ECU till en bil

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
knutte

Inlägg av knutte »

Det har varit svårt att hitta bra värden på uppfetningen av spridartider när man startar motorn och den skall bli varm.

Men har hittat ungefärliga värden. Återstår att labba med "warmup enrichment" som det kallas där.
Användarvisningsbild
knutte

en logg över tomgången

Inlägg av knutte »

Bild

Måste fixa kylningen juu!!
Användarvisningsbild
knutte

Inlägg av knutte »

Är det något mer ni vill veta?

Projektet pågår ju fortfarande men tar ju inte med precis allt kanske i denna tråd.
Användarvisningsbild
knutte

Inlägg av knutte »

Vill bara meddela att nu fungerar megasquirten riktigt bra ihop med Opeln.
Jag hade provat och löda om på kretskortet för att få en bra signal från triggergivaren. Men det blev inget bättre med det.

Då provade jag att byta pin 24 och pin 7 mot varandra. Dessa två tar in triggersignalen. Så nu vart signalen inverterad och då fungerade det!

Äntligen!

Nu återstår mappning och skriva klart rapporten i veckan.
Användarvisningsbild
behr

Inlägg av behr »

Kul att det går framåt. "Bara" mappningen kvar nu då. :) Tack och lov för autotune i megalogviewer...
Synd att tändningen inte går att ställa lika lätt...

Är inne på min tredje bil med megasquirt nu (första med standardkoden, andra med en tidig extra-version och senaste med 29y4). Det är rätt otroligt att det kan funka så bra med så enkel hårdvara. Jag provade att byta upp till MS2 (som har en 16-bitars MCU) men fick lite spontana störningar som jag inte lyckades få bort så den beprövade 8-bitaren åkte in igen.
Användarvisningsbild
knutte

Inlägg av knutte »

behr: Vad kul att du har erfarenheter av megasquirt! Då kan jag komma i kontakt med dig kanske?

Jag har nu med en kompis mappat bilen ikväll. Fast vi har inte mappat ordentligt ännu om man säger så. Vi orkade inte installera bredbandslambdan för det var sent på kvällen utan nöjde oss med smalbandaren.

vi har fått bilen och gå hyfsat rent i alla varvtal upp till 4500. Sen är det något som spärrar där jag vet inte vad. Vi misstänker att elektrodgapet på tändstiftena är för litet för vi har nämligen plattat tillbaka dem. Varför är svårt veta nu men så är det iaf.

Ska likagärna sätta i nya stift alldeles framdeles utan att pilla på elektrodavståndet. Det får vara som det är standard helt enkelt.

Lite bilder på megatune och loggning

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
knutte

Inlägg av knutte »

behr skrev:Kul att det går framåt. "Bara" mappningen kvar nu då. :) Tack och lov för autotune i megalogviewer...
Synd att tändningen inte går att ställa lika lätt...
Jag har inte använt autotune ännu för då vill jag helst ha en bredbandslambda. Det råder delade meningar om vilken lambda man skall ha för autotune.

Är ny på "autotune" egentligen även om jag använt litegrann. men bara när den var på idle alltså tomgång och så lite körning men då fungerade ju det inte ens och höja rpmen. Men det löste sig ju med att switcha pin 7 och pin 24..

Hur gick du tillväga med autotune?
Användarvisningsbild
behr

Inlägg av behr »

Funkade det med nya stift? Annars kan det vara tandgivaren. Det är en del som haft problem med störningar när man kommer upp till ett visst varvtal. Om det går kan man prova att minska avståndet mellan givaren och triggerhjulet. Jag har bara erfarenhet av Toyotor och dom givarna liknar inget...

Jag har inte lyckats bra med autotune i megatune. Den bara gnäller och jobbar för långsamt. Dock använder jag VE Analyzer i MegaLogViewer. Till den måste man använda bredbandslambda för att det ska bli bra.
Först gör man en grundmapp manuellt som funkar någorlunda bra och håller sig på säkra AFR-värden. Sen sätter man på exhaust gas correction (eller compensation?) med ganska stort justeringsområde och ställer in AFR-tabellen som man vill ha den. Sen kör man bara runt och loggar på dom värdena som man vill justera utan att göra något själv. Väl hemma kör man loggen och msq filen genom VE Analyzern, så justerar den VE-tabellen för att följa AFR-tabellen. Kanske inte en helt fullständig beskrivning, men det finns en bättre i manualen förmegalogviewer.
Metoden funkar väldigt bra när man väl har en grundmapp och vill finlira med AFR-värdena.
Användarvisningsbild
knutte

Inlägg av knutte »

Jag inhandlade nya stift idag på Biltema och ska sätta i dem imorgon. Kommer då inte pilla med elektrodavståndet på dessa utan bara se till att de har den angivna elektrodavståndet som de skall ha med bladmått.

Kan ju vara störningar ja. Har försökt att ha så okrokiga tändkablar ända ut. Tycker dock att 3e och 4e tändkabeln är lite väl lång.

Jag har fått till en rätt bra grundmapp igår och använder E85. Ska låna en bredbandslambda. Ska testa tipset du föreslår med megalogviewer får läsa på lite mer du gav ju en länk! schysst!

Har du olika mappar du kör på? typ om du behöver skifta bränsletypen? bensin-e85?

Har för mig du kör e85 men kanske har jag fel..
Användarvisningsbild
behr

Inlägg av behr »

Någon framgång? Jag har en bredbandslambda över om du behöver en. Har en LM1815 krets för triggerhjulet som är lite okänsligare för störningar än megasquirtens egna kretsar om det visar sig vara problemet.

Jag mappade min ena på etanol på sommaren, men sen på vintern blev den så svårstartad... Har en brytare och dubbla tabeller, en för e85 och en för bensin.
På vintern fick jag aldrig ekonomi i att köra på etanol, på sommaren är det precis det lönar sig (om man bortser från kostnaderna för hårdvaran då...). Fast det skiljer sig nog rätt mycket på vad man har för motor och hur man kör...
Användarvisningsbild
knutte

Inlägg av knutte »

Har nu gått några dagar med att testköra och få bilen och gå jämt över registret. Det har fungerat riktigt bra och den startar med en gång. Återstår att justera varmstartsanrikningen så att den blir jämn hela vägen. Det får man justera i warmup enrichemnt, wizard heter det nog om jag tänker efter. Ja warmup wizard.

Hoppas att det blir lite kallare imorgon så jag kan laborera med tempen från 5+ och uppåt. Kylvattnet är ju som utetemperaturen i början sen känner man hur bilen går och kollar varvtalet att det är stabilt och följer en pekare längs en skala. Och justerar med dec & inc. Increase och dec .. vet inte vad dec betyder men i sammanhanget reducera bränslet. Höja och reducera anrikningen.

Har provkört lite ikväll och problemet med att få varvtalet över 4500 kvarstår.
Kan man ju fråga sig varför man ska ha högre? Ja, men det är inte normalt att inte kunna ha över 4500 som en vanlig bil svarar jag då. Det tyder på att något är fel...

Blir och kolla så att tändkablarna inte stör omnejd i motorrummet.
Sen får man ju beta av flera steg och kolla och det brukar ge sig till slut och man finner en lösning. Oftast med min kompis :)

Bild
Användarvisningsbild
behr

Inlägg av behr »

Varva över 4500 rpm är ju ett måste. Det är där det roliga börjar :)
Megasquirten med extrakoden ska klara över 10000 rpm på fyror om jag minns rätt.

Dom där störningarna i rpm-kurvan ser otäcka ut... Svårt att säga vad det är såklart, men det är definitivt något som är lite galet.
Jag har bara använt LM1815 för VR-givarna och aldrig V3ans orginal men nå saker jag skulle provat är:
* Kondensator över VR-givaren, typ 10-100n
* Motstånd paralellt över VR-givaren (jag har 300 ohm på min)
* Bra skärmad kabel till VR-givaren (mikrofonkabel)
* Jordning av tändspole och resistans i tändkablarna
Användarvisningsbild
knutte

Inlägg av knutte »

Tack för tipsen.

1. Kabeln från VR-givaren är original men längst ut nära VR-givaren ca 2 cmvar det öppet pga demonteringen av låda blev så då. VI har lagt folie runt så att det verkligen tar i själva metallen ordentligt jord. Och tejpat runt med eltejp. Ovisst om en
2. Jordning av tändspole ska kollas upp närmare. Jord överhuvudtaget mellan batteri och jordfäste i plåten ser gammal ut men är hel. En ny sådan kan vara dags på plats. 12-15 mm2 grov kabel tror jag.

Och tändkablarna har jag lurat på ett tag. Jag tycker att det blir en anings för lång kabel från cylindern längst ut. Känns som att det skulle vara bättre med en kortare längd på 2 st kablar. Det är originalkablar med rejäla värmehattar i ändarna för avgasröret är under dem där och hattarna är som skydd. Finns det bättre kablar än såna? Det är silikonkablar.

Kan man inte göra nån typ av mätning med oscilloscop för att kolla hur signalen ser ut från VR-givaren?
Användarvisningsbild
knutte

Inlägg av knutte »

Problemet kvarstår med att varva upp motorn. Vill få detta klart så jag kan gå vidare och mappa med bredbandslambda sedan.

Det som har gjorts är:

Lött ordentligt vid DB37 kontakten och tejpat över med eltejp. Hade inte krympslang till hands men det ska funka bra detta tror jag.

Jag har kört megatunix som ursprungligen är en linuxvariant av megatune men som nu finns till windows.

I det programmet finns en trigger logg funktion som berättar vad den ser för signal in till styrenheten.

Från 2000 varv upp till 4000 är det inga problem. Men från 4500 så får den en annan stapeldiagram

Normalt är det en stapel som går rakt upp och sen resten av staplarna nere (2 tänder borta på ett 60-2 hjul)

Men om man ökar mer över ca 4500 så kommer 2-3 staplar upp.

Har justerat potarna med volten och hysteresen. men ingen skillnad ändå.

Kanske ska prova behrs tips med kondensator.

Vill dock dra helt nya kablar med noll skarvar hela vägen då jag klippte och bytte plats med pin 24 och pin 27 och lödd md tenn och tejpade över med tejp. Vet inte om det kan inverka.

*funderar*
Användarvisningsbild
knutte

Inlägg av knutte »

Här är bilder på hur jag menar..

2000 rpm
http://i26.tinypic.com/1zqafwx.jpg

4900 rpm
http://i29.tinypic.com/szvgj8.jpg
Skriv svar