Kammlakes CNC-fräs i aluminiumprofiler

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Kammlakes CNC-fräs i aluminiumprofiler

Inlägg av Meduza »

Nej jag har själv inte kört G540, har däremot G201or till mitt stora bygge (som även det går väldigt långsamt framåt),
men det finns en stor användarbas på CNCZone och även ett par stycken här på forumet som kör G540 på sina maskiner med fina resultat.

Drivstegen gör dag-och-natt skillnad i fallet stegmotorer, över 50% av motorns prestanda handlar bara om vilket drivsteg man använder.

Jag har själv valt lite större motorer till mitt bygge, men då jag inte har kommit igång att fräsa ännu så kan jag inte säga något om lämplighet,
men jag har för mig att tex Jojje kör sin stora fräs på motorer som ligger i samma storleksordning som dom JB säljer.

Nackdelen med för stora motorer är ju att man får lägre hastigheter då motorerna är "trögare" och inte klarar snurra lika fort med någon kraft att tala om.
Kammlake

Inlägg av Kammlake »

JB, hade inte tre motorer i lager annars hade jag nog beställt dom nu. Jag har dock kollat runt lite mer nu och hittade dom här:

motorer på e-bay
Motordata

Lite kraftigare men forfarande Nema 23...
Några kommentarer?

/Kammlake
Kammlake

Inlägg av Kammlake »

Jag har nu börjat jobba på z-axeln.

Till att börja med har jag planfräst två järnbitar och borrat en massa hål i dom. Jag är inte riktigt nöjd med resultatet men jag vill komma framåt nu så att jag får provköra den där fräsen innan jag dör. Eventuellt så gör jag nya bitar därefter.

De här 10mm "plattjärnen" var utgångsmaterialet. Dom är tyvär långt ifrån plana så jag kände mig tvungen att planslipa.
Bild

Först jämnades kanterna till...
Bild

...och sen frästes ytan plan så gott det gick...
Bild
Bild

Jag är hyfsat nöjd med planheten på ytorna men de båda sidorna är inte alls parallella. Sen slår sig bitarna lite grand när man planar dom. Jag tror det skulle gå at få bra om man spände fast stycket bättre direkt mot bädden. Sen behöver man nog köra med väldigt små skärdjup och skifta sida ofta om man skall få det helt plant. Kanske gör jag om processen en annan gång. Just nu får det vara som det är så länge.

Sen var det dags att borra en massa hål i plattan. Jag strulade till det rejält då jag inte tänkte på att en av de digitala axlarna visar lite fel. Det blev till att ta fram en frästapp och köra en del av hålen på nytt med rätt mått. Detta gjorde att vissa hål blev ovala... inte roligt men jag tror att det skall gå att använda biten ändå...

Bild

Nästa steg blir nog att tillverka några nya bitar till z Axeln och sedan montera ihop den.

/Kammlake
gripner

Inlägg av gripner »

Ett tips.

På mitt bygge som oxå har på tex z ett par "10-12mm plåtar" ena fast och andra monterad mot den med linjärlager emellan så stod jag inför samma dilemma som du planar man plåtarna blir dom vanskapta, vilket min far påpekade mer än en gång!

Lösningen var att inte plana hela plåtarna utan endast där tex vagnarna till linjärlagren sitter samt ytan där jag sedan monterar spindel. Detta ger en Z rörelse som blir rak och plåten slår sig ej! victory!

hoppas du förstod vad jag menade.
EDIT, ser på din bild att du har hålbild för dina vagnar, där planar man, samt muttern för skruven och på andra sidan av plåten planar man där man fäster spindeln.
Användarvisningsbild
blackadder

Inlägg av blackadder »

Gör man som gripner säger så får man även en kant att lägga linjärlagrena emot så man får det rakt på ett lätt sätt.
gripner

Inlägg av gripner »

Förutom att linjärlagrena har en radie jä**l så det inte går att lägga dem emot den lilla kanten som blir, men man kan ju se till att kanten på plåten är rak/planad så kan man ju lägga en passbit mot kanten och linjärlagret för att få den "rak"
Kammlake

Inlägg av Kammlake »

Tack för tipset!
Jag får nog göra så nästa gång det blir dags (för det blir nog till att göra om så småningom). Det blir bra att ha något att testa med till en början i alla fall. Har du någon bild på hur du fräste dina plåtar eller på z-axeln som sådan?

/Kammlake
gripner

Inlägg av gripner »

Kan se ritning här http://buildlog.eu/build.php?build=43 bör se hur z är uppbygd, det som kommer ändras är själva spindelhållaren för att passa med kressen jag köpt.

Inga bilder fören i slutet på januari grejjerna ska svetsas och planas då.

lite bilder

bild nedan, ser de 2 plåtarna för X axeln snet framifrån och från höger
röd = planade ytor för fästning av spindel, orange = planade ytor för linjärlager (stängerna z upp/ner)
Bild

Bild 2
Bild
ses snett bakifrån
Orange = planing där åkvagnarna tillhörande orange planing (stänger z up/ner)
Gul = planing där vagnarna för X rörelsen sitter

förståligt?

PS.
Avis på din tillgång till verkstad!
Kammlake

Inlägg av Kammlake »

Tack så mycket för bilderna, alltid kul att se hur andra har tänkt.

Min upphägning av z-axeln är väldigt lik din fast jag kommer även att skruva på "sidor" på mina plåtar så att de styvas upp mer. Förhoppningsvis minskar det plåtarnas benägenhet att böja sig och vibera när det väl är dags att köra med fräsen.

/Kammlake
Kammlake

Inlägg av Kammlake »

Nu är det dags för lite uppdateringar...

Jag monterade ihop z-axeln för ett bra tag sedan. Här kommer lite bilder på resultatet. Jag kommer att tillverka nya bitar till z-axeln då jag inte är nöjd. Bitarna är skeva.

Bild

Jag fick tillverka en mässingsbussning till en av lagerbockarna för att muttern som används för att säkra kulskruven inte skulle gå i lagrets plastpackning.
Bild
Bild

Planing av en distans...
Bild

Lite bitar ihopskruvade...
Bild
Bild

Jag fick använda mig av lite skims för att kompensera för de skeva plåtarna... (de små plåtarna som ligger på varje "kulbussning")
Bild

/Kammlake
gripner

Inlägg av gripner »

ser tjusigt ut,

Tänk dock på att avståndet mellan nedersta vagnen (Z) och där du fäster spindeln är en väldigt svag punkt, vibrerar utav bara den. försök staga upp den från början
Kammlake

Inlägg av Kammlake »

Inlägget ovan var bilder på saker jag gjorde för ett antal veckor sedan. Nytt för helgen är detta:

Jag skruvade ihop bottendelen av ramen.
Bild

Dom slipade axlarna skruvades därefter dit. Axlarna sitter i ett plattjärn som i sin tur är fastskruvade i ramen. Det är en skruv i varje änden på plattjärnet som kommer ovanifrån, sen sitter det 4st ytterligare skruvar underifrån.
Bild

Jag byggde vidare på ramen. Jag fick vinkla upp den för att komma åt att skruva fast profilerna underifrån.
Bild

Bild

vy framifrån
Bild

Jag använder mig av hemmagjorda "spårbrickor" för att fixera profilerna på många ställen. Jag skjuter in en "bricka" med skruv i spåret och placerar den ovanför ett borrat hål. Genom det borrade hålet kan man sedan komma åt skruven med en insektsnyckel.

Bild
Bild

Fräsbordet monterades ihop av 50x100x500 profiler.
Bild

Upp och ner ser det ut så här:
Bild

Och när man lagt det på plats för att se hur det ter sig...
Bild
Bild
Bild

Dagen efter började jag med att sätta dit linrjärlager på fräsbordet och montera dit y-axeln lite provisoriskt. (den skall ju förses med z-axel och motor m.m. senare).

Bild
Bild

För att öka portalens stabilitet utökade jag stöttorna genom att skruva ihop flera profiler i bredd.
Bild

Jag satte även dit ben på fräsen. Den är ju långt ifrån klar men nu börjar men kunna se vad det skall bli!
Bild

Det här elskåpet tror jag att jag skall använda till motordrivkorten och nätaggregat.
Bild

/Kammlake
Kammlake

Inlägg av Kammlake »

Gripner:
ser tjusigt ut, Tänk dock på att avståndet mellan nedersta vagnen (Z) och där du fäster spindeln är en väldigt svag punkt, vibrerar utav bara den. försök staga upp den från början
Bra poäng! Det ser onekligen ganska svajigt ut. Jag tillverkade aldrig dom bitarna men tanken har varit att det skall sitta ganska rejäla stag på båda plåtarna för att styva upp dom. Det får bli till nästa version z-axel. Troligen kommer jag att konstruera om den en del. Jag är lite sugen på att försöka gjuta bitar till den i aluminium men man har ju inte direkt vana på aluminiumgjutning och ingen utrustning heller för den delen.

/Kammlake
Kammlake

Inlägg av Kammlake »

Jaha...

Då har jag börjat experimentera lite med gjutning av delar till min fräs... jag började i somras med att göra ett litet stag som uppvärmning. Nu kom jag inte längre än till staget och resultatet blev väl sådär men jag fick ett ryck i helgen och valde att använda den detalj jag gjort och bearbeta den desto mer.

Här följer lite bilder:

Jag byggde en ugn jag kör på grillkol och tryckluft... Degeln består av en gjutjärnsgryta.
20120702_140611 (640x480).jpg
Blandade lite sand och lera (mald kattsand) och stänkte på lite vatten. Snickrade även en gjutform.
20120702_140618 (640x480).jpg
20120702_141132 (640x480).jpg
20120702_141437 (640x480).jpg
20120702_141540 (640x480).jpg
20120702_152821 (640x480).jpg
20120702_153247 (640x480).jpg
20120702_154139 (640x480).jpg
20121013_154130 (640x480).jpg
20121013_225442 (640x480).jpg
Staget skall sitta fast i mitt T-spårsbord.

/Kammlake
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Woho, jäklar det där är överkurs :bravo:
Skriv svar