Rocky_AL's elcykelprojekt [updaterad 30 nov]

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
E85

Re: Rocky_AL's elcykelprojekt

Inlägg av E85 »

"Kan man inte sätta en shunt resistor i serie med motorn och sedan mäta spänningsfallet över den?"
Jo det var så jag menade men det blir väldigt liten spänning att mäta om du inte vill dumpa 100W eller nåt i motståndet. Det där med isolerad mätning verkar bättre men förmodligen dyrt?
bearing

Inlägg av bearing »

Har för mig Allegros sensorer kostar mindre än en kalibrerad shunt. Går även att sampla.

Shunten måste ju sitta på höga sidan. Blir det inte svårt att få in den spänningen i uCn?

EDIT:
http://parts.digikey.com/1/parts/167313 ... pff-t.html
Sju dollar.
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

Googlade just fram den fast ACS756. Verkar som en bra grej att ha i pryllådan. Måste prova den på framtida elcykelprojekt. :)
Rocky_AL

Inlägg av Rocky_AL »

Hittade denna på farnell:
ACS754SCB-200-PSF
Datablad

Den kan mäta +/- 200A och är helt isolerad. Kostar lite över 100:- (med moms)
Den borde fungera.
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

Den har ersatts av ACS758 och är inte rekommenderad till nya projekt, fast det kanske kvittar. ACS758 verkar ju inte gå att få tag i, i Sverige.
bearing

Inlägg av bearing »

Angående dödtid så finns AVR:er med enheter gjorde för motorstyrning. Dödtid och en massa andra parametrar kan ställas in genom att skriva till register. Fast jag tror det går lika bra med en vanlig AVR med PWM från två timers som går ur synk.

Eller så kan man använda en gatedriver som styr både höga och låga sidan samt har inbyggd dödtid. En sån gör att dödtiden inte kan blir fel på grund av mjukvarubugg.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Är det inte annars en allmän uppfattning att det inte är lönt att köra med regenerativa bromsar på en cykel? Vinsten påstås vara så liten att det gör varken till eller från.
Bor man vid en enorm backe kanske saken kommer i en annan dager iofs.
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor

Inlägg av Chribbe76 »

Du har rätt att den allmänna uppfattingen är så...
Jag har en elcykel utan regenerativa bromsar så jag har inte testat (ännu), men min uppfattning är:
Om man är en lat cyklist som inte trampar själv så ger regenerativa bromsar väldigt lite.
Använder man motorn som hjälpmotor och trampar mycket själv så vinner man mycket med regenerativa bromsar.
Tänk på att man faktiskt kan trampa och bromsa samtidigt i nerförsbackarna.

Jag hade verkligen ingen aning om att spänningsfallet "försvinner" i back-riktningen i en fälteffekt-transistor när man bottnar den.
Mycket användbart, tack för den informationen. :tumupp:
Rocky_AL

Inlägg av Rocky_AL »

Personligen så tycker jag att regenerativa bromsar förmodligen är ett bättre val även om det gör varken till eller från. Rätt som det är så kanske man cyklar ner för en brant backe.
Dessutom är mosfetar ofta billigare än dioder.

men jag har funderat lite på vad som händer vid 0% duty resp. 100%.
Får man ha 0%/100% duty eller blir det knas med kopplingen då?

En annan sak jag funderade över är vad som händer ifall man bromsar så mycket man kan med motorn men ändå rullar väldigt fort.
Då kan ju laddningsströmmen bli för hög för batteriet som i sin tur tar skada. Hur ska man motverka detta?

Eller vad händer om batterierna är fulla och man försöker ladda?
bearing

Inlägg av bearing »

100% duty på den övre transistorn går antagligen inte eftersom att high-/lowside gatedrivers använder en kondensator som laddas när undre transistorn leder.

Strömmen känns ju av så om laddströmmen bli för hög är det bara att minska den med mjukvara.

Såvida cykelturen inte inleds med fulla batterier ned för en lång brant backe tror jag inte det är någon fara. Det borde inte vara så svårt att använda en ADC-kanal till att hålla kolla på batterispänningen.
Rocky_AL

Inlägg av Rocky_AL »

Nu är jag tillbaka med en liten updatering. Har skippat version 1 och gått direkt på version 2.
Det blir regenerativa bromsar och mätning av strömmen så att gasen blir proportionell mot strömmen genom motorn och inte mot duty. Det nya styrsystemet baseras på en pic16f886 eftersom den har speciella register för styrning av hel-/halvbryggor. För skoj skull blir det även en hastighetsmätare mha en magnet och en halleffekt switch, sjävla hastigheten visas på en 2x7 segmentdisplay.

Nu återstår endast att lägga en beställning på farnell. 8)

Så här blir den nya motordelen:
Bild
Dioderna är samma som förr, men jag har bytt ut mosfetarna.
De är betydligt dyrare än de gamla men de har halva Rds-on så det behövs inte lika många.

IRFP4368PBF
MOSFET, 75V 350A TO-247AC
Transistor Type:Power MOSFET
Transistor Polarity:N
Voltage, Vds Typ:75V
Current, Id Cont:350A
On State Resistance:1.46mohm
Voltage, Vgs Rds on Measurement:10V
Voltage, Vgs th Typ:4V
Case Style:TO-247AC
Termination Type:Through Hole
Operating Temperature Range:-55°C to + 175°C
Current, Idm Pulse:1280A
Power Dissipation:520W
Voltage, Vds Max:75V

Det nya styrsystemet:
http://pici.se/pictures/nHklgIxbI.jpg
edit: Det är för många pads på gatedrivern och det ska vara en 47ohms resistor i serie med varje mosfet.
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor

Inlägg av Chribbe76 »

Man brukar inte låta gashantaget bestämma motorströmmen.
Jag vet inte riktigt hur det kommer upplevas men jag tror att det blir "knasigt".
Strömmen är = Vridmomentet = Accelerationen(nästan) så man kommer nog uppleva det hela som väldigt "accelererande".

Men prova iaf och meddela oss hur du upplever det.
victor_passe

Inlägg av victor_passe »

Om du ändå ska ha hastighets sensor så låt gasen motsvara din hastighet.

Kanske blir lite svårt med reglering, jag är inte så insatt i det.
Rocky_AL

Inlägg av Rocky_AL »

Det är absolut möjligt att programmera så att regleringen styr hastighet, men i slutändan så blir det ju lite samma sak som att ha gasen proportionell mot duty.

Som det har sagts tidigare i tråden så är det lättare att kontrollera motorn om gasen är proportionell mot strömmen. T.ex. i en bil så styr gasen inte hastighet, den styr istället mängden bensin som sprutas in i motorn och där med accelerationen.
bearing

Inlägg av bearing »

Gatedrivern ser inte ut som en "high/low-side" gate driver. Den kan alltså inte driva det över transistorparet. 47 ohm verkar mycket.
Skriv svar