Baslåda, projektarbete!

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Viktor

Re: Baslåda, projektarbete!

Inlägg av Viktor »

jag förstår hur du menar och hur jag vill att de ska låta har jag ju faktiskt inte tillagt, men jag är en allätare inom musiken så jag kommer nog att spela det mesta, ifrån djud bas musik till pop.
Hursomhelst, jag skrev ju tidigare en kombination utav gas element och en kicker bas, men jag ändrade mig pga det tog antagligen slut för paketet jag ville beställa fanns inte kvar på sidan så jag bestämde mig för att hitta andra saker att bygga med och mitt resultat blev följande:

6x9: Classic 1269 DLS Classic 1269 6x9"
4.0: DLS 224 DLS 224 2vägs koaxial 4"
Radio: Kenwood KDC-W3044AY Kenwood KDC-W3044AY
Baselement: Kicker Comp12
Slutsteg: Kicker ZX100.2

Detta är vad jag kommit fram till och beställt, tycker ni att det är en bra kombination eller har jag helt och hållet misslyckats?
watti

Inlägg av watti »

Gas och kicker är väl inte topmärkena, Har du kollat begg marknaden efter ett skysst steg? Sen högtalare är de inte lika stor skillnad, har för mig att de testade att en jula bas var mycket bra för priset. Har en sådan i min bil en 10a kostar 250kr tror jag, mycket ljud för pengarna :)
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Njaa, det är väl i praktiken snarast tvärt om. Det mesta hänger på högtalaren. Vilket slutsteg du har gör mindre skillnad. Visst det är en jäkla skillnad i ljudkvaliteten, men i en bil, speciellt en bilbas. Där har du inte mycket kvalitet på ljudet ändå. MEn det är nästan störtsa delen på högtalaren det hänger.
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Jag tycker det ser ut som ett bra paket, kommer helt klart att rocka. En annan sak att tänka på i bil är att dämpa stora plåtytor för att slippa resonansljud från svängningar i plåten och bli av med lite vägljud, detta är i de flesta fall viktigare än valet av högtalare.

Jag vill nog påstå att allt (HU,slutsteg,högtalare) har lika stor betydelse på ljudet, det viktiga är att matcha de olika komponenterna så att det passar ihop (tex så kanske det inte är så kul att ha ett framsystem med skrikiga diskanter ihop med ett ljust slusteg)
Viktor

Inlägg av Viktor »

Tack så hemst mycket för alla tips, jag har nu äntligen börjat bygga och är framme vid bygget av själva baslådan, redan nu så dunkar det gött i bilen med 6:9orna, kommer bli intressant att se när basen kommer in i bilden :D

Björn, hur är det lättaste sättet att dämpa i bakluckan då? Vad är lättast att använda? :)
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

blymattor typ http://www.biltema.se/products/product. ... mId=148051 brukar man använda. Skall sättas på plåten så att den inte vibrerar av ljudvågorna.
jeja2000
Kontakt:

Inlägg av jeja2000 »

Jag har kört med gas 10 tummare förut av det billigaste slaget. Spelade på hyffsat. Jag hade i och försig 4st. Jag tyckte de spelade bättre än 2st Rockford p2 12 tummare i min bil. volvo 740.

Slutsteg. leta efter ett Rockford T4004 alt. T3002 och köp definitivt inte den nya serien, Enligt mej har de inte nån effekt att komma med längre. Ska du vara värst i stan satsa på nåt stort steg av Coustic, typ Amp 560 och se till att det matas med 240A kontinuerligt. Då har du effekt så det räcker och blir över. Tro mig. Kompisen fick böter för han spelade för högt med stängda rutor. Ett sånt steg och 4 mds 12tummare
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

jeja2000 skrev:Jag har kört med gas 10 tummare förut av det billigaste slaget. Spelade på hyffsat. Jag hade i och försig 4st. Jag tyckte de spelade bättre än 2st Rockford p2 12 tummare i min bil. volvo 740.
Ok, vet inte hur varken GAS eller RF är nuförtiden men på vilket sätt tyckte du dina GAS var bättre än RF basarna? Och vilka frekvensområden samt bilar var dom jämförda i?

EDIT:Ojdå, du hade ju redan skrivit att det var i din volvo.
Skriv svar