PWM styrning till hjullastar joystick.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MiaM

Re: PWM styrning till hjullastar joystick.

Inlägg av MiaM »

Har du nån slags "bevis" på att den här joystickstyrningen dels hör ihop med de ventiler maskinen har, och dels att den är avsedd för 12V? Om det är "mycket skruvat här och var" så skulle det väl kunna vara delar som egentligen inte är tänkta att köras ihop?

För alla som läser tråden men inte orkar googla så kan jag avslöja att databladet för 2901N säger att det är en 4* komparator (surprise...) och den har open collector-utgångar. datablad

Jag tycker det verkar rätt underligt att använda en komparator som spänningsföljare. "Man kan göra så, men det är inte rätt".

Jag vill inte mobba diverse elektronikkonstruktörer här och var, men nog verkar det förekomma att de som konstruerar saker med rätt små serier inte alltid har järnkoll på vad de gör. Eller så kanske jag läst fel 2901N-datablad?

Med tanke på hur välskruvade pot'arna ser ut att vara, har du kollat att de verkligen verkar vara friska? Antar iofs att de är friska om de påverkar signalen...

Att du bara får en uppåtstigande ramp halva periodtiden över kondingarna efter första 2901N är nog helt korrekt. Om du skulle få signal på mer än 50% av tiden så skulle du kunna få ett läge där både fram+back-ventilerna är igång samtidigt. Det verkar rätt obra att råka ut för det, så det är nog korrekt som det är.

De vänstra trimpottarna verkar ställa amplituden på signalen in på andra 2901N och de högra trimpot'arna verkar ställa nån slags tröskelvärde. Det verkar dock vara konstruerat så att inställningen av de vänstra trimpot'arna påverkar de högra trimpot'arna, så man ska nog vara beredd att skruva på båda samtidigt.

Vilken är max- och minspänningen in på minusingångarna andra LM2901N'an som man kan ratta de högra trimpottarna?
Vilka spänningsnivåer kan du få på topp/botten av vågformen på plusingången på andra LM2901N'an när du rattar de vänstra trimpotarna mellan sina båda ändlägen och drar joystickspaken mellan ena ändläget - mitten - andra ändläget?
Skriv svar