Mosfet hög ström

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
E85

Re: Mosfet hög ström

Inlägg av E85 »

Nej om jag hade nåt tips skulle jag sagt det. :) Men det känns som relä är det bästa om det bara är för av/på eftersom dom inte stjäl en massa effekt. Gäller att hitta nåt kraftigt nog då bara.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Bild

Det borde räcka med tre stycken NDP7060 (60 volt 75A).
sonite
Kontakt:

Inlägg av sonite »

Tack, snyggt förklarat!!!

Jag har 3st IRF3205 som ligger, med denna konfiguration borde det bli = 0.008ohm * 100A^2 = 80W/3st = 27W per Mosfet??
Är det 1kohm resistorer du använder? Vad är det får flybackdiod, tips på optokopplare? Styrspänningen är mellan 0-5V kan använda ett relä till där så att jag får 0-12V (helst inte).

Tack tack!! :)
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Du räknar fel.

Resistansen blir 0.008/3 eftersom du parallellkopplar transistorerna.
Effekten blir därför 0.0027 * 100² = 27 watt delat på tre transistorer = 8.9 W per transistor.

Å andra sidan komme de att bli ganska varma, och då gäller inte Ron = 0.008. (det gäller bara vid 25 grader C).

Vid 100°C ör Ron = 0.015Ω.

0.015/3 = 0.005Ω
0.005 * 100² = 50 W.

så du får räkna med ca 17 watt per transistor i effektförlust.

Om du räknar med en omgivningstemperatur på max 40 grader och en chip-temperatur på 160 grader (den tål 175 grader men här måste vi ha god marginal) så har du en uppvärmning på 120 grader att ta hand om:

vid 17 watt blir det 7 grader per watt max.
temperaturmotståndet mellan chippet och kylfläns (med kylpasta på ) är 1.5 grad per watt, dvs det försvinner 26 grader inne i transistorn. Du har kvar 94 grader.

Din kylfläns måste klara 94 / 17 = 5.53 grader per watt per transistor, dvs tre gånger så mycket totalt sett. Total effekt var ju 50 watt. 94 / 50 = 2 watt per grad celcius. Det är en rejäl kylfläns med fläkt antar jag!

EDIT: hoppsan! först räknade jag med Ron för 100 grader C, sedan räknar jag på 160 grader... fel fel... Kolla databladet vad den säger om Ron vid 160 grader - och räkna om (jag har inte databladet just nu framme)
Senast redigerad av jesse 3 januari 2010, 17:40:48, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Dioden tror jag andra kan svara bättre på än vad jag kan. Men den behöver bara ta emot en kort puls när du stänger av, så den måste inte tåla någon långvarig effekt, däremot en ganska kraftig kortvarig ström ( upp till 100A).

Sen beror det på om du har långa ledare mellan batterierna och långa ledare mellan batterier och motorstyrning. Om du har det - sätt flybackdioden så nära batterierna som möjligt rent fysyiskt alltså, alltså inte som jag ritat i mitt schema. Långa ledare blir till induktanser, särskilt om de inte är spikraka - detta genererar också en spänningstopp om man inte plockar bort den med en diod. Gäller alla ledningar där dina 100A går igenom.
sonite
Kontakt:

Inlägg av sonite »

Tack!! Idag lär man sig mycket!! Tänk vad mycket lättare det skulle vara med ett stort elektromekaniskt relä ;))
bearing

Inlägg av bearing »

Är det ett sånt där RC-ESC? du använder. Det är bara i RC-sammanhang jag sett det ordet, så jag antar det. Då måste det väl ändå finnas möjlighet att styra farten? om relät växlas när motorn inte har någon fart borde ett relä inte smälta ihop.

Jag skrev ju om det tidigare, men du svarade inte. Vad är anledningen till att du ignorerar en del folks frågor?
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

jesse skrev:Bild

Det borde räcka med tre stycken NDP7060 (60 volt 75A).
Är inte Source och Drain felvänt i detta schema?
sonite
Kontakt:

Inlägg av sonite »

För det första kommer du från sthlm i profilen för det andra, gillar jag vissa bättre än andra!! ;)
Nejdå, skämt och sido, jag ber om ursäkt, reflekterade inte över det!!

Japp det är ett RC - ESC, vad jag vill åstakomma här är att stänga av eller ge den matning,
den tar rätt mycket effekt när den inte används dvs. när motorn står still (idle) + att den piper. Jag styr ESC via min pic-krets
som säger till esc vilken hastighet jag vill ha på motorn!
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Är inte Source och Drain felvänt i detta schema?
Nej... det ser så ut för batterierna är upp-och-ner. men om vi kallar source för GND så har du +24 volt på drain och du får +12v till gaten via optokopplaren. (De ska föreställa N-mos)
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

men om vi kallar source för GND så har du +24 volt på drain och du får +12v till gaten via optokopplaren. (De ska föreställa N-mos)

Hm. Schemat är som gjort för att bli förvillad av. Men bortsett från det, vad är det för vits med att bryta förbindelsen MELLAN batterierna?? Måste väl vara mycket smidigare att lägga batterierna i oavbruten serie och dra motorstyrningens minus till trissornas Drain som i en vanlig standardswitchkoppling.

Förresten varför finns det ett motstånd från Gate till Drain? Det borde väl göra att trissorna är öppna hela tiden om det nu ligger +24V på Drain och Source=GND
sonite
Kontakt:

Inlägg av sonite »

Hur dimmentionerar jag opton... eller rättare sagt vilken optokopplare bör jag välja!! Styrspänningen är mellan 0-5V!
bearing

Inlägg av bearing »

Mest av nyfikenhet: brann relät trots att du slog av det/satte på det när motorn stod stilla?
sonite
Kontakt:

Inlägg av sonite »

reläet brann inte, men ibland så fastnar det så att strömmen inte går att stänga av!
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Förresten varför finns det ett motstånd från Gate till Drain? Det borde väl göra att trissorna är öppna hela tiden om det nu ligger +24V på Drain och Source=GND
Hoppsan, du har rätt. Jag blev nog själv förvirrad av att saker och ting ( bl.a. optokopplaren) var upp.och-ner. Motståndet ska sitta mellan gate och source. Detta är alltså inte en väldigt genomtänkt och testad koppling - det är bara ett utkast... jag lämnar inga garantier. Det kan hända att den behöver lite moddning för att fungera perfekt.

Jag har också ett lågt motstånd i serie med optokopplaren - om man byter optokopplarens och det motståndets placering mot varandra så kan man också koppla en zenerdiod mellan optokopplarens kollektor och mosfetarnas source så sabbar man inte gaten om det blir transienter. Zenerspänningen bör vara några volt lägre än vad gaten (på mosfetarna) tål som max.

Nästan vilken som helst optokopplare fungerar. Ström till dioden bör vara ca 5 - 10 mA, så för 5 volt kan 330 - 560 ohm duga.
Skriv svar