Oj vad snabba ni är på att skriva! Hinner ju knappt läsa...
Men ok. Mkt diskussion om processorn. Den diskussionen kan jag väl smala av med att jag har färdig utvecklingsmiljö för AVR (men som jag förstått det är AVR lite klenare än ATmega som man brukar ha i mer avancerade robotar?) eller PIC som jag också ha utveckling för. Jag har inte programmerad mycket mer än blinkande lysdioder innan, om man bortser från en PWM-grej som skulle driva en kraftig motor, men då hade jag färdig källkod i C. Vill helst skriva detta i C.
Jag är väldigt hemma på analog elektronik, främst kretskortsframställning mest för audio (bilder på detta:
http://www.diskantforum.se/viewtopic.php?f=32&t=9043 ), så att göra kretskortet när jag väl experimenterat fram en fungerande krets på protoboard kommer inte att bli något problem.
Målet och syftet är lite oklart i stunden, till att börja med vill jag få rotorbladen att överhuvudtaget röra på sig, därefter koppla in en radiomottagare, och bygga därifrån. Det slutgiltiga drömmålet är ju givetvis att få den att kunna stå helt själv i luften utan att man styr den enbart med hjälp av inputen den får från accelerometrarna.
Det är på mjukvarubiten jag inte riktigt är lika hemma och därför jag frågar här. Såg några riktigt användbara svar, men jag behöver lite mer... handgripliga konkreta förslag eller någonstans att hitta grundläggande information om det jag ska göra. Det där med PWMet från radiomottagaren som ligger mellan 1 och 2ms är jag med på, så mycket har jag läst på, men att därefter tolka det i mikroprocessorn behöver jag mer hjälp med. Likaså skulle jag behöva tips om vilken logiknivåstyrd fet jag kan skaffa, gärna från Elfa och gärna billig eftersom den inte behöver klara mer än 15V (ska ju driva på "11.1V") och motorerna lär väl inte sluka mer än nån Ampere per motor kan jag tänka, de är ju så små.
Jajuste ja, det där med hur propellrarna roterar, menar du att 2 av dem roterar motsols (så de trycker ner farkosten mot marken) och 2 medsols?... Och att man då mixar mellan paren för att få den att rotera??... Låter ju fruktansvärt ineffektivt. Det jag hade i tankarna var att alla fyra motorerna jobbar för att lyfta farkosten uppåt, men att när man ville få den att rotera så ökade man den totala energin till ett par som var vinkade (i axeln som går ut till motorn) åt det håll man ville att den skulle rotera, alltså att de inte är helt horisontella.