misslyckades att hitta koppartråd/plåt för spole, allt var för klent eller kraftigt
måste leta upp drivningen till mina krafttrissor med, sedan hadde jag tänkt försöka lite
någon som vet vad som vore rimligt lägsta frrekvens?
Induktionsvärme
Re: Induktionsvärme
Jag skulle gissa på 200-400kHz bara lite så här ur luften. Det är tunt gods och mässingen är väl inte lika lätt att värma som stål.
Jag var på g att börja testa lite men så kom det annat i vägen.
Jag var på g att börja testa lite men så kom det annat i vägen.
Jag har tidigare lekt lite med att bygga induktionsvärmare, slänger upp några bilder och filmklipp nu men är det något så ska jag se om jag kan svara. 
Den första tidiga prototypen från 2006
http://se.youtube.com/watch?v=Hopa-oXh8cQ
Sen fick jag tag på ett par riktigt trevliga kondensatorer så då var det till att försöka bygga en ny, bättre modell.
Datablad på kondensatorerna: http://hv4all.com/hv/induktionsvarmare/ ... PRI300.pdf

Byggde ihop lite kylning till kondensatorerna och spolen:

Test uppkoppling med en enkel halvbrygga:

Kondensatorerna med arbetspolen:

Lite resultat:

Den första tidiga prototypen från 2006

Sen fick jag tag på ett par riktigt trevliga kondensatorer så då var det till att försöka bygga en ny, bättre modell.
Datablad på kondensatorerna: http://hv4all.com/hv/induktionsvarmare/ ... PRI300.pdf
Byggde ihop lite kylning till kondensatorerna och spolen:

Test uppkoppling med en enkel halvbrygga:

Kondensatorerna med arbetspolen:

Lite resultat:

bara en fuluppdatering
började bli nödvändigt att forma om lite hylsor
gjorde en lätt fixtur med en nedväxlad motor och en ir termogivare, lös modell
hadde provat den innan på lödpennan och det stämde vettigt med anliggningsgivare
provade med en liten gasolbrännare
på nya blanka hylsor så syntes anlöpningstemperaturen väl
men irgivare var inget bra, för blank välvd yta, mätte mera rumstemperaturen än temperaturen på hylsan
så där rök rimligheten med en temperaturstyrd helautomatisk maskin, suck
började bli nödvändigt att forma om lite hylsor
gjorde en lätt fixtur med en nedväxlad motor och en ir termogivare, lös modell
hadde provat den innan på lödpennan och det stämde vettigt med anliggningsgivare
provade med en liten gasolbrännare
på nya blanka hylsor så syntes anlöpningstemperaturen väl
men irgivare var inget bra, för blank välvd yta, mätte mera rumstemperaturen än temperaturen på hylsan
så där rök rimligheten med en temperaturstyrd helautomatisk maskin, suck
-
Kan inte se att möjligheten med en automatisk maskin faller med IR-tempmätaren.
Måste väl gå att mäta temperaturen med en anliggningsgivare, fast det är krångligare rent mekaniskt. Och behövs verkligen en temperaturstyrd?
Skulle det egentligen inte räcka med att prova ut en tid som det fungerar att värma, och sedan köra på det. Hylsorna är väl inte så olika och att tillföra samma energimängd på samma ställe är väl heller inget problem.
Måste väl gå att mäta temperaturen med en anliggningsgivare, fast det är krångligare rent mekaniskt. Och behövs verkligen en temperaturstyrd?
Skulle det egentligen inte räcka med att prova ut en tid som det fungerar att värma, och sedan köra på det. Hylsorna är väl inte så olika och att tillföra samma energimängd på samma ställe är väl heller inget problem.