Hur stor tur har jag haft?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Re: Hur stor tur har jag haft?

Inlägg av Mizzarrogh »

appropås, man ser ju ofta fåglar sitta på högspänningsledningar, men vore nog inte mycket kvar av dem om de kom åt något (vilket de förmodligen inte gör pga deras kroppshydda torde vara mindre än isolatorernas längd). Större fåglar brukar dock bli en ren jämrans smäll när de krockar, har tom hänt det tagit eld i omgivningen...
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Har också klippt en 230V/10A när de varit inkopplat av misstag, lyckligtvis var tången bra isolerad så kändes inget. Small rätt bra dock!
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Mizzarrogh skrev:appropås, man ser ju ofta fåglar sitta på högspänningsledningar, men vore nog inte mycket kvar av dem om de kom åt något
Har ni förresten tänkt på att de stora fåglarna alltid sätter sig på översta linan, alltså jordlinan då det gäller 400kV-ledningar. :?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Nån jag pratade med för länge sen hade tydligen sett en fågel som satt på en kabel, och sen bredde den ut vingarna och startade varvid det sa "kafruttz" och fågeln trillade ner.. så det händer nog då och då.
Användarvisningsbild
DjAlbert

Inlägg av DjAlbert »

Har en bekant som bodde i ett parhus.
Mellan centralerna i huset gick en EKKJ 3x6+6.
Urkopplad i bägge ändar, iaf fasledarna men Inte skärmen.
Eftersom ledarna var urkopplade konstaterade han som så att då går det ju o klippa den för att dra ut till en vattenpump.
Jo visst han klippte, sen blev det kusligt stilla inne hos grannen..
Ja kikade lite efter ett smått stressigt telesamtal så visade det sig att en gång i tiden delade bägge lgh på samma mätare, sen nån gång hade även den andra lgh fått egen mätare o mätarskåp. MEN man hade bara lagt in PEN-ledaren från nya mätaren på PE-skenan, ingen bygel till N. Så N gick i EKKjn från bekantas central. Och när han klippte den, ja då kan vi alla räkna ut hur det gick.
La dit en bygel o kollade så allt var Ok, och slog på strömmen igen.
En ny fax, plasmatv, dvdspelare, en laptop laddare och nån lampa blev utgången av det hela.

Bekanten enligt egen utsago bara skrattade när det blixtrade, men när grannen kom in o va likblek för att det tjöt o kokade i all hans elektronik, då va han inte så kaxig längre.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

grubs

Inlägg av grubs »

Det finns en anledning till bryt och lås...
Skriv svar