Fyr-rotorig flygfarkost

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

BS manualen finns väl heller inte på svenska?

Att tro att man ska kunna använda svenska som språk när det gäller elektronik är ute på väldigt tunn is.

BS eller parallax har ju en "egen" version av basic då de har egna kommandon men man kan säga att det ändå är så gott som vanlig basic. Nu har jag inte kodat _så_ mycket i BS men nog mycket för att köra i väggen.

SvenW:Grejjen är ju att du kan byta processor till en större om så behövs. Med BS är du begränsad till de processorerna och de är inte många men som ovan sagt väldigt dyra. Sen är det ju om jag inte minns fel en PIC i grunden ;)

PIC har också gratis programmering i åtminstone assembler, i C är det däremot värre men det finns gratis även där vad jag minns.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Om man jämför BS och ATMEGA48 så klarade tydligen BS 19.000 (instrukioner/s) 19 kIPS, MEGA48 klarar ca 20.000.000 (instruktioner/s) 20 MIPS dvs är ca 1000ggr snabbare. Kostar mycket mindre. Även om man köper utvecklingskort till AVR kostar inte dessa mer än hälften av vad BS kostar, oftast mycket mindre.

Lägg därtill möjligheten att välja MCU från 8 pinnars och uppåt. Gratis assembler, C och även Basic (BASCOM) samt proffesionella utvecklings hjälpmedel från gratis till inte just mer än vad en BS kostar. Finns dyrare också men man kommer upp i väldigt bra kvalitet med det jag tidigare sagt.
HonkStonk

Inlägg av HonkStonk »

Oj vad snabba ni är på att skriva! Hinner ju knappt läsa...

Men ok. Mkt diskussion om processorn. Den diskussionen kan jag väl smala av med att jag har färdig utvecklingsmiljö för AVR (men som jag förstått det är AVR lite klenare än ATmega som man brukar ha i mer avancerade robotar?) eller PIC som jag också ha utveckling för. Jag har inte programmerad mycket mer än blinkande lysdioder innan, om man bortser från en PWM-grej som skulle driva en kraftig motor, men då hade jag färdig källkod i C. Vill helst skriva detta i C.

Jag är väldigt hemma på analog elektronik, främst kretskortsframställning mest för audio (bilder på detta: http://www.diskantforum.se/viewtopic.php?f=32&t=9043 ), så att göra kretskortet när jag väl experimenterat fram en fungerande krets på protoboard kommer inte att bli något problem.

Målet och syftet är lite oklart i stunden, till att börja med vill jag få rotorbladen att överhuvudtaget röra på sig, därefter koppla in en radiomottagare, och bygga därifrån. Det slutgiltiga drömmålet är ju givetvis att få den att kunna stå helt själv i luften utan att man styr den enbart med hjälp av inputen den får från accelerometrarna.

Det är på mjukvarubiten jag inte riktigt är lika hemma och därför jag frågar här. Såg några riktigt användbara svar, men jag behöver lite mer... handgripliga konkreta förslag eller någonstans att hitta grundläggande information om det jag ska göra. Det där med PWMet från radiomottagaren som ligger mellan 1 och 2ms är jag med på, så mycket har jag läst på, men att därefter tolka det i mikroprocessorn behöver jag mer hjälp med. Likaså skulle jag behöva tips om vilken logiknivåstyrd fet jag kan skaffa, gärna från Elfa och gärna billig eftersom den inte behöver klara mer än 15V (ska ju driva på "11.1V") och motorerna lär väl inte sluka mer än nån Ampere per motor kan jag tänka, de är ju så små.

Jajuste ja, det där med hur propellrarna roterar, menar du att 2 av dem roterar motsols (så de trycker ner farkosten mot marken) och 2 medsols?... Och att man då mixar mellan paren för att få den att rotera??... Låter ju fruktansvärt ineffektivt. Det jag hade i tankarna var att alla fyra motorerna jobbar för att lyfta farkosten uppåt, men att när man ville få den att rotera så ökade man den totala energin till ett par som var vinkade (i axeln som går ut till motorn) åt det håll man ville att den skulle rotera, alltså att de inte är helt horisontella.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

AVR är en hel familj med 8-bitars MCU'er. MEGA-serien är en av typerna i denna familj.
http://www.atmel.com/dyn/products/devic ... ily_id=607

Så utvecklingsmiljön passar hela gänget.

Du kan skapa en ny tråd om programmeringen i microprocessoravdelningen så får du bättre tips om PWM-programmeringen.
Projektdelen är egentligen inte rätt ställe att ligga i annat än för att presentera färdiga projekt.

Propellrarna ska nog vara gjorda för att ge lyftkraft vid rotation åt olika håll tror jag. Om alla roterar åt samma håll får du en vridkraft som drar hela kroppen runt i det varv som alla propellrar snurrar i. Har du 2 åt ett håll och 2 åt andra hållet motverkar de den vridande rörelsen av hela kroppen. Hoppas det gick att förstå... :)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

HonkStonk: herrejösses... att propellerna roterar olika riktningar betyder INTE att de är lika. Det är så att 2 av propellerna är högerroterande och de 2 andra är vänsterroterande, om man alltså gasar på paret med vänsterroterande propeller OCH minskar på det 2 högerroterande kommer farkosten att rotera höger och vice-versa, samtidig som det håller sin höjd om allting är rätt trimmat.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det här kommer inte att fungera. Du kan inte mäta vinkeln på en rörlig plattform med hjälp av en accelerometer. Det behövs både gyro och en accelerometer för att uppnå en axel. Visserligen kan två accelerometrar en bit i från varandra agera gyro. Men jag tror att ni har missat svårighets nivån på det här projektet.

I överigt håller jag med om att en riktig µC är det som behövs.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

HonkStonk: Ja, har du redan utvecklingsplattform för AVR och PIC så är det ju inget snack :)

Har du förresten kikat närmare på propparna? Precis som Mindmapper och Icecap skriver så är givetvis det ena paret skuret "tvärt om" jämfört med det andra paret.

Mindmapper: det går inte riktigt att jämföra på det sättet, eftersom en instruktion i BS utför betydligt mer än en OP i en PIC. Att exempelvis mäta pulslängden på en PWM-signal kräver betydligt fler än en instruktion när du skriver den i ASM, eller hur? :)

danei: det går att lösa med endast accelerometrar, mekaniskt gyro krävs inte. Dock behövs det fler än en tvåaxlig accelerometer, som jag har påpekat för HonkStonk.

I en tvåaxlig accelerometer sitter "axlarna" vinkelrätt mot varandra. Monterar man kapseln "lodrätt" (så ena axeln pekar rakt uppåt) så kan man kombinera de båda axlarna för att mäta rotationen runt en axel på farkosten. Två tvåaxliga så kan man mäta rotationen runt både X och Z-axeln. Att mäta rotationen runt Y-axeln är väl inte riktigt lika viktig i det här fallet, eftersom den kvittar för stabilitetens skull.
Senast redigerad av Walle 19 november 2008, 07:21:22, redigerad totalt 1 gång.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Hur funkar de "vattenfyllda" sensorer som finns för att hålla schabraket i våg? Om originalet är med en kula borde ju "vatten" fungera minst lika bra.

Vet inte var man får tag i dessa sensorer men eay torde ha dem, åtminstone någon enstaka. Jag själv ångrar att jag inte köpte av sodjan eller när det var samköp från electronic goldmine.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Flyttade tråden till Idébanken
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

v-g: originalet är INTE med en kula, det är en lite motor som driver en metallskiva som i sin tur fungerar som gyro. Det är en mycket dålig grej men det är så det är iaf.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Icecap:Ok tack för info jag mindes helt fel. :humm:
HonkStonk

Inlägg av HonkStonk »

Har inte hunnit svara på ett litet tag men nuså...

Tack för alla tankar igen!

Mindmapper: Ja, just det ja... Det var då ATtiny jag syftade på, glömde skriva det. Borde inte den klara av hanteringen av PWM-signalerna? Eller behöver jag typ AtMega för att ha en chans? ... Tänkte börja smått med att få ett C-program till Tinyn iaf för att överhuvudtaget få dom förbaskade motorerna att röra på sig, högsta prioritet.

Icecap: Och JAAA! Självklart, att propellrarna skulle ha olika rotationsvarv och se "tvärtom" mot varandra ut hade inte ens fallit mig i tanken! Givetvis! Det är ju detta som gör att man kan mixa motorvarv och få en stabil rotation på farkosten! Tack!

Rent logiskt... om man tänker sig farkosten med originalgyrot... Så verkar det ju inte alls nåt komplicerat! Och den flyger väldigt stabilt av vad jag sett. Och jag har ju redan som sagt mekaniken, det är därför jag anser projektet genomförbart. Och om man nu tänker sig att man använder endast en accelerometer som ser hur den beter sig i X/Y, borde den då inte stå relativt stilla i luften om man programmerar rätt med rätt fördröjning på kompensationen i motorvarven? Tänker mej att det skulle vara nästan vattentätt. Givetvis kan jag inte med endast en accelerometer registrera rotationen runt den egna axeln, men det kan väl inte original-gyrot heller! Och igen, den verkar flyga stabilt för det. Kan tänka mig att det bara är att ha en parameter för det så man kan trimma in centreringen av mixen mellan de 2 motverkande (i rotationen på den egna axeln) propellerparen och så kommer man att kunna använda farkosten som den fungerar original. Så fort den börjar röra sig åt låt säga höger av utomstående faktorer (lätt vid/en knuff) så borde accelerometern känna att nej, acc på Y = 2.342 nånting, gör till Y = 0... Eller är jag för naiv?

Vad är det för vattenfylld sensor ni pratar om? Låter som substitut för gyro?

Och sorry, visste inte var jag skulle posta, är ny på forumet ju... Tack för flytten dock!
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

De ser ut såhär:
Bild

Sök på "electrolytic tilt sensor" om du vill veta mer.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

HonkStonk skrev: Rent logiskt... om man tänker sig farkosten med originalgyrot... Så verkar det ju inte alls nåt komplicerat! Och den flyger väldigt stabilt av vad jag sett. Och jag har ju redan som sagt mekaniken, det är därför jag anser projektet genomförbart. Och om man nu tänker sig att man använder endast en accelerometer som ser hur den beter sig i X/Y, borde den då inte stå relativt stilla i luften om man programmerar rätt med rätt fördröjning på kompensationen i motorvarven? Tänker mej att det skulle vara nästan vattentätt. Givetvis kan jag inte med endast en accelerometer registrera rotationen runt den egna axeln, men det kan väl inte original-gyrot heller! Och igen, den verkar flyga stabilt för det. Kan tänka mig att det bara är att ha en parameter för det så man kan trimma in centreringen av mixen mellan de 2 motverkande (i rotationen på den egna axeln) propellerparen och så kommer man att kunna använda farkosten som den fungerar original. Så fort den börjar röra sig åt låt säga höger av utomstående faktorer (lätt vid/en knuff) så borde accelerometern känna att nej, acc på Y = 2.342 nånting, gör till Y = 0... Eller är jag för naiv?
Nej, det funkar tyvärr inte. Det liggerr i hur accelerometrar jobbar, och är lite bökigt att förkla. Tänk dig att farkosten rollar 45 grader åt sidan, och samtidigt börjar glida snett nedåt åt det hållet som den rollade, då kommer accelerometern visa att allt är mer eller mindre bra (beroende på med vilken acceleration den "glider" snett nedåt).
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Jag tycker nog att Tiny24/44/84 borde räcka. Jag har aldrig själv gjort något så pass komplicerat PWM projekt. 4 PWM kanaler och 14 pinnar hålmonterat. Behöver väl inte så många I/O pinnar i övrigt kanske. Antar att i flygande maskiner vill man hålla nere vikten och inte ha större kapsel än nödvändigt.
Skriv svar