blueint: Jag haffade en instruktör från Filtronic för ett längre snack när han kom på flygande besök för att kontrollera utsugen på mitt gamla jobb. Han nämnde inget om att partiklarna transporteras ut, utan bara att de täpper till och "dödar" aviolerna. Men det är väl mycket troligt att om de är så små, börjar transporteras ut i blodet också. Förutom nedsatt lungfunktion var även andra symptom trötthet, näsblod, huvudvärk m.m om man sitter och andas in rök från morgon till kväll varje dag sade han. Han hade träffat kvinnliga lödoperatörer med just dessa symptom som dock hade utsug, men som inte visste hur de skulle använda dem.
Och som sagt, vissa är olika känsliga.
En kille på mitt förra jobb (modern elektroniktillverkning) har jobbat där i minst 10år, dagligen exponerad för ganska mycket rök och han kände ingenting. Och killarna som jobbar med lödugnarna märker heller inte av något eller mår dåligt. Däremot kände ena killen av direkt när jag körde igång våglödarn som sprayde ganska flitigt med flussmedel (isoprop-baserad).
Jag däremot fick "allergi-anfall", dvs jätteont i lungorna/bröstet/halsen/svårt att andas i princip så fort jag gick in i maskinsalen. Samma sak händer om jag andas in lite lödrök här hemma. Nolltolerans alltså, medan andra inte känner av något. Därför är det för mig jätteviktigt att bli av med 100% av röken om jag ska kunna jobba lödning.
Däremot inte sagt att vissa tål lödrök och andra inte. Lödrök ÄR giftigt och hör inte hemma i kroppen. Alla är allergiska mot lödrök, men alla har inte lika mycket utvecklad allergi bara, och vissa kanske aldrig utvecklar något nämnvärt om de bara löder lite då och då hemma.
Det är mycket större risk att utveckla med allergi om man använder blyfritt tenn också då ångorna vid förbränningen av densamma sägs vara minst 300ggr giftigare än den blyade. När jag började på det jobbet 2006 var jag inte "allergisk". Det kom typ 1.5år senare när man hade exponerats för röken dagligen och innan folk började använda utsug. Hade ordentliga utsug användits regelbundet från start hade jag kanske aldrig utvecklat någon allergi eller iallafall senare.
Nu är jag och ett par till dock uppsagda så jag slipper mycket av bekymren och hoppas kunna hitta nått jobb snart innebär lika mycket lödning och önskar alla vara försiktiga och använda bra utsug så ni slipper de bekymmer jag har fått av lödrök.
I allvälmening
Fritzell