Bil batterin
Jag undrar om spänningen över förbrukarbatteriet även då det är urladdat och generatorn är ansluten kommer under tomgångsspänningen för startbatteriet. Och även om startbatteriet skulle ladda förbrukarbatteriet så blir det mesta av den energin kvar i systemet och kan användas till start. Luktar bonnfångeri tycker jag.
Ja, jag hade problem med att strömmen i f.b inte ville räcka så länge som det borde och mätte en hel del. F.b ligger drygt 4m (sladdvägen) bort och spänningsfallet i ledningarna gjorde att strömmen blev för låg vid laddning. Spänningsfall skall man akta sig för. (Så koppla för allt ivärlden inte in dioder).
Visst kan man koppla ihop batterierna innan start, men de flesta har nog för klena ledningar till f.b för att starta med iallafall, även om de naturligtvis hjälper till.
Sen finns det de som helt enkelt kör med manuella brytare mellan batterierna och kopplar till och från som de vill, och det funkar det också.
Autopiloten är inte klar, vad farao, jag har inte ens med säkerhet valt processor. Nej detta projekt är lågprioriterat och kommer att ta tid.
Visst kan man koppla ihop batterierna innan start, men de flesta har nog för klena ledningar till f.b för att starta med iallafall, även om de naturligtvis hjälper till.
Sen finns det de som helt enkelt kör med manuella brytare mellan batterierna och kopplar till och från som de vill, och det funkar det också.
Autopiloten är inte klar, vad farao, jag har inte ens med säkerhet valt processor. Nej detta projekt är lågprioriterat och kommer att ta tid.
Vad ni vrider och vänder på problemet, det perfekta systemet finns i det schemat Bonzo lade ut http://www.skyllermarkspressar.se/schema2.html, här finns ingen risk att förbrukarbatteriet är inkopplat vid start och väljer man en tillräckligt grov kabel mellan batterierna skulle inte lite spänningsfall ha någon större betydelse eftersom laddströmmen sjunker ju mer batteriet laddas. Det kan även vara en liten fördel med ett litet spänningsfall mellan batterierna för att startbatteriet är ju det batteri som ska vara fulladdat först.
Många använder släpvagnskontaktens plusuttag för att ladda husvagnsbatteriet vilket brukar fungera dåligt beroende på att både bil och husvagn har alldeles för klena kablar, har man sedan kylskåpet på 12V så lär man komma fram med ett tomt batteri i vagnen, byt dessa kablar, koppla in ett relä över laddningen, se till att släpvagnskontaket är ren och infettad med lämpligt fett, inte vanligt smörjfett för det isolerar.
En kabel på sex kvadrat borde vara tillräckligt i en båt eller husvagn, har man möjlighet till extra laddare eller solcell är det inga problem med semestern.
Utanför ämnet:
Håll aldrig på att koppla om kablar på ett nyladdat batteri och se till att det är väl ventilerat för det bildas knallgas under laddningen.
Jag vet hur högt det smäller och vilka effekter det har när man är oförsiktig. Det batteriet jag sprängde (12V 66A) gick det endast att återfinna ett par centimeter av den nedre delen på batteriet, resten förutom propparna till batteriet hade pulveriserats.
Många använder släpvagnskontaktens plusuttag för att ladda husvagnsbatteriet vilket brukar fungera dåligt beroende på att både bil och husvagn har alldeles för klena kablar, har man sedan kylskåpet på 12V så lär man komma fram med ett tomt batteri i vagnen, byt dessa kablar, koppla in ett relä över laddningen, se till att släpvagnskontaket är ren och infettad med lämpligt fett, inte vanligt smörjfett för det isolerar.
En kabel på sex kvadrat borde vara tillräckligt i en båt eller husvagn, har man möjlighet till extra laddare eller solcell är det inga problem med semestern.
Utanför ämnet:
Håll aldrig på att koppla om kablar på ett nyladdat batteri och se till att det är väl ventilerat för det bildas knallgas under laddningen.
Jag vet hur högt det smäller och vilka effekter det har när man är oförsiktig. Det batteriet jag sprängde (12V 66A) gick det endast att återfinna ett par centimeter av den nedre delen på batteriet, resten förutom propparna till batteriet hade pulveriserats.
Beror på vad man menar med "lite" spänningsfall. Visst sjunker laddströmmen allteftersom så att batteriet blir fullt ändå med tiden. Men i en båt så laddar man kanske 5 timmar och sedan skall man leva på den strömmen i ett dygn eller ännu längre. Håll på så ett tag med ett sp.fall på en volt och ett strömslukande kylskåp så har man snart tömt batterierna.