flugdödande racket

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Dave

Inlägg av Dave »

ondskehem skrev:fesoj_92> Du verkar väcka anstöt vad du än skriver. Lägg nån minut på att läsa igenom det du skriver innan du postar, så slipper du att alla blir arga och bitchar på din stavning. "If you can't beat them, join them"..

Nu till det roliga. Jag har en liten ide här... Om det är hög spänning vi vill åt här så har jag ett tips. Om man köper lysrör till datorn, så fljer det med en liten "inverter", eller snarare en liten "voltboost". För det den lilla grejjen gör är just att öka spänningen (och sänka strömmen).

I den jag har (märket Bitspower) så är ingångs spänningen 12v. Utgångspänningen är 580v (plusminus 40v) med strömmen 5mA.

Om man helt enkelt la denna spänning på det viset som beskrivs tidigare så kan man nog slakta flugor rätt bra! (nu är det billigare att köpa en riktig, men den här kan man även köra på frugan när hon inte vill laga kaffe ;))

Jag hittade denna länk i en annan tråd:

http://www.svebry.se/product.php?product_id=1462
ondskehem

Inlägg av ondskehem »

Se där ja! =)
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

De är lite klen kan jag säga. Har en sån här hemma o man kan utan problem ta på den. Det killar som faen i fingret men jag tror inte den är tillräckligt kraftig för att kunna döda en fluga.

Däremot kan man ta o bygga sig en lite inverter med en 555:a o en egenlindad trafo. Har jag gjort. O det blir lite ös o dem hehe. Jiiiiisses säga jag bara där jag armen på polerna. O det var två fina brännmärken haha.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Dessa nätdelar har en konding seriekopplad på utgången so minte ligger på så speciellt hög kapacitans, tas denna bort så kan det nog ev blir mer drag ut ifrån den.
Användarvisningsbild
Cenorpa
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

Fast annars så kan man köpa ett färdigt racket på jula för 29:-
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

inte lika skoj jue :P
Skriv svar