Lödröksutsug med billiga och enkla komponenter

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Fritzell

Re: Lödröksutsug med billiga och enkla komponenter

Inlägg av Fritzell »

Bra jobbat. Väntar på bilder :)

blueint: Jag haffade en instruktör från Filtronic för ett längre snack när han kom på flygande besök för att kontrollera utsugen på mitt gamla jobb. Han nämnde inget om att partiklarna transporteras ut, utan bara att de täpper till och "dödar" aviolerna. Men det är väl mycket troligt att om de är så små, börjar transporteras ut i blodet också. Förutom nedsatt lungfunktion var även andra symptom trötthet, näsblod, huvudvärk m.m om man sitter och andas in rök från morgon till kväll varje dag sade han. Han hade träffat kvinnliga lödoperatörer med just dessa symptom som dock hade utsug, men som inte visste hur de skulle använda dem.

Och som sagt, vissa är olika känsliga.

En kille på mitt förra jobb (modern elektroniktillverkning) har jobbat där i minst 10år, dagligen exponerad för ganska mycket rök och han kände ingenting. Och killarna som jobbar med lödugnarna märker heller inte av något eller mår dåligt. Däremot kände ena killen av direkt när jag körde igång våglödarn som sprayde ganska flitigt med flussmedel (isoprop-baserad).

Jag däremot fick "allergi-anfall", dvs jätteont i lungorna/bröstet/halsen/svårt att andas i princip så fort jag gick in i maskinsalen. Samma sak händer om jag andas in lite lödrök här hemma. Nolltolerans alltså, medan andra inte känner av något. Därför är det för mig jätteviktigt att bli av med 100% av röken om jag ska kunna jobba lödning.

Däremot inte sagt att vissa tål lödrök och andra inte. Lödrök ÄR giftigt och hör inte hemma i kroppen. Alla är allergiska mot lödrök, men alla har inte lika mycket utvecklad allergi bara, och vissa kanske aldrig utvecklar något nämnvärt om de bara löder lite då och då hemma.

Det är mycket större risk att utveckla med allergi om man använder blyfritt tenn också då ångorna vid förbränningen av densamma sägs vara minst 300ggr giftigare än den blyade. När jag började på det jobbet 2006 var jag inte "allergisk". Det kom typ 1.5år senare när man hade exponerats för röken dagligen och innan folk började använda utsug. Hade ordentliga utsug användits regelbundet från start hade jag kanske aldrig utvecklat någon allergi eller iallafall senare.

Nu är jag och ett par till dock uppsagda så jag slipper mycket av bekymren och hoppas kunna hitta nått jobb snart innebär lika mycket lödning och önskar alla vara försiktiga och använda bra utsug så ni slipper de bekymmer jag har fått av lödrök.

I allvälmening
Fritzell
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Avsåg att en del har mindre tendens att utveckla allergi, cancer, allmänna förgiftningssymptom än andra trots exponering. Att det är olämpliga ämnen att ha i kroppen oavsett håller jag med om.
Nåväl, det finns ju lösningar på problemet ;)
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Fritzell skrev: Jag däremot fick "allergi-anfall", dvs jätteont i lungorna/bröstet/halsen/svårt att andas i princip så fort jag gick in i maskinsalen. Samma sak händer om jag andas in lite lödrök här hemma. Nolltolerans alltså, medan andra inte känner av något. Därför är det för mig jätteviktigt att bli av med 100% av röken om jag ska kunna jobba lödning.
Jag mår mest illa och får ont i halsen. För att inte tala om att det känns som början till allergisk konjunktivit (som jag tyvärr drabbats av pga pollenallergi)

Här kommer lite bilder:
Bild

Bild
Inte världens bästa bild, men ni ser säkert att det sitter en gummipackning som underlättar tätningen. Fästet är standard för bland annat vissa Electrolux dammsugare.
Bild
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

sedär det såg ju rätt schysst ut :D
får du bort mycket av lödröken med den nudå?

du skulle koppla det till ventilation också, är det klart?
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Jag har den i en vädringslucka lite drygt 1 m bort från där jag sitter så där försvinner röken ut utanför lägenheten så tack å adjöss med den. :D

Skall se om jag kan ordna en litet bildbevis på hur fint röken sugs upp, Kjells lödtenn åstadkommer ju en hel del synlig rök.

Edit:
En liten film blev det
http://www.youtube.com/watch?v=LQb05KVOcbs

Kvalitén beror på att kameran är en Olympus FE-270 och ingen filmkamera!
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Verkar fungera fint :tumupp:.

Såg på bilderna på första sidan att fläkten sitter monterad med någon slags distans mot plåten. Detta gör ju att rök kan sugas tillbaka igen. Vet inte hur mycket det blir i praktiken i detta fall, men en liten uppgradering skulle ju kunna vara att fästa fläkten direkt mot plåten så ingen tjuvrök kan åka tillbaka?
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Fläkten sitter fastskruvad på en bil plywood med cirka en cm bakom aluminiumgallret. Om det fungerar så som det ser ut återstår att se efter en längre test.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Finns det någon form av standard anslutningar till ventilationsutblås. Som t.ex. sitter genom betongväggar o.dyl ..? för att koppla t.ex. lödutsug till.
Gärna med någon inbyggd fläkt som klarar att dra ut ordentligt med luftvolym per sekund ;)

Bild

Ventilationsinstallationer
Bild
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Micael:
Det fungerar ju utmärkt! Snyggt! :)

Lådans målning och fläktgallret är helt i min smak.
Dels så är det kul att hitta saker (som nätet för rostlagning) som kan användas till något annat
och dels så gillar jag att ge varje sak jag ska måla en egen identitet, eller hur man ska säga.
Nånting som skiljer den från mängden istället för att bara köra på med en färg och så är det klart.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Ok.

Hittade en fläkt på blocket man kanske kan ha till lödrökutsug...

http://www.blocket.se/skaraborg/Stor_fl ... ?ca=13&w=3

:D
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Fritzell: Tror du den räcker?? :mrgreen:

Edit: Stavning
Senast redigerad av MicaelKarlsson 16 september 2009, 17:51:52, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Ja, det borde den göra. Man får nog dessutom akta så man inte åker med själv :D
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Du kan ju sätta för någon form av galler för att undvika att du eller det du löder åker in i fläkten!
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Precis :lol:
Användarvisningsbild
bonecrime
Kontakt:

Inlägg av bonecrime »

Perfekt, då kommer ju det du löder på att hållas fast mot gallret och inte åka iväg nånstans! Vem behöver en hjälpande hand?
Skriv svar