiska "martinbottnarna". Jag har själv testat just att på en halvfärdig sån låda (där den "inre lådan" byggdes mot bottenstycket och den "yttre lådan" mot toppstycket före allt skruvades ihop slutgiltligt) skjuta in en sluten låda med ett 8"-element, egentligen för hemmabruk. Först hade jag två sådana lådor seriekopplade och resultatet blev att ljudet mest bara förskjöts över till den lådan som inte stod inne i hornet, därav impedansiaktagelsen. När jag sen gjorde om övningen med bara lådan inne i hornet så blev det rejät mycket högre ljud när lådan skjöts in i hornet :tumupp:

En rent subjektiv gissning är att hornmontering nog faktiskt halverar impedansen jämfört med sluten låda.
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Impedansen i ett enskilt högtalarelement kan dock inte sjunka under talspolens likströmsresistans.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Sant i genomsnitt men nog borde väl strömstyrkan som krävs för att driva elementet kunna vara högre än vad den skulle vara med resistiv last på samma nivå som likströmsresistansen?

Jag tänker på "back-EMK" från högtalaren, typ om man t.ex. kör in en triangelvåg så att slutsteget inte bara ska dra iväg en relativt stillastående kon utan också stoppa en pågående rörelse för att kunna vända riktning på konen.

OBS, det här är lite hobbyfilosof-flum-spekulerande från min sida som jag inte bekräftat genom nån slags mätningar eller liknande, men jag tycker att min teori borde kunna stämma.

Jämför för övrigt att driva en elmotor, från stillastående kan det inte gå mer ström än likströmsresistansen, men för att byta riktning på en snurrande motor kan det gå rätt mycket mer ström.
Nerre

Inlägg av Nerre »

MiaM skrev:Stora kondingar i audiokretar beror väl antagligen på två faktorer,
I mitt fall handlade ju frågan om den fysiska storleken, inte kapacitansen.
Skriv svar