Problem med Potential skillnad TV vs Dator.
- Schnegelwerfer
-
- Schnegelwerfer
Jag tycker med det låter totalt livsfarligt.
Jag ska inte säga att jag har jättestor erfarenhet av detta, men jag har åtminstonde varit inne i mer tv apparater än jag kan räkna på fingrarna.
Och aldrig råkat ut för detta, regel är att nätdelen har en separat jord,
medans resten har en annan jord.
OK , kanske har man kopplat nätdelens jord till en bit av chassi, men den
sitter ju såklart aldrig ihop med jord på andra sidan trafon.
Det vore ju totalt vansinigt! Separata jordar måste det vara.
Jag ska inte säga att jag har jättestor erfarenhet av detta, men jag har åtminstonde varit inne i mer tv apparater än jag kan räkna på fingrarna.
Och aldrig råkat ut för detta, regel är att nätdelen har en separat jord,
medans resten har en annan jord.
OK , kanske har man kopplat nätdelens jord till en bit av chassi, men den
sitter ju såklart aldrig ihop med jord på andra sidan trafon.
Det vore ju totalt vansinigt! Separata jordar måste det vara.
Jo, visst möjligt på chassit, eller delar av chassi. Men jag betvivlar stark att man har samma 0V i nätdelen som på sekundärsidan om trafon.
Och det var ursprungligen frågeställningen om tv'n var galvansiskt skild från nätet eller inte.
Ändring: Ändrade till mer korrekt 0V istället mm..
Och det var ursprungligen frågeställningen om tv'n var galvansiskt skild från nätet eller inte.
Ändring: Ändrade till mer korrekt 0V istället mm..
Senast redigerad av Johan.o 31 januari 2005, 18:15:38, redigerad totalt 1 gång.
I mycket gamla tv apparater (rör) fanns det enbart halvvågslikriktning, det
fanns givetvis inga switchade nätagaggregat på den tiden heller, därför hade dessa apparater "heta" chassin.
Alla dagens moderna tv chassin har helt isolerade chassin från nätet. Antennens jord går till sekundärsidan på chassit och man kan alldrig
få fasen på chassit.
Jag är till 95 % säker på att Krickas problem beror på för stark antennsignal (signal från datorns kort), alltså överstyrning av tunern i tv.
Du kan prova en justerbar dämpsats t.ex 39-403 på Kjell&CO, du kan dämpa ända upp till 20 dB, försök hitta en inställning mellan bra bild och dämpning av störningarna.
Under alla mina år som tv tekniker har dessa dämpsatser fungerat helt O.K.
Kjelle
fanns givetvis inga switchade nätagaggregat på den tiden heller, därför hade dessa apparater "heta" chassin.
Alla dagens moderna tv chassin har helt isolerade chassin från nätet. Antennens jord går till sekundärsidan på chassit och man kan alldrig
få fasen på chassit.
Jag är till 95 % säker på att Krickas problem beror på för stark antennsignal (signal från datorns kort), alltså överstyrning av tunern i tv.
Du kan prova en justerbar dämpsats t.ex 39-403 på Kjell&CO, du kan dämpa ända upp till 20 dB, försök hitta en inställning mellan bra bild och dämpning av störningarna.
Under alla mina år som tv tekniker har dessa dämpsatser fungerat helt O.K.
Kjelle
Senast redigerad av Kjelle 31 januari 2005, 22:14:32, redigerad totalt 2 gånger.
Andy skrev:På en del TV apparater är chassit (metalldelarna) strömförande om man har kontakten vänd på ens hållet men inte på andra hållet, förklara det!Om du drar det som slutsats att den tv'ns nätdel inte var galvansikt skild från
elnätet, så har du förmodligen fel, berode på något annat.
Det tycker jag inte, då får du förklara vad du menar. Citerar dig sedan tidigare nu..
Det var en fråga om tv'n var galvaniskt skild från elnätet eller inte.
Att chassi dock i enstaka fall kan vara "hett" är ju en helt annan femma.
Om du säger vad du menar att det finns tv-apparater som inte är galvaniskt skilda från elnätet. så innebär det efter hur du vänt kontakten att du kommer ha 230V i scartkontaktens "0v", i hörlursuttagets "0v", mm.. i förhållande till närmaste element, skyddsjorden i något uttag, diskbänken, mm..
Danie: Att mäta är en bra ide, mät upp spänningen från tv''ns sekundär 0V (i scart eller dyl..) i förhållande till närmaste element..
Att chassi i vissa enstaka fall kan vara kopplade till prim jord är ju redan bekräftat, eller? Men som sagt en annan femma.
Jag har aldrig sett en tv med skyddjordat kontakt, så att man i vissa fall
har dragit sekundärsidans 0v till skyddsjord kan jag köpa, förstår dock inte varför, men det finns ju inget farligt i det.
Mindre än 50% , beror ju på villken tv man har isåfall. Enligt TV-tekniker Kjelle så är alla moderma tv-apparater helt isolerade chassi, från elnätets jord.Det är 50% chans att det är spänning i chassit, det beror på vilket håll man sätter i kontakten.
Senast redigerad av Johan.o 31 januari 2005, 22:35:33, redigerad totalt 2 gånger.
Att signaljord är galvaniskt skild från näter är självklart. Men det betyder inte att chassit är det.
Vad menar du med dethär?
"Jag har aldrig sett en tv med skyddjordat kontakt, så att man i vissa fall
har dragit sekundärsidans 0v till skyddsjord kan jag köpa"
Det verkar inte riktigt som att du vet vad du pratar om, eller också har jag totalt missförstått dig.
Vad menar du med dethär?
"Jag har aldrig sett en tv med skyddjordat kontakt, så att man i vissa fall
har dragit sekundärsidans 0v till skyddsjord kan jag köpa"
Det verkar inte riktigt som att du vet vad du pratar om, eller också har jag totalt missförstått dig.