Bilbatteri, urladdat och negativ spänning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Om generatorn funkar som den ska finns det inget att tjäna på att ladda batteriet med en extern laddare.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Jo, en extern laddare gör ett mycket bättre jobb eftersom generatorns inte jobbar med en enkel belastning och inte heller med en jämn spänning. Gör ett enkelt experiment utan att ha förutfattade meningar. Vid lämpligt tillfälle skruva av ditt batteri mät syradensiteten, den troligtvis lägre än fulladdat d v s (SG 1.28 1.29). Ladda sen batteriet i 12 till 24 timmar och mät igen, nu har densiteten ökat. Om man kör omkring med t ex 1.22 -1.23 så bildas sulfat och batteriet "dör" sakta men säkert. Oftast märker man inget förrän det blit kallt på sen hösten då bilen plötsligt inte startar en morgon.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Om generatorn funkar som den ska så ska den ladda lagom.
Om du skulle ha rätt så minskar batteriets åldring tills jag använder bilen nästa gång. Så vitsen är minimal ändå.
Användarvisningsbild
Sparkz

Inlägg av Sparkz »

Kör du bara korta sträckor på vintern med massa förbrukare som elbakruta, elstolar, fläkt osv orkar inte generatorn med att ladda upp batteriet fullt.
Och Andy har rätt, mäter man syravikten på ett normalt använt batteri är den i stort sett aldrig uppe på 1,28.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Men fördelen med att toppa batteriet 3gånger per år kan inte vara stor. Då får man väl ha en fast laddare som toppar efter varje körning.
Användarvisningsbild
Sparkz

Inlägg av Sparkz »

Kör man längre sträckor klarar man sig bra skulle jag tro, men jag har varit med om att batteriet laddas ur så mycket att bilen inte startar. Det är iofs mest äldre människor som åker och handlar en gång i veckan och inte så mycket mer.

Om man har motorvärmare finns det laddare som kopplas in på den.
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Batterier är dessutom "trögladdade" när dom är kalla. Behövs högre laddningsspänning för att dom skall ta emot laddning. Så att bära in det i pannrummet eller varmgaraget och ladda det där mitt i vintern kan göra gott.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

En laddare med temperaturkompensation är ju inte helt fel om det är kallt.

EDIT: stavning
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

danei skrev:Om generatorn funkar som den ska så ska den ladda lagom.
Om du skulle ha rätt så minskar batteriets åldring tills jag använder bilen nästa gång. Så vitsen är minimal ändå.
Inte riktigt så, utan det är tiden som sulfateringen pågår som avgör degraderinges storlek tillsammans med hur långt under den rätta syravikten det ligger. Efter en toppladdning tar det ett bra tag innan syran sjunker igen till en skadlig nivå.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det tar väl inte längre tid än det är till jag kör bilen nästa gång. Om nu generatorn inte ligger på tillräkligt hög spänning så kommer jag ju att ladda ur batteriet när jag kör.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Kemin i ett batteri har en viss tröghet så det funkar faktiskt så. En modern garage laddare laddar med konstant ström tills en viss spänning uppnås (ibland så högt som 16V) för att sen övergå till konstant spänning (ofta 14.2V). Konstantströms laddning har en bättre förmåga att lösa upp sulfateringen än en vanlig laddare. I bilens elsystem får batteriet knappast konstant ström eftersom alla förbrukarna kopplas in och ur i princip hela tiden. Mät syravikten i ditt batteri så får vi se hur det mår.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Nä, målet för en bilgenerator är att hålla konstant spänning på 14,4V.
Jag hört många konsiga sätt att bli av med sulfat. Men att konstanström skulle vara ett har jag inte hört tidigare.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Ta inte mitt ord för det utan läs lite här om laddning och batterier:
http://www.ctek.com/svensk
Här är ett exempel på en modern laddare:
http://www.ctek.com/svensk/ctek_multixs7000_se.html
Den här sajten innehåller en hel del information om batterier och laddning av dito för alla som är intresserade.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag hittar ingen info som styrker dina påståenden.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Skriv svar