Vilka regler gäller?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
benring

Inlägg av benring »

Det är vanligt med stickpropps-element, iaf om man bor i fritidshusområde:)

Men annars har du rätt.... trist, jag ville fixa en enkel billig lösning för folk som vill styra sina element på ett bra sätt.
Jo, det ÄR bra med en PC som styr det hela, har kört detta i 2 år nu utan trassel.
Dock skulle jag inte köra det på en win 98 ;)

Att behöva blanda in elektrikern va inte planen direkt...
Ska kolla upp det där me stickpropp.

Jag får ta o bli behörig helt enkelt:)
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

för att bli behörig måste du jobba Ca 5 år i skiten(+ en massa utbildning)... inget jag rekomenderar.. det är bara jävla kabel helatiden... tackavet jag industrin men nu är man ju i installations träsket...

Kolla på http://www.abelko.se/PDF1/energiteknik/TG500SINST.pdf

Där ser du en jävligt smart lösning på själva reläna=)
benring

Inlägg av benring »

Hoppar över o bli behörig då;)

Fan, DOM reläna va inte fel, har funderat på just sådana reläer som man sätter på proppen istället. Hela systemet påminner om mitt system bara det att jag styr varje enskilt rum på detta vis, deras hade bara en givare centralt.

Jag kan dessutom schemalägga + styra allt från internet.

Jag ska kanske sälja min ide´ till dom på abelko, känner att jag skulle ha svårt att få mina saker godkända...kanske får köpa deras reläer separat.

/B
Användarvisningsbild
janne66
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

Från elsäkerhetsverket:

"I den här broschyren redovisas vilka elarbeten du själv
får utföra hemma. Oftast handlar det om att byta ut detaljer
som gått sönder.Tänk på att ett byte INTE är detsamma
som en ändring eller utökning! När du byter en detalj måste
du ersätta den gamla med en ny av samma sort. All nyinstallation
av fasta ledningar, rör, dosor och uttag får bara
utföras av en elinstallatör."
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Följande fråga skickades till Elsäkerhetsverket:

"Säg att jag konstruerar en datorstyrd dimmer för nätanslutna 230V
enheter som privatperson för att använda för eget bruk.
Får jag göra detta?

Får denna enhet användas av mig på tex en nattclub eller annan
tillställning där allmänheten har access?
"

Svaret var följande:

"
Hej Anders,

Du får tillverka produkter för eget bruk utan att CE-märka den men ska
du ge bort samma produkt till din mor vilken hon har för avsikt att
använda så måste den vara CE-märkt.

Allmänt gäller att en produkt medges marknadstillträde om

Säkerhet och skyddskraven som föreskrivs har beaktas och uppfyllts vid
konstruktion och i tillverkning (Om harmoniserad europeisk standard
används anses skydds- och säkerhetskraven vara uppfyllda)

Säkerhetskraven är angivna i " Förordning (1993:1068) om
elektriskmateriel och i Elsäkerhetsverkets föreskrifter om viss
elektrisk materiel ELSÄK-FS 2000:1 "
Förordningen respektive föreskriften är en implementering av
Lågspänningsdirektivet 73/23/EEG (LVD)

Skyddskraven är angivna i " Förordning (1993:1067) om elektromagnetisk
kompatibilitet och i Elsäkerhetsverkets föreskrifter om
elektromagnetisk
kompatibilitet ELSÄK-FS 2003:2 "
Förordningen respektive föreskriften är en implementering av EMC
direktivet 89/336/EEG

Teknisktunderlag som erfordras för att visa att skydds- och
säkerhetskraven uppfylls, har upprättas av tillverkaren.

Försäkran om överensstämmelse med skydds- och säkerhetskraven har
upprättats av tillverkaren. (Se bifogad en EG-försäkransmall som
visar vad som ska ingå i en EG-försäkran)

CE-märke har tillverkaren satt på produkten för att visa att den
uppfyller alla gällande krav den kan tänkas omfattas av.

SEK Svenska Elektriska Kommissionen, arbetar fram svensk standard och
tillhandhåller en lista över standarder på deras hemsida "www.sekom.se
".Väl inne på hemsidan finner Ni under Ikonen " PRODUKTER" en sök
funktion
"sök standard" där Ni kan söka Er fram till lämplig standard för Er
produkt.

Om Ni behöver mer hjälp angående standarder och provning kan Ni
kontaktar ett provningsinstitut till exempel SEMKO www.semko.se eller SP
www.sp.se
"

Detta ger som jag ser det ett tydligt svar på frågan om jag får bygga en grunka som är stickpropsansluten och använda denna själv.

Tyvärr framgår det inte om jag får använda denna grunka varsomhelst, men jag gissar att det är OK så länge den uppfyller kraven för den miljö jag använder den i.

Och att allt annat ska CE märkas.
Magnus Pihl

Inlägg av Magnus Pihl »

Matseng m.fl:
Det jag lärt mig från ett av sveriges ledande företag inom EMC rådgivning är att alla apparater som ska tas i bruk ska vara CE-märkta. Med detta menar jag också att det Elsäkerhetsverket skrev (1:a meningen) är felaktigt. Vidare, från 50V och uppåt (eller om det är från 48V) gäller lågspänningsdirektivet. (Ja, 230VAC räknas alltså som lågspänning).

Benring:
"Min elinstallatör skulle titta på mitt bygge och anser han att den är säker så får den en CE-stämpel. Tack o bock för det:) "
En elektriker arbetar inte med CE-prover!

"Enligt min vän "behörige elinstallatören" så står CE för hur säker produkten är i olika avseenden. Både hur säker den är för individer och hur den funkar ihop med annat. "
CE har inte bara med elsäkerhet att göra. Jag tror inte din elektriker har möjlighet eller kunskap att göra emmissionsmätningar, ESD, burst, påstrålat fält m.m. Dessa tester görs i speciella rum och med speciell utrustning och går det bra så klarar man sig under 50.000kr i provningskostnader. Vidare ska tilläggas att vem som helst får göra testerna. Men det går inte med tångampéremeter eller universalinstrument som är elektrikernas vanligaste (?) verktyg.

Jag håller inte med om att CE är beviset på att apparaten är säker. Skilj på CE och Elsäkerhetsverkets föreskrifter!! Själv tycker jag CE-direktivet (gällande EMC) är väldigt snällt och att ett bevis på att de klarar kraven. På de apparater jag tillverkat så har kunden betydligt högre krav på produkten än vad som sägs i CE-standarden.

"Om jag bygger detta reläkort och elektrikern kan utfärda ett bevis på att den är ce-märkt så är jag nöjd. "
Nej, elekriker utfärdar inga CE-bevis. Speciellt inte bara genom att "titta" på om den är rätt inkopplad.

Det är den som tar den i bruk som är ansvarig.Tänk på era försäkringar!! Försäkringsbolag är ju rätt "hala" som de är, de lär inte slingra sig mindre om det hittar något hemmagjort som inte är ce-märkt när huset är brandskadat. Tänk på att även om din apparat fungerar bra, så är elnätet fullt med transienter som kan ställa till det för både mikrokontrollers och känsliga komponenter som vidare kan orsaka brand.

"Jo, det ÄR bra med en PC som styr det hela, har kört detta i 2 år nu utan trassel. "
Du vet att det kostar ca 1000kr/år att ha igång en dator dygnet runt. Det lär väl öka kostnaden på din elräkning med 50% om du bor i en liten lägenhet?

Digger:
"Min dator som jag skriver detta på behöver jag ingen behörighet för att installera, eller vattenkokaren i köket.... "
Nej, de är väl inga fasta installationer, eller?
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

Magnus Pihl.. Bra skrivet :tumupp:
klintan

Inlägg av klintan »

För att då fråga MagnusPihl, denna fråga har ju varit uppe till debatt förut och då som nu tänkte jag ställa frågan hur till exempel företag som skall specialtillverka en serie på säg 10 enheter till ett visst företag till exempel. Detta gör ju alla produkter som inte gör en "vinst" bortsett från till exempel material och utvecklingskostnad på 50 000kr minst, orealistiska?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Den vanligaste lösningen är att säga att den är så pass lik en annan produkt som klarade testen att den inte behöver testas.
Michel

Inlägg av Michel »

klintan skrev:Detta gör ju alla produkter som inte gör en "vinst" bortsett från till exempel material och utvecklingskostnad på 50 000kr minst, orealistiska?
Jupp. Då får man tänka volym eller större marknad istället.

Ofta är testerna med som en egen post i avtalet. Iaf vid nyutveckling.

Bygger man på en redan känd och provad lösning kan man kanske göra kompletterande mätningar för att verifiera.
klintan

Inlägg av klintan »

aha ok tack för svaret. En liten fråga till då. Alla ny-startade produktutvecklingsföretag, måste alltså tänka i rätt stora volymer när de utvecklar annars är de bara skrota? För 50 000 kr är ganska mycket trots allt. Utvecklingskostnaderna behöver inte vara alltför höga och sen outsourca tillverkningen. ok säg utvecklingskostnader 30k (säger 3 delägare alltså inga anställda) och sen första prodserien om säg 50, 20k. och så har man en kostnad på 50k plus. de går liksom inte ihop. Dock har jag hört att de kan gå på så lite som 10k bara?
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Ett projekt med utvecklingskostnader på 30 000 är ju rena drömmen..
Det är EN veckas arbete för lämplig billig svensk konsultfirma.
Och då har du bara betalt timkostnaden...

Tar du ut normal lön och ska ta det vitt lär det räcka till två veckor, möjligen tre.

Så utveckling kostar oftast väldigt mycket pengar vilket resulterar i att 50 kkr inte är så mycket.
Magnus Pihl

Inlägg av Magnus Pihl »

Räkna grovt med tre månader för att göra en liten apparat med någon mikrokontroller, kringkomponenter, komm. kretsar som går på nätadapter i en vanlig kontorsmiljö.

Det är mycket som ska göras. Konceptstudie, budget, konstruktion, programmering, HW simulering, prototyptillverkning, nollserie, klimatprover, EMC... Jag har säkert glömt hälften redan. Det blir närmare en halv miljon kronor med ett genomsnittsligt konsultarvode.

Ska den ha inbyggd primärswitchad transformator tillkommer mycket mer simuleringar och tester. Eller om den kanske ska vara i en tuff miljö, med vibration eller renrumsmiljö.

Det är viktigt att prova ordentligt, så att man står säker ifall de börjar brinna eller bara sluta fungera.

Den enklaste formen av företagande är enskild firma. Ett aktiebolag kostar 100.000 kr i grundavgift, bara för att ha bolaget. Sedan tillkommer försäkringar, lokal, apparater och alla andra avgifter för själva driften. Det värsta är när man varje månad ska betala in ungefär 71% av vinsten till staten i form av skatter. Då blir det inte mycket kvar. Det är först när man blir företagare som man förstår hur tufft en arbetsgivare verkligen har det, vilket får en att förstår att Sverige inte gynnar företagande, utan som jag ser det, bestraffar oss.

Så att utan från början veta att produkten kommer att sälja och ha minst en miljon i startkapital (moms tillkommer ju också) så kommer man ingenstans med produktutveckling om man inte gör det på fritiden för då tillkommer ju bara de externa kostnaderna för klimat och EMC, vilket som jag skrev tidigare kostar från ca 50,000 kr om det går hem på första försöket.

Som svar på din fråga "klintan"; "Detta gör ju alla produkter som inte gör en "vinst" bortsett från till exempel material och utvecklingskostnad på 50 000kr minst, orealistiska? ", blir svaret Ja.
Skriv svar