Hjälp med att dimensionera BLDC motorer till ROV *Avslutat*

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

JonasJ: om man är rädd för att förstöra FoxBoarden så kan man väl helt enkelt ansluta kablar till alla in/ut pinnar och sedan gjuta in den i epoxy?

Då borde det inte vara problem att slänga den i sjön så att säga ^_^
Användarvisningsbild
JonasJ
Kontakt:

Inlägg av JonasJ »

Jo, jag har funderat på det men man kanske vill återanvända FoxBoarden till andra projekt och då vore det dumt att baka in den i epoxy. Ekonomialternativet är att stoppa in den i ett antal plastpåsar och hoppas på att den inte blir för varm...
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

>"Hoppa?:.."
Ja, det gick ju bra med en sån också.. :)

Men jag tänkte mera på en atom u-båt som gör en "Emergency surfacing"
Hittade ingen bra film, men det brukar vara rätt mycket värre än denna.. :) http://www.youtube.com/watch?v=lxyMzR9K1Dk
Användarvisningsbild
JonasJ
Kontakt:

Inlägg av JonasJ »

Squiz3r: Du har nog sett "Jakten på Röd Oktober" för många gånger :lol:
kato

Inlägg av kato »

He he, u-båtsfilmer är underbara. Men fasen vilken smärta i magen det där skulle ge. :)

Jag funderade i början på att stiga och sjunka med en kammare typ:

Eller om man vill vara riktigt överseriös kan man ju bygga den så här:

Finns även dem som byggt om sprutor som vattentankar.
Frågan är bara om jag vill ha vatten inne i farkosten? Och om det fungerar?

Elektroniken får bli ett senare bekymmer, ska bygga kroppen först och få den tät innan jag ger mig på allt annat.

Bilder och information ska jag självklart lägga upp.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

>"Du har nog sett "Jakten på Röd Oktober" för många gånger"
Nope, Alldrig sett den faktiskt.. 8) Dock har jag kollat lite för mycket på discovery :oops:
Användarvisningsbild
JonasJ
Kontakt:

Inlägg av JonasJ »

Sådärja, då har man fått hem motorerna och naturligvis plockade jag isär en av dem:

Resans start:
Bild

Resans slut:
Bild

Test setup:
Bild

Det var förvånandsvärt lätt att demontera motorn så (kanske) imorgon blir det till att inhandla epoxy så att jag kan prova att baka in den. Det finns bra med utrymme mellan statorn och rotatorn så det ska nog inte bli något större bekymmer.

Tyvärr fick jag aldrig motorn att börja snurra. Det mest spännande som hände var att jag fick den att tjuta. Den totalvägrade och nu är det alldeles för sent för att fortsätta felsökningen. Det ska villigt erkännas att ESC jag köpte samtidigt med motorerna var den billigaste dom hade...
grubs

Inlägg av grubs »

Jag kan rekommendera att läsa lite om "Argo floats" för en variant på djupkontroll. Bygger på en oljeblåsa har jag för mig.
Användarvisningsbild
JonasJ
Kontakt:

Inlägg av JonasJ »

grubs: Intressant läsning! dock inget jag kommer försöka mig på.

Nu har en av motorerna fått sig två lager av epoxy. Blir nog bra detta. Nästa steg är att bli vän med ESC:n så jag kan köra motorn samt invänta mina propellrar för lite prover under vatten.

Bild
kato

Inlägg av kato »

Jag har bestämt mig för propeller, lättast för mig att bygga. =)
Laddat upp "lite" bilder. Fick mycket gjort igår.

Motor- lamphuset. Monterat och isär.
Gjorde denna sidan sist och upptäckte att röret var 2mm större inv än vad jag mindes, så jag blev tvungen att krympa det i ena änden. Därför ser det ut som skit:
Bild Bild

Motorfäste som gängas i. På bilden är det inte rätt motor monterat, men det var den ända jag hade hemma:
Bild

Första magnetsaken som sitter direkt på motorn. Inte färdig på baksidan, så den blir inte så lång sen. Magneterna blir 15x5mm. Kula i framkant tillkommer sen:
Bild

Locket. båda sidor visas:
Bild Bild

Propelleraxeln. Magneterna här blir 12x5mm. En kula på framsidan och två kullager på själva axeln. Rullar gött:
Bild Bild

Och sist konan med kullager:
Bild Bild

Denna sida är alltså nästan färdig, nu fundrera jag på hur jag ska göra lampdelen. Reflektor med dioder? Svarva frontglaset ur en plaststav?

Rotade fram gamla 7,2ack från mina RC bilar, bör inte vara några problem att få in 9st 1.2celler i varje sida.
Jag kan inget om det här med bldc-motorer, är det bara LiPo som gäller?
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

>"Tyvärr fick jag aldrig motorn att börja snurra. Det mest spännande som hände var att jag fick den att tjuta."
Är det ett fartreglage till flygplan? För där är en spärr. Om man har fullgas när man börjar händer inget annat än att motorn tjuter, så man måste börja på 0% gas (1,5mS) och sakta gå upp till 100% (eller vad man nu vill ha). Alltså inget hoppande från 0% till 100%.. :) Hade samma problem med min robot (dock inte en borstlös).

Riktigt fina bilder från båda!! 8)
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Ett tips är att inte använda aluminium till locket då det kommer att induceras eddyströmmar i metallen som kommer bromsa motorn avsevärt.
Då är det bättre att använda någon plast eller annat ickeledande material.
Användarvisningsbild
JonasJ
Kontakt:

Inlägg av JonasJ »

squiz3r: Jo, efter att skrivet ett C# program där jag med en slider kan påverka värdet kom jag fram till vad du skrev :) Har bara inte hunnit uppdatera tråden. Nu snurrar motorn på som bara den. Problemet med min billiga ESC är att den bara snurrar åt ett håll så då finns det två alternativ: 1) Fixa en ny ESC som klarar av båda hållen. 2) Vad jag förstått så kan man vända på två sladdar för att få motorn att snurra "baklänges" så då skulle man kunna ha någon typ av switch för att kunna växla håll.

Nu lutar det åt alt 2 främst för att ESC var så billig att jag kan lägga ut lite extra på att kunna vända på motorn utan att det blir dyrare att köpa en ny. (men visst hade det varit en bättre lösning med en fullfjädrad ESC)

Första tanken är förstås att använda ett 2 polig växlingrelä men ett relä drar en del ström så det borde finnas bättre lösningar. Ideer på det tages tacksamt emot.

kato: Ojojoj, jag vill också ha en svarv! Tjusigt! De ESC:er jag har läst om klarar av både NiMH och LiPo. Jag kommer använda NiMH främst för att LiPo känns väldigt riskabelt map brand od. LiPo har ett högre energivärde per volym och eftersom BLDC:er drar en del ström antar jag att det är därför man föredrar LiPo. Jag kommer använda powerdioder med drivare från dealextreme. Jag har köpt på mig en del varianter som jag kommer att prova (en kommer hamna i min dyklampa) men har inte hunnit med det ännu. Har inte heller kommit på exakt hur det ska se ut med kapslingen. Reflektor antar jag är bra att ha för att koncentrera ljuset.
kato

Inlägg av kato »

LaRdA: Eddyströmmar? Det är något jag inte känner till. Vill du förklara lite?

JonasJ: Jag tänker på precis samma sak ang, LiPo. Även om energivärdet är högre så verkar det för riskabelt.
Jag ska kolla upp de dioder du nämner. Frågan är om jag ska svarva reflektorer eller om jag ska hitta något färdigt?

Någon som provat värma plast och göra egna domar?

Hittade denna sidan för ett tag sedan:
http://aquaticus.info/
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Det induceras sk eddyströmmar i aluminiumet när magneterna susar förbi. I korthet ger dessa strömmar upphov till magnetfält som motverkar det första fältet och på så viss minskar effektiviteten ganska mycket. Om man skickar en magnet genom ett koppar eller aluminiumrör så faller den sakta genom röret pga detta fenomen. Ganska kul trick faktiskt! Speciellt om man har två objekt som är lika, där ena är magnetiskt och det andra är omagnetiskt. Den första går sakta medan den andra bara rusar igenom! 8)
Skriv svar