Ta bort rost utan att slipa?

Användarvisningsbild
dar303

Re: Ta bort rost utan att slipa?

Inlägg av dar303 »

Jag lyckades få grejerna att rulla, lite oxidborttagning och lite logiskt tänkande med inkopplingen så gick det fint!
Nu är nästa projekt att få den där flummiga kontrollboxen att funka också!
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Ska bli kul att se om du kan få fart på den! :)

Säg till om du behöver någon info från LaserNet så kan jag maila Tom, dock skulle jag inte tro att de har kvar nåt, men man vet ju aldrig :)
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Ah, jag älskar nyvunnen kunskap!
Jag råkade ställa en blöt konservburk på min (dåligt) oljade träbänk i köket och det blev en rejäl svart ring efter ett par timmar.
Efter lite svärande (vi ska snart sälja lägenheten) kom jag på att jag kunde testa med citronsyran från rostexperimentet, järnoxid som järnoxid!
Jag la på ett lager hushållspapper och dränkte in det i citroncyra+vatten och sepåfan, ringen försvann på en en timme!
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Jävligt bra tips!!!! Det där ska jag komma ihåg! :)
Clumber

Inlägg av Clumber »

Superbra tips,hoppas att man kommer ihåg det när det behövs
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

-kanske sent angående rosten men yrkesmässigt tar man bort rost med 4-5% svavelsyra som helst skall
vara 85-90gr varm. Tänk bara på att ev avfetta innan.
Fuskar du med högre %-tal på svaelsyran får man smår gropar. Bättre vänta något dygn om man inte klarar
av att hålla värmen. Gravrost spelar ingen roll, allt kan betas i detta.
Annat alternativ är saltsyra som kan användas kall men inte att rekomendera pga
det mesta i lokalen rostar när klorgasen frigörs.
bildgravyr

Inlägg av bildgravyr »

Då är det bara att stoppa ned de sakerna i saltsyran också :D
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

-japp, moment 22
Seroster

Inlägg av Seroster »

Citronsyra istheshit!
Här i kristianstad har vi så mycket kalk i vattnet att man kan GÅ på det, och med lite citronsyra kan du fixa tekokare, ha lite i diskmaskinen, kalka av vattenblandare, få lös cykelsadlar! (Var hos en cykelmekaniker, han sa att det bästa man kan göra är att spänna fast sadeln i ett skruvstäd, ta tag om hela jädra ramen och vrida för kung och fosterland, så KANSKE den lossnade, eller så bröts den av och då får man borra ur den. Jag föreslog en svag syra för att lösa upp oxidlagret mellan Al/FeO2 och det funkade =P)

Borde nog lägga till citronsyra och kaustiksoda i min signatur =P
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

citat: Borde nog lägga till citronsyra och kaustiksoda i min signatur =P slut citat:

-sökte lite länkar idag och fann Seroster. citronsyra + natriumhydroxid blir natriumcitrat även kallat E331 i livsmedel.
Så nu kan du lägga till ovan Seroster!
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag har använt batterisyra (svavelsyra afaik) och det har fungerat på skruvar osv, största anledningen var ju att jag hade det hemma.

Finns det nån bra anledning att INTE använda just svavelsyra ? typ några otrevliga effekter av det ? ..jag var utomhus kan tilläggas :)
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

-nä, klart bästa ämnet. Är det utspätt så händer inte så mycket. Bra ventilation är A och O.
Det gasar knappas något, luktar dock lite svavel eller skit om man så vill. Du kan spara det på flaska i många år utan att det ändrar sej.
Att få 5% lösning på händerna kan om det är långvarigt ge torra händer.
Får du det på byxorna så kommer dessa att ramla av efter några veckor oavsett om du tvättar eller inte.
Farligast är stänk i ögonen. Ha alltid rent vatten tillgängligt. Glasögon är ju självklart fast på min tid hade ingen detta på hela firman trotts man jobbade med
cyanider, konc lut och syror. starka alkaliska lösningar som färgade stålprodukter svarta genom att koka dessa i kemikalier.
Vanligt förekommande var att godset som skulle avfettas nådde botten och det blev kortslutning -vi snackar 4-5000 amp och natriumhydroxilösningen
formligen sprutade ut bubblor i literformat fyllda av vätgas. Denna exploderade när man tog bort godset från anoden och där stod man mitt i centrum med håret rakt upp.
Jag var 16 år så att klaga vart ingen idé. Året var 1972

En varning dock. Koncertrerad svavelsyra 98% är väldigt vådligt att få på sej. Allt organiskt förkolas snabbt.
Svavelsyrans salter heter sulfater och är allmänt giftiga.
Även om vi människor tycker att natriumlauryl-sulfat är bra i tandkräm eller i hår schampo :humm:
Skriv svar