Alternativ till PLC

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Re: Alternativ till PLC

Inlägg av mrfrenzy »

Sinumerik skrev:500 in, 500 ut och lite analoga = hiskerlig prislapp.
Det behövs mycket mer information för att ens börja gissa vad det kommer kosta.
Det finns ju hela skalan från att alla 500 ingångarna ska ha interrupt och varje lägesändring ska orsaka omedelbara beräkningar till att kanske många av ingångarna bara behöver uppdateras en gång per sekund.

I det första fallet går det åt många CPU'er och många ingångsmoduler.
I det andra fallet kan man klarar sig på en eller några få CPU'er och massa distribuerad (relativt billig) I/O.
Användarvisningsbild
rickardg
Kontakt:

Inlägg av rickardg »

priset är som sagt av mindre intresse, det vikiga är tillförlitlighet, inte så jättestora prestandakrav, nästan så responstid på sekundnivå funkar, det måste gå att lägga till fler in/utgångar... varje utgång behöver nog även en timer i processorn..

det finns behov av att skapa flera konfigurerbara tabeller i något form av flash/eeprom (annat minne än probramminne) som man kan göra flera uppslag i, har inte sett detta i Siemens simulator men det kanske man gör med anrop till något externt minne(?) känns som det måste gå att lösa i vilket fall så det lutar åt att köra någon PLC (och i så fall Siemens pga leverantörsavtal hos kunden) och sen programmera med ST om det går(?)
DeeJayPA2

Inlägg av DeeJayPA2 »

Du måste ju ha ett HMI till din PLC. Kolla på WinCC (Siemens)tex. I HMI´et har du databas funktioner.
Varför vill du programmera i STL?
Det finns inget värre än när en icke PLC programmerare har byggt PLC program. I framtiden kan det bli stora problem om ändringar ska göras bla. Oftast blir det väldigt kostsamt för anläggningsägaren om programmet inte följer "normen".
Men allt beror på kundens krav såklart. Oftast ställs krav på programmets uppbyggnad pga underhåll och uppdaterings behov.
PTC

Inlägg av PTC »

Jag håller med dig med det du säger, men alla programmerare har sitt egna tänkande hur dom vill ha det, men ska man in och göra nåt i programmen får man ibland tänka hur dom tänkt. Inte lätt alla gånger.
Användarvisningsbild
rickardg
Kontakt:

Inlägg av rickardg »

Min tanke var att programmera i ST (Structured Text), men Siemens version av ST kallas tydligen SCL (Structured Control Language), sen för att det inte ska vara så enkelt att hålla koll på så kallar de även sin implementation av IL (Instruction List) för STL (Statement List).

Jag hittar dock inte något stöd för SCL i Step-7 simulatorn, finns ett separat paket med endast SCL i som inte verkar gå att ladda ner någon testversion av sen kanske det inte går att simulera ändå eller?

Jag har sett att det finns stöd för arrayer i RAM när man man skriver i ST så förhoppningsvis finns det även för SCL så då bör mitt problem vara lösbart med en PLC programmerad i ST/SCL bara jag kan läsa in data från ett minneskort. Någon som har koll på hur enkelt det är att läsa/skriva till minneskort från SCL?
Användarvisningsbild
Sinumerik

Inlägg av Sinumerik »

Minneskort?

Normalt arbetar en PLC enbart mot interna minnet, stöd för yttre minnen är ovanligt, all lagring sker på ansluten pc och/eller databas.
Användarvisningsbild
rickardg
Kontakt:

Inlägg av rickardg »

Siemens S7-serien som jag antagligen kommer använda verkar ha minneskort men det kanske inte går att komma åt minneskortet från PLC-koden direkt?
DeeJayPA2

Inlägg av DeeJayPA2 »

På minneskortet ligger programet. Om CPU´n går sönder så kan man flytta minneskortet till den nya CPU´n.
Användarvisningsbild
rickardg
Kontakt:

Inlägg av rickardg »

Finns det några andra möjligheter att lagra data i typ ett flash-minne (från ett PLC-program) i form av internt flash eller några minnesmoduler av något slag? (jag vill kunna lagra storleksorningen 30kB skulle jag tro)
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Tänkte bara slänga en sak att ta i beräkning här, eftersom du inte verkar ha några bestämda idéer om ens vilken tillverkare av PLC du ska använda så kanske jag som systemintegratör kan tycka att om ni vill ha något överordnat system (annat än siemens egna), så välj gärna nåt annat än siemens.
Mitsubishi eller saia till exempel är mycket lättare att kommunicera med. Billigare att kommunicera med dessutom.

Det är en hel del anläggningar vi faktiskt bytt PLC på bara för att siemens rent ut är ett jäkla skit att kommunicera med om man inte ska ha deras egna överordnade. Dessutom har de då blivit dyrare i slutänden när det krävs hårdvara och mjukvara från siemens för att öht. lösa det.

Men vad du än väljer, så välj nåt stort märke. Så fort nåt är special eller "hokus-pokus" så försvinner nästan all möjlighet för andra att supporta, eftersom detta system verkade vara kritiskt på nåt vis, och dessutom skulle leva i 15år, vilket är ungefär 12evigheter i den branschen..
Användarvisningsbild
Sinumerik

Inlägg av Sinumerik »

Siemens har fördelen att man kan göra 'ALLT'. Man kan flytta data kors o tvärs, konvertera till vad som helst.

Denna frihet finns inte alls hos de flesta andra fabrikat.
PTC

Inlägg av PTC »

Håller med föregående , man kan göra det mesta med siemens
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Möjligt, men problemet kvarstår om man vill koppla upp sig till överordnat.

Men som alltid är det en avvägning på vad som väger tyngst hos beställaren, ty inget fabrikat äro fullkomligt.
Användarvisningsbild
Sinumerik

Inlägg av Sinumerik »

min erfarenhet är att de flesta i branschen egentligen avskyr siemens, deras pryttlar är sjuuuukt dyra, programvaran svår att lära sig och tar gigantiskt med plats, licenssystemet är komplicerat och manualerna (trots flera hyllmeter) svåra att hitta i.

Men inget annat system ger samma flexibilitet, och kvaliten är mycket hög, ett system som gjorts stabilt och buggfritt kan rulla på i 20år utan problem.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Kvalité och stabilitet (förutsatt bra program och yttre förutsättningar) återfinns ju i flera andra stora tillverkare.
Flexibiliteten kan jag inte uttala mig om då jag inte programmerar PLC. Men om det är "enda" fördelen så måste ju den väga tungt innan man väljer, i detta fall, siemens framför andra alternativ.

Men hur negativ jag än låter så säger jag inte att TS inte ska välja siemens. Bara tänka stegen utanför PLC't.
Skriv svar