Blir tyvärr fler motfrågor istället för svar....

Låter den konstigt när du kör den med Mach3 eller när du kör Step response med GDTool eller bpde och?
Dom kan låta lite "grymtande" ifall man har mycket 'D' vilket leder till nästa fråga: Vilken regulator-typ kör du, PID eller PIV? Jag har ju bara VSD-A och där finns inte PIV så jag har ingen erfarenhet av den typen av regulator.
Nått i stil med det här ska det se när du fått till bra inställningar för Torque Tuning som är det första du måste få till:
Stepresponse-current.jpg
Det är ingen mening att fortsätta innan du har bra resultat här. Det viktiga är att strömmen når börvärdet så fort som möjligt med så liten "översläng" som möjligt. En "stor" översläng ger taskig prestande och riskerar att lösa ut drivern för överström ifall du ligger nära max-ström (vilket du gör med dom motorerna, har jag för mig).
Sen, när du kommer till att justera PID eller PIV-loopen så siktar du på ett resultat som ser ut nått i stil med det här:
Step-response-1.jpg
Och här är den "positiva flanken" inzoomad:
Step-response-2.jpg
När du kör motorn med Mach3 ska den i princip bara "väsa och vina", speciellt med en Smoothstepper där pulståget är väldigt "rent". Har man väldigt mycket 'D' så kan den ibland "knacka eller knäppa" lite, hörs oftast på låga varv. Kör du sedan
väldigt långsamt och använder puls-multiplikatorn så "stegar" motorn fram mer likt en stegmotor och har man DÅ mycket 'D' kan den låta rätt "hårt" men med en SS behöver du inte köra med någon multiplikator.
Du kan ju titta och lyssna
på den här. Nu är det PMDC-motorer som troligen låter lite mer en borstlös med tanke på just borstarna. Säger inte så mycket men du har NÅTT att jämföra med.
/Henrik.
EDIT: Kan inte spela upp ljudfilen i vare sig VLC eller WMP....
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.