Kanske inte så ofta man har batteridrivna ethernet grejer ändå.
Har börjat skissa på ett schema nu iaf.
Edit: Hmm, är den övre anslutningen på den "stora" spolen TD+, mitten CTT och den nedre TD-?
http://www.belfuse.com/Data/Datasheets/SI-50163-F.pdf
Sökes: Lättanvänd ethernet controller
Re: Sökes: Lättanvänd ethernet controller
Det ser så ut. Jag använde dock J0026 från Pulse Engineering (56-660-52) men pinout verkar vara identisk.
Mitt schema ser iaf ut såhär: http://www.bolg.se/ethernet/schematics.png
Mitt schema ser iaf ut såhär: http://www.bolg.se/ethernet/schematics.png
Tackar så mycket, det är det sista jag har kvar på mitt schema nu.
Argh, hatar när man ska routa typ en SPI-buss och alla ledningar är korsade : (
Argh, hatar när man ska routa typ en SPI-buss och alla ledningar är korsade : (
Spännande, du ansluter till Ethernet för att ta emot information förmodar jag,bolg skrev:Mitt schema ser iaf ut såhär: http://www.bolg.se/ethernet/schematics.png
sen USB till en dator för att ta emot informationen?
Får man fråga vad det är för projekt?

Virror
Då får man lösa det på något sätt

Får man även fråga dig vad det är för skoj projekt du håller på med? Kanske även se schema och projektbeskrivning?

Om det är öppet det vill säga?
Jag har förslag på en annan lösning, om du inte redan bestämt dig:
uP: AVR32 UC3A0xxx (sista 3 siffror är storlek på Flash) - har inbyggt Ethernet MAC samt USB och är även programmerbar via USB (förprogrammerad bootloader).
Ethernet PHY: DP83848 (köpes på digikey, farnell, etc..)
Sedan kör du FreeRTOS med uIP tcp/ip stack.
Detta styr du upp väldigt simpelt genom att i AVR32Studio trycka file -> new -> project -> examples -> UC3A0... -> Freertos with ethernet (eller liknande, minns inte i huvudet)
Då bygger avr32studio ett klart project med en UC3A0-propp samt lägger in freertos, eMAC delarna (aktivera och konfigurera på uPn) och tcp/ip-stacken åt dig. - KLART!
Nu kan du koncentrera dig på att utveckla din applikation istället för att hålla på att krångla med tråkiga lågnivåprylar
Fördelarna (så som jag ser det) är :
- 32bitars cpu
- 64KB sram (uc3A0 har även inbyggd SDRAM / SRAM kontroller, så vill du utöka minnet är det lätt fixat..)
- massor med kodutrymme (512kb som mest för UC3A0512)
- snabbare cpu (66mhz, inbyggd pll på uP)
- möjlighet med flertrådat program via FreeRTOS
Jag tror inte prisskillnaden blir särskilt stor med ditt nuvarande komponentval.
elfa 73-219-52 32UC3A0512 32-bit uC LQFP144 140,00
farnell 1286816 DP83848CVV 41,30
uP: AVR32 UC3A0xxx (sista 3 siffror är storlek på Flash) - har inbyggt Ethernet MAC samt USB och är även programmerbar via USB (förprogrammerad bootloader).
Ethernet PHY: DP83848 (köpes på digikey, farnell, etc..)
Sedan kör du FreeRTOS med uIP tcp/ip stack.
Detta styr du upp väldigt simpelt genom att i AVR32Studio trycka file -> new -> project -> examples -> UC3A0... -> Freertos with ethernet (eller liknande, minns inte i huvudet)
Då bygger avr32studio ett klart project med en UC3A0-propp samt lägger in freertos, eMAC delarna (aktivera och konfigurera på uPn) och tcp/ip-stacken åt dig. - KLART!
Nu kan du koncentrera dig på att utveckla din applikation istället för att hålla på att krångla med tråkiga lågnivåprylar

Fördelarna (så som jag ser det) är :
- 32bitars cpu
- 64KB sram (uc3A0 har även inbyggd SDRAM / SRAM kontroller, så vill du utöka minnet är det lätt fixat..)
- massor med kodutrymme (512kb som mest för UC3A0512)
- snabbare cpu (66mhz, inbyggd pll på uP)
- möjlighet med flertrådat program via FreeRTOS
Jag tror inte prisskillnaden blir särskilt stor med ditt nuvarande komponentval.
elfa 73-219-52 32UC3A0512 32-bit uC LQFP144 140,00
farnell 1286816 DP83848CVV 41,30
remne: Som jag skrivit så måste jag ha en separat Ethernet krets, då jag redan har en µC jag kommer att använda som har inbyggd ZigBee tranciver.
toffie: Varför inte, det är ett trådlöst sensornätverk med ZigBee som kopplas till en PC med USB. Möjligheten skall även finnas att surfa in på huvudenheten och kolla data och kanske ställa några parametrar via en inbyggd liten webserver.
www.lajt.com/test/sensorSch.png
Kortet kommer att bli ca:52x46mm
toffie: Varför inte, det är ett trådlöst sensornätverk med ZigBee som kopplas till en PC med USB. Möjligheten skall även finnas att surfa in på huvudenheten och kolla data och kanske ställa några parametrar via en inbyggd liten webserver.
www.lajt.com/test/sensorSch.png
Kortet kommer att bli ca:52x46mm
Självklarttoffie skrev:
Spännande, du ansluter till Ethernet för att ta emot information förmodar jag,
sen USB till en dator för att ta emot informationen?
Får man fråga vad det är för projekt?![]()

Det är en liten webserver jag arbetat med ett par månader.
USB-interfacet används bara för att visa debug meddelanden och det behövs verkligen

Från början tänkte jag använda ett SD-kort för data men har skippat det tills nätverksstacken är helt färdig. TCP delen har tagit *lite* längre tid än jag räknat med...
Nu har det istället blivit ett system för att styra grejor över internet och en BitTorrent tracker med en kapacitet på hela 5 torrents/hashar och totalt 25 peers/seeds (kanske lite udda men jag hade minne över och UDP-tracker protokollet är ganska enkelt).
Tyvärr är den inte online förrän jag blir färdig med nästa version av hårdvarudelen.