Nu har jag äntligen fått tummen ur rö.... eh... vagnen och skrivit ihop ett litet inlägg om vad som hände torsdag/fredag:
Vi börjar med de små sakerna:
Pedalställets fäste är nu klart, lite bökit blev det att flytta pedalerna (är genomgående bult och vingmutter som man måste flytta) men det är justerbart och sitter fast, och det är huvudsaken. Pedalstället sitter fast oavsett hur vi vrider simulatorn, även om ett par fötter hjälper till lite på just denna bild.
En skärm har även trillat in (22" WS), och är monterad på sin plats:
Förarmiljön ser nu ut som på bilden nedan, och man kunde ju önska sig att skärmen skulle suttit lite närmare, men det var såhär nära vi kunde ha för att den inte skulle slå i ratten när den veks upp (vi har va 1 cm marginal nu).
Vi har även sågat till ett armskydd att ha på höger sida så att man inte sticker in armbågen i drivningen (något liknande ska tillverkas till andra sidan). Här syns även den planerade fästanordningen för remhjulet, återstår att se om det orkar med krafterna eller om vi måste förstärka lite.
Nu kommer dock det som dagarna huvudsakligen användes till, att bygga en ställning för det hela. Vi började med att såga till våra 95*45mm reglar till lagom mått. Hela denna ställning byggdes lite på känn, så vi har tyvärr ingen ritning att dela med oss av.
Till stor del sattes ställningen ihop med beslag liknande detta:
Dock fick vi spika ihop den på att par ställen, med varierande resultat (vi fick faktiskt i spikarna till slut

).
Slutresultatet den första dagen var två pelare av denna typ, med god stabilitet i sidled men ingen i längdsled.
Dessa kompletterades under fredagsmorgonen med bakåtgående stöd (observera den otroligt moderna skruvdragaren, som faktiskt var ganska bra):
För att sedan sätta ihop de båda pelararangemangen (eller vad man nu ska kalla dem) valde vi att använda oss av beslag och M8-gängstång/bult. Detta för att konstruktionen ska vara möjlig att plocka isär (hela simulatorn går att plocka isär i bitar som går att ta genom en 80 cm bred dörr).
Det hela slutade med en mycket stabil ställning:
Lite arbete har även skett på motorstyrningen:
Efter att ha borrat hålen på kretskortet (vilket för övrigt resulterade i en bruten borr) och lött på komponenterna såg motorstyrningen ut så här:
När kortet testades visade det sig att FETarna inte öppnade som de skulle. Det felsöktes och visade sig bla vara en felkopplad jordsladd.
Det visade sig även att vellemankortets utgångar inte rikigt gjorde som jag ville, så det blev en till tur till ELFA för att köpa komponenter till detta kortet som kopplas mellan experimentkortet och motorstyrningskortet:
Så här ser elektroniken ut idag:
Observera att ett till motorstyrningskort är kvar att göras för styrningen av simulatorns andra motor.
Vi har kort sagt kommit en bit denna vecka, men vi har MYCKET kvar att göra den kommande veckan. Vi har i princip en vagga med två frihetsgrader klar (vaggan ska "bara" fästas i ställningen), dock har vi ganska mycket av arbetet på att få den att röra sig kvar. Det blir stressigt att hinna med det på en vecka men det är bara för oss att kämpa på, och för er att önska oss lycka till.
Nu ska jag försöka svara på några frågor också:
Fräsen: Antar att du menar vilken vinkelaccelaration vi kan uppnå (för i annat fall är det ju "alltid" 1g) och i såna fall räknade vi lite på det innan vi började. Har dock inte papprena med uträkningarna på här, men vi skulle få en någorlunda bra acceleration. Vi kom dock fram till att 1:30 i utväxling hade varit optimalt, men det var väldigt mycket svårare att uppnå. Angående effekten på motorerna så har de en stallström på 85 amp, och 12v, så det ger en effekt på drygt 1kW (sen tror jag inte alls på dem siffran, för då skulle motorerna förångas ganska snabbt

).
Angående lagring av axeln på skruvdragaren så är jag medveten om det problemet, men eftersom skruvdragarna är så billiga så har vi bestämt oss för att testa utan först, och om de går sönder så får vi helt enkelt köpa nya och lösa problemet då.
PeterH: Kuggväxlar var det första vi tänkte på, tyvärr var vi tvungna att lägga ner den idén när vi insåg vad snäckväxlar som klarade denna typ av vridmoment (300 Nm på utaxeln är en del) kostade och vägde. Elfönsterhissar kan dock vara värt att kolla på om vi ska försöka förbättra konstruktionen.
Motormannen: Vi har litat helt på våra kära popnitar, ja. När du säger sånt här börjar jag dock fundera på om man kanske inte borde dra igenom några bultar genom de viktigaste vinklarna (mellanramen till exempel).
maha: Vi får väl hoppas att 16 popnitar räcker
cosmox: Ja, den där Robert är lite konstig han

(det är han som etsar)
Henry: En till som tvivlar på nitarna, blir nog att köra nån extra bult trots allt.
Rifakungen: Jo, den väger en del. Dock är vikten av föraren överlägset mycket större.
/OlaJoh