LASER istället för UV vid mönsterkortstillverkning

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Det borde gå att använda ersätta trumman med ett kopparlaminat. Och få tonern att fästa elektrostatiskt. Sedan kan man göra det som inte går med bläckstråleskrivare. Nämligen <B>smälta</B> fast tonern direkt på laminatet.

Etstiden borde gå att justera dynamiskt genom att ha en webbkamera som läser av en testhörna hur långt etsningen gått. Och sedan hissar upp den.

TFT metoden har en nackdel, den är ganska begränsad i DPI, om man inte lyckas trixa med något slags linssystem (fresnel?).

(hmm blir sugen på att attackera nästa skrotade laserskrivare med skruvmejsel nu :-) )
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Tonern fäster ju på trumman på dom ställena där inte lasern lyst pga trummans uppbyggnad. Att ersätta denna på något vis ser jag inte som att det då på något vis skulle gå att överföra någon toner efter ett visst mönster på något sätt. Däremot att låta ett fotoresist åka förbi på lämpligt vis så att en UV-laser skrev på detta istället hade varit en annan sak, men att använda en stark UV-laser lades väl i princip ner innan har jag för mig då den väl var lite dyr eller hur det nu var.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Vad är det som är speciellt med trummans uppbygnad ..?
För att skriva med UV-laser behöver man inte så stark effekt..
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Hela trumman i sig är ju den delen som överför en toner bild på papperet och utan den ingen bild. Trumman är belagd med ett speciellt skikt av bla selen har jag för mig som har den egenskapen att det kan laddas upp men blir av med sin laddning när det belyses. Trumman laddas då upp och lasern belyser trumman där det inte skall vara någon toner och sedan beläggs hela trumman med toner men tonern fastnar då enbart där lasern inte lös eftersom detta område forfarande är statiskt och suger då åt sig toner enbart där.

Så trumman är en fundamental grej i en laserskrivare för att den överhuvudtaget skall fungera som den gör.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Isåfall får laminatet helt enkelt ersätta pappret rakt av.
Om det nu går att få tonern från trumman till laminatet..
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Testade just det för ca ett år sedan men det blev vad jag förväntade mig; det fungerar ej. Laminatet har ju en kopparyta vilket gör att detta inte kan bli uppladdat vilket gör att tonern då inte kan överföras. Papper kan däremot ta emot den laddade tonern från trumman då ju papper inte leder ström och kan också bli uppladdat. Kopparytan avleder denna ström direkt vilket gör att tonern inte kan överförs från trumman.
Användarvisningsbild
dennis

Inlägg av dennis »

jojje skrev:Jag vet inte så mycket om EDM-teknik. Men om ena polen ska vara kopparskicktet på laminatet, så tar det inte lång stund förän man har isolerat även ställen man inte kört färdigt. Det blir inte lätt att styra så man hela tiden bara kör i "jordat/kopplat" material.

Sen är det väl väldigt lite material som försvinner i taget, så det tar en enorm tid att bearbeta allt som ska bort, för att få normala isolationsavstånd.
Isolering är inget problem, man får "scanna" över ytan istället för att "plotta".

Tid kommer det nog att ta, men frågan är hur lång tid, för mig är det helt ok om det tar några timmar, men tar det några dagar blir det nog för länge.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Kanske man kan spreja toner? som man sedan smälter fast? Antingen i torrt tillstånd eller uppblandat med vatten.
Alternativt syra laddad bläckpatron. Dom har ju precision. Och det verkar inte finnas något vattenfast bläck.
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

Munstyckerna i bläckpatronen är ju gjort av metall = fösvinner vid kontakt med syra.

Man skulle ju kunna ha någon slags 2-komponent-syra som man lägger i 2 patroner, en i kanske Magenta och en i Yellow.

Eftersom magenta+yellow = rött så ritar man det som ska bort i layouten med röd färg och skickar sedan till skrivaren. (kanske får man ta en ljusare färg om det visar sig att det blir för mycket syra)
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

tvåkomponentssyra?

tveksamt om det skulle funka praktiskt...
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

det finns ju 2-komponent av nästan allt annat kemiskt också, tex 2-komponentlim, 2-komponentfärg, 2-komponentlack osv. Det borde ju finnas 2-komponentsyra också.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

sebastiannielsen:
Det finns säkert plastmunstycken att tillgå.

Ett annat sätt är spruta lack på laminatet och sen kommer etsvätskan bara åt osprutade delar.
Skriv svar