Kameratillverkarna har ofta någon logik inbyggd i batteriet så att kameran känner av vilken batterityp som är ansluten. Det brukar va därför man får meddelande om att det är för lite kapacitet kvar när man inte använder originalbatterier även om spänningen är högre.manbe503 skrev:Det är så konstigt med kameran att när jag kör med det inbyggda batteriet så kan batterispänningen säkert ligga på 6v utan problem, men när jag använder ett externt batteripack på 9v och en avsevärt högre amperetal så får jag bara upp ett meddelande att det är för lite kapacitet kvar i batterierna för att kameran skall kunna användas, jätteskumt!
Långtidskonstant batteridrift av kamera för time lapse
Re: Långtidskonstant batteridrift av kamera för time lapse
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
OT
Vad har timelaps och köttbullar för gemensam nämnare?
Teknik för att fota av rävar som lockas av köttbullar.
I båda fallen måste kameran vara på i många timmar, med relaterade problem i from av strömförsörjning, inte bränna fast på LCD, osv...tecno skrev:OT
Timelaps eller "Fast Motion detection" är bara två delar i samma hack.
Jag gjorde lite tester med en ... ja vad det nu var för kamera, 7.1mpx med trasig lcd som brutalt extraherats för att minska strömförbrukningen.
Ganska standard billig kompaktkamera som jag tror representerar medel-kompakt-kameran.
Detta är en graf med strömförbrukning vs tid när den tar fyra bilder, två vanliga, en totalt svart och en med ficklampa riktad in i linsen.

Jag kom fram till att den drog ca 0.25A i ca 14sek varje gång den tar en bild. Det blir ca 1mAh per bild om jag räknat någorlunda rätt.
Kameran kördes i "interval shoot" och fotade en gång per 30 sek. Ca 4V matade jag den med direkt på batteripolerna.
Mätte aldrig tomgångsströmmen kom jag på. Kanske vore något.
Ganska standard billig kompaktkamera som jag tror representerar medel-kompakt-kameran.
Detta är en graf med strömförbrukning vs tid när den tar fyra bilder, två vanliga, en totalt svart och en med ficklampa riktad in i linsen.

Jag kom fram till att den drog ca 0.25A i ca 14sek varje gång den tar en bild. Det blir ca 1mAh per bild om jag räknat någorlunda rätt.
Kameran kördes i "interval shoot" och fotade en gång per 30 sek. Ca 4V matade jag den med direkt på batteripolerna.
Mätte aldrig tomgångsströmmen kom jag på. Kanske vore något.
Ett alternativ kan ju vara att byta kamera:
http://brinno.com/html/product02-tlc100.html
http://brinno.com/html/product02-tlc100.html
Dvs.. I * U * t = 0,001 * 4 * 3600 = 14,4 J ..?
Maxströmmen kan vara intressant vid dimensionering. Det är bl.a ett problem när GSM mobiltelefoner ska drivas utan batteri.
Sen kan det finnas problem med att bevara inställningar för zoom, slutartid, bländare osv mellan tagningarna. I stort så är det nog standby effekten som har betydelse och ev värme. Så då kommer frågan vilket material kameralådan kommer att byggas av och vilken minsta temperatur kameran kan hantera? (troligvis 0 °C)
@Meduza, TLC100:s optiska lins lämnar nog en hel del att önska.
Maxströmmen kan vara intressant vid dimensionering. Det är bl.a ett problem när GSM mobiltelefoner ska drivas utan batteri.
Sen kan det finnas problem med att bevara inställningar för zoom, slutartid, bländare osv mellan tagningarna. I stort så är det nog standby effekten som har betydelse och ev värme. Så då kommer frågan vilket material kameralådan kommer att byggas av och vilken minsta temperatur kameran kan hantera? (troligvis 0 °C)
@Meduza, TLC100:s optiska lins lämnar nog en hel del att önska.
En sån här har jag liggande redan:

Om jag köper en 230v AC--> 12V DC-transformator så kan jag sedan koppla in den i väggen och dra ut sladden från ovanstående transformator till kameran i lådan utomhus. I lådan har jag även monterat in motstånd som värmeelement, vilka kan slås på genom en strömbrytare som sitter på lådans chassi.
På sommaren ställer jag in transformatorn inomhus att den skall lämna 9V exempelvis och när det börjar bli kallare utomhus slår jag först på strömbrytaren för värmemotstånden och sedan ökar jag spänningen till 12V ut till lådan.
Motstånden kommer då att vara av sådana kapaciteter så att spänningen regleras ned till runt 9v och att överskottselen (4v) används för uppvärming genom motstånden. Vad tror ni om detta?

Om jag köper en 230v AC--> 12V DC-transformator så kan jag sedan koppla in den i väggen och dra ut sladden från ovanstående transformator till kameran i lådan utomhus. I lådan har jag även monterat in motstånd som värmeelement, vilka kan slås på genom en strömbrytare som sitter på lådans chassi.
På sommaren ställer jag in transformatorn inomhus att den skall lämna 9V exempelvis och när det börjar bli kallare utomhus slår jag först på strömbrytaren för värmemotstånden och sedan ökar jag spänningen till 12V ut till lådan.
Motstånden kommer då att vara av sådana kapaciteter så att spänningen regleras ned till runt 9v och att överskottselen (4v) används för uppvärming genom motstånden. Vad tror ni om detta?
Du kan knappast reglera ner spänningen med motstånd eftersom strömförbrukningen på kameran inte är konstant (vilket har nämnts i tråden...). Du behöver en regulator för kameran. När det väl är gjort rätt så kan du köra värmen på termostat.