Bilbatteri, urladdat och negativ spänning
Jo, en extern laddare gör ett mycket bättre jobb eftersom generatorns inte jobbar med en enkel belastning och inte heller med en jämn spänning. Gör ett enkelt experiment utan att ha förutfattade meningar. Vid lämpligt tillfälle skruva av ditt batteri mät syradensiteten, den troligtvis lägre än fulladdat d v s (SG 1.28 1.29). Ladda sen batteriet i 12 till 24 timmar och mät igen, nu har densiteten ökat. Om man kör omkring med t ex 1.22 -1.23 så bildas sulfat och batteriet "dör" sakta men säkert. Oftast märker man inget förrän det blit kallt på sen hösten då bilen plötsligt inte startar en morgon.
Kör man längre sträckor klarar man sig bra skulle jag tro, men jag har varit med om att batteriet laddas ur så mycket att bilen inte startar. Det är iofs mest äldre människor som åker och handlar en gång i veckan och inte så mycket mer.
Om man har motorvärmare finns det laddare som kopplas in på den.
Om man har motorvärmare finns det laddare som kopplas in på den.
Inte riktigt så, utan det är tiden som sulfateringen pågår som avgör degraderinges storlek tillsammans med hur långt under den rätta syravikten det ligger. Efter en toppladdning tar det ett bra tag innan syran sjunker igen till en skadlig nivå.danei skrev:Om generatorn funkar som den ska så ska den ladda lagom.
Om du skulle ha rätt så minskar batteriets åldring tills jag använder bilen nästa gång. Så vitsen är minimal ändå.
Kemin i ett batteri har en viss tröghet så det funkar faktiskt så. En modern garage laddare laddar med konstant ström tills en viss spänning uppnås (ibland så högt som 16V) för att sen övergå till konstant spänning (ofta 14.2V). Konstantströms laddning har en bättre förmåga att lösa upp sulfateringen än en vanlig laddare. I bilens elsystem får batteriet knappast konstant ström eftersom alla förbrukarna kopplas in och ur i princip hela tiden. Mät syravikten i ditt batteri så får vi se hur det mår.
Ta inte mitt ord för det utan läs lite här om laddning och batterier:
http://www.ctek.com/svensk
Här är ett exempel på en modern laddare:
http://www.ctek.com/svensk/ctek_multixs7000_se.html
Den här sajten innehåller en hel del information om batterier och laddning av dito för alla som är intresserade.
http://www.ctek.com/svensk
Här är ett exempel på en modern laddare:
http://www.ctek.com/svensk/ctek_multixs7000_se.html
Den här sajten innehåller en hel del information om batterier och laddning av dito för alla som är intresserade.
Här finns mer att läsa för intresserade: http://www.batterystuff.com/battery/bat ... l.htm#life
Och här:
http://www.ibsa.com/www_2001/content/fa ... arging.htm
Och en till:
http://www.nwes.com/using_batteries.htm ... %20Gravity:
Och här:
http://www.ibsa.com/www_2001/content/fa ... arging.htm
Och en till:
http://www.nwes.com/using_batteries.htm ... %20Gravity: