Ytterligare en nixieklocka

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
kankki

Re: Ytterligare en nixieklocka

Inlägg av kankki »

Ser bra ut. Dock ser silkscreenet lite klottrigt ut, men det ska du ändå inte ha med :)
Borre

Inlägg av Borre »

Du skulle haft den stora 100uF längre ut till höger och L1 till vänster om den, under D1 som den sitter nu, sätt sen utgångskondensator direkt till höger om D1. Ta sen feedbacksignalen direkt från utgångskondensatorn och inte vid dioden, det är ju vid/ut från den spänningen "switchas" som mest. Det är omvänt stepdown/buck som istället har höga strömpulser på ingången och inte utgången som stepup har.

Du har även en "ganska" lång jordledare för avkopplingskondensatorn till MAX1771, vrid den istället ett halvt varv och dra ledare direkt från pinne 6 och 7 till kondensatorn jord samt vior till jordplanet direkt vid den.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

kankki skrev:Ser bra ut. Dock ser silkscreenet lite klottrigt ut, men det ska du ändå inte ha med :)
Tack, nej silkscreen blir det inte.
Borre skrev:Du skulle haft den stora 100uF längre ut till höger och L1 till vänster om den, under D1 som den sitter nu, sätt sen utgångskondensator direkt till höger om D1. Ta sen feedbacksignalen direkt från utgångskondensatorn och inte vid dioden, det är ju vid/ut från den spänningen "switchas" som mest. Det är omvänt stepdown/buck som istället har höga strömpulser på ingången och inte utgången som stepup har.
Så här:
Bild
Borre skrev: Du har även en "ganska" lång jordledare för avkopplingskondensatorn till MAX1771, vrid den istället ett halvt varv och dra ledare direkt från pinne 6 och 7 till kondensatorn jord samt vior till jordplanet direkt vid den.
Jag förstår inte riktigt. Den enda långa ledaren här är V+ som går till pinne 2.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Bild

Vad ska man säga, nya rör. Stiligt? IN-14 istället för de mindre IN-16.

NOTE TO MYSELF: Använd aldrig färdiga cad-symboler.

Det skulle stått 22:07 men någon som ritat symbolen har inte insett att det var "bottom-view" i databladet. AGR.... Nåja, i min vardag som mjukvarunisse löser vi sådana här hårdvaruproblem hela tiden. Bara att fixa.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Snyggt!

Tänk om man fick vara glad hela tiden va tråkigt det skulle vara ;)
Borre

Inlägg av Borre »

anders_bzn skrev:
Borre skrev: Du har även en "ganska" lång jordledare för avkopplingskondensatorn till MAX1771, vrid den istället ett halvt varv och dra ledare direkt från pinne 6 och 7 till kondensatorn jord samt vior till jordplanet direkt vid den.
Jag förstår inte riktigt. Den enda långa ledaren här är V+ som går till pinne 2.
Ja men det är jordledaren jag menar, det är inte bara positiva matningspänningen man avkopplar, det måste till en lika bra jordledare också. Nu går ledaren från kondensatorn och till pinne 4 vidare till en VIA och ner i jordplanet. På andra sidan är det nån millimeter ledare från jordpinnarna till ett par vior. Det är den "ledaren" som är onödigt lång, visserligen "relativt" (och jag möjligen är lite onödigt noga) men det är lätt att få det bättre. Gör du som jag skrev ovan kan du i princip på ledare direkt från vardera pol på kondensatorn till IC kretsens V+/jord.

Sätt även kondensatorn direkt på ledaren och inte bredvid på en liten utstickare. Du kan även vrida C4 och C5 så alla jordanslutningar sitter så närma varandra som möjligt.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Har fixat till mjukvaran nu, så nu funkar klockan som den ska trotts missen på nixie PCB:t. Frågan är bara om man kommer att kunna ta emot tiden eftersom nätagget är en bra (stör-)sändare. Det hjälper inte att koppla mottagaren till labbagget, den ballar ur när den kommer för nära nätagget i vilket fall. Frågan är om en skärmburk hjälper.

Det finns en möjlighet till, man kan ju stänga av högspänningen en stund varje natt för att kunna ta emot tidssignalen. Då kommer klockan att gå ganska rätt mellan justeringarna (på någon sekund i alla fall).
Användarvisningsbild
6502
Kontakt:

Inlägg av 6502 »

Du skulle kunna prova att sätta en snubber över Q1 för att se om du blir av med de värsta störningarna.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Testade att löda dit en RC-länk med några gissade värden. 2,2k ohm i serie med 1n farad mellan DS på FET:en. Det gjorde ingen skillnad. Jag vet inte om andra värden skulle ge ett bättre resultat.

Sen testade jag att göra något som jag tänkt ett tag av andra orsaker, att öka resistansen på strömbergänsningsmotståndet till spolen. Gick från 0,050 ohm till 0,100 ohm vilket gjorde skilnad. Dels blir strömmen mindre i spolen, dels får kretsen jobba på en annan frekvens. Men fortfarande stör man motagaren om man håller den nära switchregulatorn.

Fler ideer?
Skriv svar