Lapins CNC fräs!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Lapin

Re: Lapins CNC fräs!

Inlägg av Lapin »

Ifall man ska ha en sån där Z platta (så man nollar Z axeln mot ett jordat föremål), vars ska man koppla in den? håller på löda kablar nu och vill inte missa några kablar som eventuellt ska in i encoderkontakten.
Har som sagt Granite Device VSD-XE 160 drivare med ett VSDEPI BOB. Länk till datablad. Även limitbrytarna vore bra att veta vars dom ska in? :roll:
H.O

Inlägg av H.O »

Ja du..... Probe-plattan ska normalt till en ingång på LPT-porten, verktyget är sedan jordat så när det träffar plattan dras ingången till jord. Men nu verkar det inte finnas några "extra" ingångar tillgängliga på VSDEPI så det enda jag kan tänka mig är att använda A-axis home signal men fan, det går ju inte heller för du HAR ju fyra motorer, eller?

Det finns bara 5 ingångar på en Port1 i Mach3 så enda lösningen verkar vara att stoppa i en andra LPT-port. Du vill INTE köra en probe via någon som helst form av emulator eller I/O expander etc. Du skulle kunna använda Z-axis home även som ingång för proben men helt ärligt vet jag inte om den signalen går rakt igenom VSD-E till break-out-kortet eller om det finns logik i VSD-E som "behandlar" den med tanke på att VSD-E har en inbygge homing controler. Jag skulle nog kolla med Tero.

Beträffande limit switcharna så gör man normalt så att dom brytet matningspänningen till servona, dvs du kopplar dom (vanligen via ett rela) i serie med nödstop. Sen tar man en andra kontakt på tidigare nämnda relä och använder den för att "signalera" Mach3 att man kört på ett gränsläga. Det här är det säkraste för det förlitar sig inte på mjukvara för att få stopp på eländet men det har sina nackdelar. Du måste ha en "override" så att du kan aktivera systemet och köra bort från brytarna.

Ett annat alternativ är att använda antingen Mach3's soft-limits eller VSD-E's soft limit - detta alternativet (speciellt Mach3) är inte lika säkert som att bryta matningnspänningen men likt stegmotorer så är det väldigt osannolikt att ett fel på VSD-E ska få motorn att skena.
Användarvisningsbild
Lapin

Inlägg av Lapin »

Ja... Jag har ju 4 motorer. Det går inte koppla proben via ngn ingång i Smoothstepper? Annars får jag väl höra med Tero. Visst kopplar man homebrytarna bara via pinne 4 och 8 på encoderingången för varje axel?
H.O

Inlägg av H.O »

Aha, du har ju en Smoothstepper(!) Det borde gå att koppla till valfri ingång på Port2 eller Port3 och konfigurera därefter i Mach3. Jag har inte testat probe-funktionen med Smoothstepper men jag har inte hört om några problem på den fronten. Däremot skulle jag nog försöka ordna men någon form av isolation antingen i form av ett break-out-kort på port 2 eller en enkel optokopplare på en bit vero-board.

Korrekt angående home-switchen, mellan 4 och 8. Har du skärmad kabel (rekomenderas) ansluter du skärmen till pin 9 och lämnar den icke ansluten i den andra änden.
Användarvisningsbild
Lapin

Inlägg av Lapin »

Nu har jag lött kablar i 2 dagar. Verkligen inte kul, man känner sej som en ostbåge :shock: Börjar bli klar med de dock, har lött alla Motor och encoderkablar som ska gå i kabelkedjan, bara själva motorerna (3) kvar som ska få en anslutning.
Användarvisningsbild
Lapin

Inlägg av Lapin »

Henrik, du som kör både Granitdrivare, smoothstepper å mach 3, hur ska man ställa in det så man får motorerna att röra på sej? har läst manualer och tittat på tutorials men inget funkar. Under ports and pins i mach 3, vilken är port adressen till smoothstepper? det är väl inte den vanliga (378)? Sen i SS pluginen, vad ska jag ställa alla frekvenser till? Ska jag välja quadrature? Har lyckats ställa in min testmotor (Z axelns i detta fall) via GDTools så det ser bra ut. Sen kopplade jag Z drivaren till VSDepi och från det till SS, känns som det är något på vägen som inte kommunicerar som det ska :doubt: Lite basic vägledning vore djupt uppskattat!

Mekaniken på fräsen är i stort sätt klar för övrigt, RPS systemet sitter på plats och behöver bara lite injustering. Kablarna är klara och ska klammras i kabelkedjorna men måste ställa in alla motorer innan jag gör något mer.

Bild
H.O

Inlägg av H.O »

Hej,
Imponerande maskin det där, riktigt kul att se den ta form!
Under ports and pins i mach 3, vilken är port adressen till smoothstepper?
Ingen adress alls men du anger Port1 eller Port2 för respektive signal - precis som om det vore en LPT-port.

det är väl inte den vanliga (378)?
Precis, det spelar ingen roll vad du anger här då denna inställning endast är "aktiv" när man kör över LPT-porten.

Sen i SS pluginen, vad ska jag ställa alla frekvenser till?
Till att börja med lämna Control frequency på 1kHz och sätt max step frequency (eller vad det är det står) till ett eller par "hack" över din uträknade max-frekvens (eller lämna den på 4MHz).

Ska jag välja quadrature?
Det beror på om du med hjälp av GDTool har "ställt in" VSD-XE på quadrature, om inte ska du ha Step & Direction. Notera att detta alltså är "stysignalen från SS till VSD-XE och har ingen med encodern att göra). Sen måste du även sätta Motion Control Mode till Position Mode <- alltså i GDTool.

Ett enkelt sätt att testa om du har "signal fram" till VSD-XE är att mäta spänningen på DIR-signalen när du försöker köra motorn åt båda hållen, spänningen ska "toggla" mellan ~0V och ~5V. Om den gör det mäter du på Step-signalen, sen går du till Config->Ports & Pins och ändrar inställningen för Active Low för den axeln du testar och mäter spänningen på Step-signalen igen. Har du ~0V först och ~5V sen så är den biten OK. (Ställ tillbaka Active Low).

Manualen på VSDEPI hänvisar till en SS-bug angående Chargepump'en så börja med att ha JP1 byglad (Chargepump-funktion frånkopplad). Kolla även att du har 5V mellan TP_GND och TP_VCC på VSDEPI och så aktiverat Enable1-utgången i Mach3, Port1, pin14. Och så kan du givetvis inte ha Mach3 i nödstop.

Kolla även Troubleshooting i manualen för VSDEPI men första steget är att verifera hurvida du får signaler ut ur Smoothsteppern eller inte.

/Henrik.
Användarvisningsbild
Lapin

Inlägg av Lapin »

Nu har jag mätt upp allt. Jag har spänning på VSDEPI, har byglat chargepumpen, får spänning ut från Smoothsteppern på DIR samt STEPoch har kollat att alla pins stämmer överens med mach3. lysdioden på Drivaren indikerar även fast blått ljus vilket enligt manualen betyder enabled and running. några fler tips som jag kan kolla?

edit: jag har ju en skrivarport på moderkortet, kanske ska prova den å se om det funkar då? fast måste skaffa en kabel isåfall. Hur ställer jag Frekvenserna då för SS pluginen?

Edit igen: Jag lyckades lösa det på något sätt :) de enda problemet nu är att nödstoppen går i ifall jag håller in jogknappen länge och sen släpper den. Antar att det är en Tuningfråga av servot? sen låter motorn lite "konstigt" men det kanske är normalt? Hur som helst så snurrar det nu iallafall och jag kan fortsätta med dom övriga axlarna :)
H.O

Inlägg av H.O »

Japp, konstant sken från den blå dioden och de andra två släckta betyder alles gut - så det är inget "fel" på drivern.
Det enda jag kan tänka mig då är att VSD-XE inte är konfigurerat att ta emot Step & Direction utan att den istället är konfigurerad att styras via en analog ingång, PWM, SPI eller nått annat. Eller att du har kontakten bak och fram eller nått. I Getting Started with VSD-E hittade jag följande text:

To make VSD-E and VSDEPI understand each other, It is necessary to load VSDEPI specific settings file to drive. Read VSDEPI manual for step by step instructions.

Genom att göra det borde alla inställningarna bli rätt. Ifall du nu mot förmodan inte gjort detta, anteckna alla dina motor-parametrar ifall dom skrivs över av ovanstående parameter-fil, jag vet inte hur det funkar.

EDIT: Läste ditt inlägg tidigare idag och svarade nu utan att läsa det igen vilket gjorde att jag missade din din andra edit.... OK, då så, då är allt bra på den fronten. Ifall den röda dioden blinkar och dom andra är släckta har den löst ut för following error vilket troligen beror på att du försökt stoppa den fortare än den klarar. Sänk accelerationen, öka peak-current eller höj following error trip limit (eller vad den heter i GDTool).

Hur då "konstigt", kan du förklara på nått sätt? Eller spela in?
Användarvisningsbild
Lapin

Inlägg av Lapin »

Hur ska ljudet låta när en servomotor är perfekt tunad?
Det verkar ju vara något med frekvensen att göra eftersom ifall man pillar på de olika värderna man ställer in så ändras ljudet på motorn (lägre, högre osv). Problemet tror jag ligger i när man ska ställa in Velocity P och I och Position Gain. Ser fasen ingen stor skillnad på bilderna i manualen, ej heller i GDTools när jag ändrar parametrar :? Jag ser det såklar när det blir för mycket av något, men det är ganska stora steg vi pratar om då. De tre värderna hanterar ju olika frekvenser, en hög en mitten och en låg. ska kolla ifall jag är så spela in ljudet.

EDIT: Ljudfil http://uploading.com/files/6bb9fcd3/201 ... 84011.m4a/
H.O

Inlägg av H.O »

Blir tyvärr fler motfrågor istället för svar.... :-(
Låter den konstigt när du kör den med Mach3 eller när du kör Step response med GDTool eller bpde och?
Dom kan låta lite "grymtande" ifall man har mycket 'D' vilket leder till nästa fråga: Vilken regulator-typ kör du, PID eller PIV? Jag har ju bara VSD-A och där finns inte PIV så jag har ingen erfarenhet av den typen av regulator.

Nått i stil med det här ska det se när du fått till bra inställningar för Torque Tuning som är det första du måste få till:
Stepresponse-current.jpg
Det är ingen mening att fortsätta innan du har bra resultat här. Det viktiga är att strömmen når börvärdet så fort som möjligt med så liten "översläng" som möjligt. En "stor" översläng ger taskig prestande och riskerar att lösa ut drivern för överström ifall du ligger nära max-ström (vilket du gör med dom motorerna, har jag för mig).

Sen, när du kommer till att justera PID eller PIV-loopen så siktar du på ett resultat som ser ut nått i stil med det här:
Step-response-1.jpg
Och här är den "positiva flanken" inzoomad:
Step-response-2.jpg
När du kör motorn med Mach3 ska den i princip bara "väsa och vina", speciellt med en Smoothstepper där pulståget är väldigt "rent". Har man väldigt mycket 'D' så kan den ibland "knacka eller knäppa" lite, hörs oftast på låga varv. Kör du sedan väldigt långsamt och använder puls-multiplikatorn så "stegar" motorn fram mer likt en stegmotor och har man DÅ mycket 'D' kan den låta rätt "hårt" men med en SS behöver du inte köra med någon multiplikator.

Du kan ju titta och lyssna på den här. Nu är det PMDC-motorer som troligen låter lite mer en borstlös med tanke på just borstarna. Säger inte så mycket men du har NÅTT att jämföra med.

/Henrik.

EDIT: Kan inte spela upp ljudfilen i vare sig VLC eller WMP....
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Lapin

Inlägg av Lapin »

såhär ser mina grafer ut när jag kör PIV:

Torque: Den är ju ganska lik den optimala som visas i tuningmanualen.
Bild

Velocity: P (D) inställd på 1000 allt annat 0

Bild

Velocity: P (D) inställd på 1800 allt annat 0

Bild

liknar ju ingen som finns i manualen:O

Edit: Jag hade varit inne i trajectory planner och mixrat varav grafen är så "kort". Löste det. Fick motorn att gå hyffsat bra men försåt ändå inte riktigt hur en bra Velocity graf ska se ut.
H.O

Inlägg av H.O »

Strömkurvan ser ju riktigt bra ut.

Det ser ut som du försöker köra en step-response på bara två "steg"... Du har tre flikar: Position Mode Tuning, Anti Dither och Step Response. På tredje fliken har du en ruta som heter Step Response Amplitude, står den på 2 månne? I så fall, testa att ändra den till 20 eller så, då borde du få en kurva mer lik den i manualen. När du sedan kommer till att ställa in Position P gain så höjer du step response ytterligare, till 100 eller 200. Glöm inte att ändra vilka värden som "plottas" från "velocity värden" till "position värden", också det görs under den tredje fliken - men det verkar du har koll på.

/Henrik.
Användarvisningsbild
Lapin

Inlägg av Lapin »

nu börjar jag få kläm på det. men jag antar att det är mycket pill kvar för att få dom så "styva" som dina motorer. Sen i Mach3 är det som att något laggar efter. håller jag in jogknappen för tex Z så kan jag släppa den och motorn fortsätter ändå att snurra ett tag, men det är väl bara någon inställning?
Användarvisningsbild
Uttis

Inlägg av Uttis »

Det är nog acceleration i motortuning menyn du ska öka på lite, jag minns inte vad jag har till mina servon men till stegisarna är det mycket lägre värde och då ger det lite start/stopp-sträcka.
Skriv svar