Projekt Hurco MB-I (CNC-fräs från 1980)
Re: Projekt Hurco MB-I (CNC-fräs från 1980)
Praxis är väl att man stoppar i en stålaxel med samma diameter som rotorn, undertiden den är isär.
Samma gäller med tachometern.
Detta gäller permanentmagnetiserade motorer.
Svårt att se på bilden om det är en sådan.
Jag tycker motorn ser lite skum ut.
De här dubbla raderna, med något som ser ut som monteringshål för kolen?
Har den inbyggd tachometer kanske?
Skruvarna kanske kan ersättas med gängstång?
Samma gäller med tachometern.
Detta gäller permanentmagnetiserade motorer.
Svårt att se på bilden om det är en sådan.
Jag tycker motorn ser lite skum ut.
De här dubbla raderna, med något som ser ut som monteringshål för kolen?
Har den inbyggd tachometer kanske?
Skruvarna kanske kan ersättas med gängstång?
Det återstår att se hur det blir med magneterna, det är lika jobbigt att försöka röra på rotorn som innan jag tog ut den iallafall. Har googlat runt lite och det är ju helt klart att vissa typer av magneter kan tappa "effekt", men att säga att de absolut tappar 60% är nog inte helt sant. Det beror på magnetfabrikat osv. Jag hade inte en aning om detta, så jag hoppas att jag har haft tur iallafall. Bra att veta tills nästa delning av en motor
Var förbi Lantmännen idag och köpte M4-gängstång, men det är en annan stigning på gängorna, ska se om jag kan hitta något gängsnitt som passar. Därefter blir det lödning

Var förbi Lantmännen idag och köpte M4-gängstång, men det är en annan stigning på gängorna, ska se om jag kan hitta något gängsnitt som passar. Därefter blir det lödning

- DW
- Kontakt:
Labmaster m.fl -jag är inte så hemma på motorer heller men jag fick info från företaget jag länkade till.
Tydligen är det inte ens känt av alla lindare ens. Den lindaren som eldade upp min motor var ovetande om detta
Min servomotor (fab.Contraves) hade permanentmagneter på ytterhöljets insida medans rotor och ankare var lindade
precis som en vanlig borrmaskin.
Motorn på bild har väl ganska tydligt tacho och eventuellt pulsräknare på slutet.
Jag bedömmer det utifrån kablaget grovlek och antal kablar från resp in/ut-gång. Pulskabeln ser ju ut att vara av
men den kanske sticker in i huset, bilder luras kanske lite?
eeedis:
Vi får väl hoppas det funkar men är du osäker så hör med Östergrens.
Tydligen är det inte ens känt av alla lindare ens. Den lindaren som eldade upp min motor var ovetande om detta

Min servomotor (fab.Contraves) hade permanentmagneter på ytterhöljets insida medans rotor och ankare var lindade
precis som en vanlig borrmaskin.
Motorn på bild har väl ganska tydligt tacho och eventuellt pulsräknare på slutet.
Jag bedömmer det utifrån kablaget grovlek och antal kablar från resp in/ut-gång. Pulskabeln ser ju ut att vara av
men den kanske sticker in i huset, bilder luras kanske lite?
eeedis:
Vi får väl hoppas det funkar men är du osäker så hör med Östergrens.
Crap...
Måste få tag i skruvar i rätt längd istället, kom på rätt snabbt att det inte fanns plats med mer än muttern i nedfasningen för bultskallen, så det gick inte att dra åt den. Men det är ju inget större problem... Det värsta var att det sitter (satt) en form av glasskiva i encodern som numera är indelad i en massa mindre delar... Återstår att se om det går att få tag i en sådan löst...
Här är encodern utan skiva:

Så här ser det ut bakom frontplåtarna, hade nog inte förväntat mig en så himla stor motorn där bakom

Blir till att jaga lite smådelar då...
På Encodern står det följande:
Shaft Encoder
Litton Chatsworth
30036-001
416-0248-025
Måste få tag i skruvar i rätt längd istället, kom på rätt snabbt att det inte fanns plats med mer än muttern i nedfasningen för bultskallen, så det gick inte att dra åt den. Men det är ju inget större problem... Det värsta var att det sitter (satt) en form av glasskiva i encodern som numera är indelad i en massa mindre delar... Återstår att se om det går att få tag i en sådan löst...

Här är encodern utan skiva:

Så här ser det ut bakom frontplåtarna, hade nog inte förväntat mig en så himla stor motorn där bakom

Blir till att jaga lite smådelar då...
På Encodern står det följande:
Shaft Encoder
Litton Chatsworth
30036-001
416-0248-025
Att reparera encodern går nog inte.
Du får nog skaffa en ny.
Jag såg att det såldes hela motorer på Ebay, det kanske kan vara något?
Du får nog skaffa en ny.
Jag såg att det såldes hela motorer på Ebay, det kanske kan vara något?
Hittade lite info och skivan ska nog gå att byta, men den var dyr som skam, så det kan nog vara billigare att skaffa en begagnad motor, men de saknar encoder... Encodern kostar lika mycket som motorerna 

Du har ju en reservdelsmaskin stående nära Gnosjö. Med tanke på vad din motor varit med om skulle jag nog satsa på att försöka få köpa loss motsvarande motor inkl. encoder från den maskinen. Du har ju tränat på att montera bort motorn
. Blir nog säkert billigast om du demonterar själv då ägarna är upptagna grabbar. Säg bara till så mailar jag över kontaktuppgifter. Men deala med dom får du göra själv

Säter--> Jag har noll koll på data på encodern i detta läget, ska försöka snoka lite mer. Borde ju gå att montera något annat kan man ju tycka.
Persa --> Du får mer än gärna skicka uppgifter om den andra maskinen!
Persa --> Du får mer än gärna skicka uppgifter om den andra maskinen!

- DW
- Kontakt:
ett vanligt fabrikat är Heidenhain. Ex en ROD 250 kostar runt 2000:- ny. Skalorna finns som reservdel om det
är nämda fabrikat. Ett ställe i usa.
http://www.auto-met.com/heidenhain/Default.htm
Men du finner garanterat en lämplig på ebay.com
är nämda fabrikat. Ett ställe i usa.
http://www.auto-met.com/heidenhain/Default.htm
Men du finner garanterat en lämplig på ebay.com
På elschemat kan man utläsa detta på encodern:tecno skrev:Hur många ppr och vilka spänningar?
B
A
Mark/Pulse
+5VDC
PSC
Hittade även en instruktion på hur man ställer in dessa och där står det "1000 line encoder", men på en ritning kan man se en bild på skivan och där står det 500 line/360gr.
Det står även:
Schmitt trigger, DTL-TTL compatible
Output logic 1= Ucc thru 2kOhm source impedance
Logic 0= 0.7VDC max
Skivan är 1,56" i diameter och hålet i skivhållaren är 0.5" (hålet i skivan är dock lite större)
Det här blir inget litet projekt... Det visade sig att det var en kompis till en kompis som hade "reservdelsmaskinen"
Jag ska åka och kolla på den maskinen för jag har fått ett erbjudande om att köpa den maskinen också. Den har dessutom en 4:e axel, så det verkar spännande!! Har dock lärt mig ett och annat av inflyttningen, så den fräsen kommer att hamna i ett utrymme i min ladugård som ska inredas (och gjuta platta), så det kan bli riktigt trevligt.
Som det känns nu, så kommer jag att använda den här maskinen med Hurco-systemet och den andra maskinen kommer att konverteras till ett annat PC-baserat styrsystem, då får jag ju en fantastisk massa el-reservdelar, samtidigt som jag får en bra "stomme" att bygga styrsystem på. Kan bli väldigt roliga projekt det här! Därefter blir man ju dessutom nästan sätta igång med produktion av något också

Jag ska åka och kolla på den maskinen för jag har fått ett erbjudande om att köpa den maskinen också. Den har dessutom en 4:e axel, så det verkar spännande!! Har dock lärt mig ett och annat av inflyttningen, så den fräsen kommer att hamna i ett utrymme i min ladugård som ska inredas (och gjuta platta), så det kan bli riktigt trevligt.
Som det känns nu, så kommer jag att använda den här maskinen med Hurco-systemet och den andra maskinen kommer att konverteras till ett annat PC-baserat styrsystem, då får jag ju en fantastisk massa el-reservdelar, samtidigt som jag får en bra "stomme" att bygga styrsystem på. Kan bli väldigt roliga projekt det här! Därefter blir man ju dessutom nästan sätta igång med produktion av något också

Det är inget fel på "reservdelsmaskinen", den har blivit pensionerad till förmån för en 30 år yngre maskin. Det sitter till och med delar från min maskin på den, för min är ju ombyggd med frekvensomriktare och de gamla delarna användes på den andra maskinen.
Ska bli spännande att se vilket skick den är i
Ska bli spännande att se vilket skick den är i

Jaha, har kollat på reservdelsmaskinen och det blir affär. Ska fixa utrymmet i ladugården först, men innan april månads utgång ska den stå på gården 
Tog tyvärr inga bilder, men den har som sagt en fjärde axel och lite annat kul på sig, den är nog något år nyare för layouten i elskåpen var väldigt annorlunda, men prylarna såg ut att vara lika.
Har kikat lite på fräsen hemma idag också, testade att spänningsätta den igen, men det blev som sist, inte ett liv i manöverpanelen. Började mäta lite och följa kablar och rätt var det var dök det upp en vanlig stickkontakt gömd på ett effektivt sätt. Efter det blev det lite annorlunda, men man måste tvångshålla på-knappen, för det slår av sig själv direkt annars. Hoppas det har med att den ena servomotorn inte är inkopplad. Hursomhelst så kunde jag iallafall testa att köra spindelmotorn i lite olika hastigheter
Här är bildbevis på att det lyser lite iallafall

När det gäller monitorn så tror jag inte att systemet skickar någon videosignal i detta läget. Ska dock gå lätt att byta ut skärmen till en vanlig 500-kronors TFT, så i värsta fall blir det ett byte.

Tog tyvärr inga bilder, men den har som sagt en fjärde axel och lite annat kul på sig, den är nog något år nyare för layouten i elskåpen var väldigt annorlunda, men prylarna såg ut att vara lika.
Har kikat lite på fräsen hemma idag också, testade att spänningsätta den igen, men det blev som sist, inte ett liv i manöverpanelen. Började mäta lite och följa kablar och rätt var det var dök det upp en vanlig stickkontakt gömd på ett effektivt sätt. Efter det blev det lite annorlunda, men man måste tvångshålla på-knappen, för det slår av sig själv direkt annars. Hoppas det har med att den ena servomotorn inte är inkopplad. Hursomhelst så kunde jag iallafall testa att köra spindelmotorn i lite olika hastigheter

Här är bildbevis på att det lyser lite iallafall

När det gäller monitorn så tror jag inte att systemet skickar någon videosignal i detta läget. Ska dock gå lätt att byta ut skärmen till en vanlig 500-kronors TFT, så i värsta fall blir det ett byte.