Liten cnc-fräs Bygget uppdat. 15/5 Påbörjat spindelfästet
Re: Liten cnc-fräs Bygget uppdaterad 15/2 Bitar faller på pl
Försänkta svarta insexskruvar(eller torx) är nog förresten det närmaste sexiga skruvar man kan komma... Har några på min skrotmaskin också.
Ja jag har gjort dom själv, har en rätt skaplig fräs jag får låna.Perkla skrev:Har du gjort gavlarna själv.. ? alltså dom som du har försänkta svarta skruvar i.. ?
Jag gillar försänkta skruv, borrar man rätt från början så får man ju en uppstyrning av delarna man sätter ihop.X-IL skrev:Försänkta svarta insexskruvar(eller torx) är nog förresten det närmaste sexiga skruvar man kan komma... Har några på min skrotmaskin också.
Men när maskinens ram och allt är färdigt och alla mått är där jag vill ha dom tänkte jag stifta alla delar med

Idag fick jag borrat överliggaren och svetsat ihop ett stativ.
Passar in dator och elskåp och nästa steg är att göra fästen för dessa.
Ska även tillverka fästen för kabelsläpen och limitgivare.
Passar in dator och elskåp och nästa steg är att göra fästen för dessa.
Ska även tillverka fästen för kabelsläpen och limitgivare.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Liten cnc-fräs Bygget uppdat. 16/2 Stativ tillverkat
Sen efter detta gäller det att få tag på linjärenheterna
Re: Liten cnc-fräs Bygget uppdat. 16/2 Stativ tillverkat
Hade inget för mig igår så det blev tillverkat en panel som ska sitta på framsidan fräsramen, passade samtidigt på att tillverka fäste för Home/Limitgivare, både till X & Y.
Re: Liten cnc-fräs Bygget uppdat. 19/2 Panel m.m. tillverkat
Nu är panelen på plats, nästa steg är kabelsläpen, fästen ska göras och kikat lite på ett nyförvärv, kanske en ER20 spindel, direktdriven

Inte mycket mer att tillägga. Snygg panel, själv hade jag kanske hellre haft den naturell alufärgad.
Läckert!
Jag gillar att du valde en lite mer "vågad" kulör.
Det får en att minnas en del andra hobbyfräsar, har för mig att en del Lillasystrar hade lite häftiga färgsättningar.

Jag gillar att du valde en lite mer "vågad" kulör.
Det får en att minnas en del andra hobbyfräsar, har för mig att en del Lillasystrar hade lite häftiga färgsättningar.
Tackar!
Frugan ville jag skulle lackat den svart, men jag hade mer rödfärg på burk så det fick bli det.
Men jag ska ju skaffa sidoplåtarna från en lokal plåtverkstad och dom har bara svart eller vit, får fundera på hur jag ska ha det sen.
Frugan ville jag skulle lackat den svart, men jag hade mer rödfärg på burk så det fick bli det.
Men jag ska ju skaffa sidoplåtarna från en lokal plåtverkstad och dom har bara svart eller vit, får fundera på hur jag ska ha det sen.
Satt och skissade lite på en ide jag hade angående spindeln, funderar på att ha en direktdriven servomotor med en EMUGE ER20 kona.
Nja, jag håller bara delvis med... Blänkande små insex, typ m3-m4 DET, det är sexigt!X-IL skrev:Försänkta svarta insexskruvar(eller torx) är nog förresten det närmaste sexiga skruvar man kan komma... Har några på min skrotmaskin också.

- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Så stort, näe fram med en lupp och kolla dom riktigt små dimensionerna istället.typ m3-m4
Hur går det med bygget Per?
Vi (jag och kollegorna) undrar om du ska staga upp portalen nåt mer i X-led?
Vi (jag och kollegorna) undrar om du ska staga upp portalen nåt mer i X-led?
Det kommer att bytas ut den klena balken till en 120x20 balk istället, sen är linjäraxlarna beställda
http://cgi.ebay.com/6pcs-SBR20-linear-s ... 3a5777da96
Håller som bäst på att svarva spindelaxeln/hylsan, ska ge mig på tredje försöket i morgon, gjorde hålet för ER-fästet 0,1mm för stort
Spindelhuset ska fixas i helgen.
Annars har jag klätt in stativet i plåt, plockat bort elskåpet då allt inte fick plats och satt upp en plåt inne i stativet för elen.
Det blir ju ett servo till spindelmotorn med tillhörande kontaktorer och motorskydd.
Hux flux får jag ju lite prylar över som jag samlat på mig till bygget.
Finns både frekvensomformare, kabelsläp, nödstopp, brytare, induktiva givare plus massa annat
http://cgi.ebay.com/6pcs-SBR20-linear-s ... 3a5777da96
Håller som bäst på att svarva spindelaxeln/hylsan, ska ge mig på tredje försöket i morgon, gjorde hålet för ER-fästet 0,1mm för stort

Spindelhuset ska fixas i helgen.
Annars har jag klätt in stativet i plåt, plockat bort elskåpet då allt inte fick plats och satt upp en plåt inne i stativet för elen.
Det blir ju ett servo till spindelmotorn med tillhörande kontaktorer och motorskydd.
Hux flux får jag ju lite prylar över som jag samlat på mig till bygget.
Finns både frekvensomformare, kabelsläp, nödstopp, brytare, induktiva givare plus massa annat