Radiostyrd Bandmaskin (före detta rullstolen)

Berätta om dina pågående projekt.
stefanden

Re: Radiostyrd Bandmaskin (före detta rullstolen)

Inlägg av stefanden »

Jo då dock Fruktansvärt onödig kanske :P Ja, skall se om jag kan bygga om boggierna lite för att minimera bandkrängningarna och smattret som blir när man kör fort, sen ska jag försöka att stabilisera upp den bakre axeln för den är endast 20mm så den böjer sig av spänningen av banden. Men va kul att den funkade iaf och stark blev den också orkade nästan att dra bilen(xc70) på gräsmattan dock sjönk hjulen ner lite för mycket men på asfalt lär den klara det utan några större problem...
Du menar så att det blir mer ``fjädring´´ på alla hjulen så har tanken varit uppe men kom inte underfund med någon vettig konstruktion vad gäller fjädrar osv, men kallar det väll prototyp än så förbättringar skall ju göras :P
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Ja så de blir fjädring, nu så ser den ju rätt stötig ut. Kommer kunna svälja bra mycket mer ojämnheter.
Man brukar väl använda torsionsstavar. Bara bulta dit lagerhållare, sen så gör man trailerarmar med en axel som sträcker sig till andra sidan och i den änden sitter axeln fast.
Så ligger dom omlott så for de plats till båda sidorna.
stefanden

Inlägg av stefanden »

Jo den tanken fans att men bara vart men får tag i så ``klena´´ torsionsstavar, blir ju ganska många så varje sån behöver ju inte vara stark. Sen borde väll viktfördelningen ble betydligt mycket mer noga, eller har jag fel när jag tänker så? Men som du säger så lär den svälja ojämnheter betydligt mycket bättre...
Super7

Inlägg av Super7 »

Kanske går att bygga egna fjädringar ? Jag har sett denna lösning i ett något klenare sammanhang men det torde väl bara vara dimensionerna som avgör ?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
stefanden

Inlägg av stefanden »

Den där hade jag faktiskt inte tänkt på... men borde ju va som du säger bara dimensionerna om å göra.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Nu saknar vi bara kanontorn och projektiler :D

Ev, kanske det behövs extra motorpar i andra ändan?

Finns det material så att man kan bygga en som är 1/4 så stor utan att ta till exotiska inköpskällor?
stefanden

Inlägg av stefanden »

Haha mja får se om det eventuellt blir någon påbyggnad tanken jag har är att jag ska försöka att pröva ut detta chassit så att jag blir nöjd vad gäller hjul i banden osv sen när jag är nöjd blir det nog att beställa material som är färdig kapat så att det blir mer byggsats och passar bättre än det som är nu... vad gäller motorerna så tror jag att jag är nöjd nu som det är nu, en kompis filmade lite förut så ska se om jag kan få dom filmerna syns lite bättre där vilken kraft det är i dom :P Om jag ska va helt ärlig har jag ingen större koll på det jämt detta bygged har väll dragit iväg lite nu va gäller byggkostnad men har inga andra direkta intressen så vafan =)
stefanden

Inlägg av stefanden »

Här är två ytterligare filmer från provkörningstillfällena, För tillfället står den nedplockad för åtgärd av bandkrängningarna som blir ibland...
mstore

Inlägg av mstore »

Kul bygge!

Om jag inte minns fel så har gamla Ww bubblor en torsionsaxel i bakvagnen. Denna består av kanske 10 st bladfjädror som är ca 20*3 mm och ca en meter långa. Dessa fungerade utmärkt som båge till en armborst jag gjorde i högstadiet... :razz:
Kan tänka mig att dessa skulle fungera utmärkt till fjädring till ett fordon av denna viktklass. Skulle vara lätt att justera fjädringen genom att lägga till eller ta bort ett blad. Stötdämpning är då ett annat kapitel.

h, Martin
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Imponerande bygge, följs med intresse! Den liknar en bombdesarmeringsrobot modell stor nu! Wifi och pan/tilt webkamera för FPV kanske är nästa steg?
Senast redigerad av dar303 6 maj 2012, 22:51:44, redigerad totalt 1 gång.
stefanden

Inlägg av stefanden »

Jag får tacka så mycket för det tipset :) det skall kollas upp!! Vad gäller stötdämpningen så är det ju inga direkta hastigheter vi pratar om så :wink:

Får tacka så mycket haha mja jag vet inte riktigt vad jag ska bygga vidare på för spår känns som att dessa banden är inte riktigt skalenliga med en tanks kanske :wink: men vi får se vill få till något test med annan hjulupphängning för den är jag inte nöjd med... men jag får spåna vidare :D
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Bild

(Sorry, kunde inte låta bli... :mrgreen: )
stefanden

Inlägg av stefanden »

Tänkte bjuda på lite nya (dåliga) bilder på detta projektet, hade stora problem med bandkrängningar med den förra boggie upphängningen. Har under helgen tagit tag i detta problem och prövat något nytt så nu spörs det hur detta funkar, än så länge ser det mycket lovande ut har pöntat banden ganska hårt utan att få dom att ramla av 8) dock vet jag inte riktigt om motorerna pallar mycket mer, sen iom att banden inte ramlar av vid tex svängar på gräs osv så har jag märkt att det bryter nått ofantligt i chassit men det märks när det börjar att spricka (inte bästa svetsarna) :roll:
stefanden

Inlägg av stefanden »

Nu för den som är intresserad kommer det en rejäl bilduppdatering vad som har hänt på slutet. jag och en bekant gjorde ett ryck under en helg här och fick på lite ``täckning´´ över hela bygget för att skydda i vinter mot eventuell snö som skulle vilja ta sig in vid snöplogningen, sen har jag även börjat på ett plogblad som det bara ska på en plast på längstfram.
janbjorn

Inlägg av janbjorn »

Är det en hybrid-drivlina på gång?
Skriv svar